Geometría y técnica en dos retablos-tabernáculos fingidos españoles:Ermitas de Nuestra Señora de La Soledad (Puebla de Montalbán, Toledo) y de San Isidro (Alcalá de Henares)

  1. Miguel A. Maure-Rubio 1
  2. Marta Plaza-Beltran 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid (España)
Journal:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Year of publication: 2019

Volume: 31

Issue: 1

Pages: 75-91

Type: Article

DOI: 10.5209/ARIS.58786 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Arte, individuo y sociedad

Abstract

Our main idea in this article is to analyze in a graphic, geometric, descriptive and technic way, two masterpieces of the fictive altarpiece Spanish separated by more than 140 years: el retablo from the hermitage of Nuestra Señora de La Soledad de Puebla de Montalbán (Toledo), work of the brothers González Velázquez in 1741; and el retablo at the church of San Isidro de Alcalá de Henares (Madrid), work of Manuel Laredo in 1885. Both paintings share the representation of a Tabernacle, but also the grandiosity and perfection in its layout, in addition to being done by artists who were not famed. The altarpiece-tabernacle is a way of architecture that can be encircled, and its representation upon the wall implies the need of a better knowledge of the rules of perspective for its correct layout. We also analyze the influence that made the quadraturistas and geometry writers in this sort of representations. Beside this geometrical analysis, we consider that it is essential to enter the corporeity of these pieces, its structure and stratification which, combined with the study of the ways of transpositions of the sketches and the pictorial techniques used for its representations, will help us understand better the methodology used by its authors in the making of this wall paintings.

Funding information

Funders

Bibliographic References

  • Arizzi, A. (2014). Estudio de cales hidratadas calcíticas y dolomíticas: influencia de la mircoestructura y propiedades reológicas en la calidad de los morteros. En VVAA, La cal: investigación, patrimonio y restauración (pp. 53-62). Sevilla: Universidad de Sevilla.
  • Bonet Correa, A. (1960). Velázquez, Arquitecto y Decorador. Madrid: Archivo Español de Arte.
  • Ceán-Bermudez, J. A. (1800). Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las bellas artes en España. Madrid: Imprenta de la viuda de Ibarra.
  • Cortázar, M., Pardo, D., & Sanz, D. (2009). Estudios y restauración del pórtico: Catedral de Santa María de Vitoria - Gasteiz. Vitoria: Fundación Catedral Santa María.
  • Domenech, M. T. (2013). Principios físico-químicos de los materiales integrantes de los bienes culturales. Valencia: Universidad Politécnica de Valencia.
  • Gárate Rojas. (2009). Las Artes de la Cal. Madrid: Munilla Lería.
  • Llull Peñalba, J. (1997). Manuel Laredo, un artista romántico en Alcalá de Henares. Alcalá de Henares: Fundación Colegio del Rey.
  • Lomazzo, G. (1598, [1584]). Trattato dell’arte della pittura, scoltura, et architettura. Oxford: Ioseph Barnes.
  • Martín-González, J. J. (1998). Sagrario y manifestador en el retablo barroco español. Imafronte (12), 22-50.
  • Maure-Rubio, M. A. (2016). Los primeros pasos en el escorzo de la figura humana. Un análisis desde la geometría. Arte, Individuo y Sociedad (28), 253-275.
  • Minguell Cardenyes, J. (2014). Pintura mural al fresco. Estrategias de los pintores. Lleida: Universitat de Lleida.
  • Muñoz Viñas, S., Osca Pons, J., & Gironés Sarrió, I. (2014). Diccionario Técnico Akal de Materiales de restauración. Madrid: Akal.
  • Pozzo, A. (1693-1698). Perspectiva Pictorum et Architectorum. Roma.
  • Soprano, R. (1769). Delle vite de pittori genovesi (Vol. II). Génova.
  • Ticozzi, S. (1831). Dizionario degli architetti, scultori, pittori... (Vol. 2). Milán, Italia.
  • Tovar Martín, V. (1973). Pinturas de arquitecturas fingidas en los palacios españoles de Aranjuez y la Granja de San Ildefonso. Separata de Bracara Augusta, Vol.XXVII, fasc.64 (76), 4-15.
  • Urrea Fernández, J. (1977). La pintura italiana del siglo XVIII en España. Valladolid: Departamento de Historia del Arte.