Imágenes de archivo en cine de ficcióncine basado en una historia real

  1. Elena de la Cuadra
  2. Iris López de Solís
Revue:
Trípodos

ISSN: 1138-3305 2340-5007

Année de publication: 2012

Titre de la publication: Tendències en documentació en els mitjans de comunicació

Número: 31

Pages: 11-36

Type: Article

D'autres publications dans: Trípodos

Résumé

The technique of mixing archive footage with actual filming is becoming ever more frequent, be it in fiction, advertising, movies or news. But the meaning of this footage when inserted into a fictional movie may slightly change the original message, and it can be used to obtain a range of reactions in the spectators. This technique is particularly significant when dealing with movies “based on a true story”, especially those based on political facts or figures which may have an impact on people around the world. In this paper we will discuss the role of archive footage inserted into political movies.

Références bibliographiques

  • Barroso, J. (2005). “Docudrama y otras formas en el límite de la ficción televisiva española”. En: M.L. Ortega, (coord.) Nada es lo que parece. Madrid: Ocho y Medio.
  • Comolli, J.-L.(2007). Ver y poder. La inocencia perdida: cine, televisión, ficción, documental. Buenos Aires: Aurelia Rivera, Nueva Librería.
  • Gómez González, Á.C. (2005). “Cuando la historia se hace ficción: nuevos nombres y nuevas formas para el documental televisivo de gran público en España”. En: M.L. Ortega, (coord.) Nada es lo que parece. Madrid: Ocho y Medio.
  • Hampe, B. (1997). Making documentary films and reality videos. New York: Henry Holt and Company, LCC.
  • Law, Sh. “The Queen, The People’s Prin-cess and the crowd. Collective memory and History in The Queen”. Screen Education; Otoño de 2009, Issue 53, p. 123-129.
  • López de Solís, I.(2007). “Nuevos perfiles profesionales en el mundo de la documentación audiovisual: el researcher”. IX Jornadas de Gestión de la Información. Madrid: SEDIC.
  • Pinel, V. (2006). Los géneros cinematográficos. Barcelona: Larousse.
  • Weinrichter, A. (2004). Desvíos de lo real. El cine de no ficción. Madrid: T&B Editores