Forma y transgresiónel discurso del arte

  1. Álvarez-Junco, J. Manuel 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Arte, individuo y sociedad

ISSN: 1131-5598

Ano de publicación: 2016

Volume: 28

Número: 1

Páxinas: 91-104

Tipo: Artigo

DOI: 10.5209/REV_ARIS.2016.V28.N1.47552 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Arte, individuo y sociedad

Resumo

Art, in its various fields, developes discourses that nothing have to do with others coming from different realms. It uses various combinations of elements, usually provided by conventional languages, in order to create a new and unique speech, where an idea finally finds its own form. At that precise spot, content and structure become an unique and inseparable one. This paper deals with classical art paradigms and reflects on them, particularly from the Visual Arts point of view. It begins by thinking about many centuries mainstream art forms as reality representation or imitation, not only as a vehicle for expression but as an actual purpose of art itself. It follows with the proposal of Dada transgression to those art forms looking for emotional commotion so that a creation reaches the intimate territories of the receiver´s mind. It finally explains how Marcel Duchamp pointed art discourse itself as the one made to give a new thinking to the world.

Referencias bibliográficas

  • Álvarez-Junco, M., (2009) El Diseño de Lo Incorrecto, , Buenos Aires: La Crujía
  • Anders, G., (2005) George Grosz: Arte Revolucionario y Arte de Vanguardia, , Vigo: Maldoror
  • Anthony, J., (2003) Transgresiones, el Arte Como Provocación, , Barcelona: Destino
  • (2006) Poética, , Aristóteles Madrid: Alianza editorial
  • Arnheim, R., (1980) Hacia Una Psicología del Arte: Arte y Entropía, , Madrid: Alianza editorial
  • Ball, H., (2005) La Huida del Tiempo (un Diario), , Barcelona: Acantilado
  • Borobio, L., (2008) Forma y Contenido del Arte, , Pamplona: Universidad de Navarra
  • Calabrese, O., (1987) El Lenguaje del Arte, , Barcelona: Paidós
  • Goodman, N., (2010) Los Lenguajes del Arte. Aproximación a la Teoría de Los Signos, , Barcelona: Paidós
  • Kant, I., (1999) Crítica del Juicio, , Madrid: Espasa Calpe
  • Lotman, Y., (1982) El Arte Como Lenguaje. Estructura del Texto Artístico, , Madrid: Istmo
  • Marote, D., (2007) Dadá y la Crítica de la Cultura, , Una poética de la transgresión. Thémata, Revista de Filosofía, no 39. Valencia: Univ. de Valencia
  • Pareyson, L., (1988) Conversaciones de Estética, , Madrid: La balsa de la Medusa
  • Piaget, J., (1996) La Formación del Símbolo en el Niño, , México: Fondo de Cultura
  • (2005) La República, , Platón Madrid: Alianza editorial
  • Romo, M., Juego y creatividad en el niño (2007) La Creatividad a Través del Juego, , Hernández-Belver y Ullán eds. Salamanca: Amarú
  • Shanh, B., (1957) The Shape of Content, , Cambridge: Harvard University Press
  • Schutz, A., (1962) On Multiple Realities. Collected Papers, , La Haya: Nijhoff
  • Tzara, T., Manifiesto Dadá, 1918 (1992) Almanaque Dadá, , R. Huelsenbeck (ed.) Madrid: Técnos
  • Tzara, T., (1999) Siete Manifiestos Dadá, , Barcelona: Tusquets Editores
  • Tolstoi, L., (2007) ¿Qué Es el Arte?, , EUNSA, Pamplona: Ed. Univ. de Navarra
  • Tomkins, C., (2013) Duchamp, , Madrid: Anagrama
  • Vicente, A., Duchamp antes del urinario (2014) Diario el País, , Crónica 24 septiembre de 2014 en Madrid