Cambio de rumbo. Percepción del cine español en la temporada 2014

  1. Deltell Escolar, Luis
  2. Clemente Mediavilla, Jorge
  3. García Fernández, Emilio C.
Revista:
Pensar la publicidad: revista internacional de investigaciones publicitarias

ISSN: 1887-8598 1989-5143

Any de publicació: 2016

Número: 10

Pàgines: 77-89

Tipus: Article

DOI: 10.5209/PEPU.53775 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Pensar la publicidad: revista internacional de investigaciones publicitarias

Resum

This paper presents the conclusions of a study carried out during the audiovisual season of 2014 that was aimed at seeing the public’s perception of Spanish cinema. To obtain the quantitative data for the experiment, a field survey has been carried out, the mayor on this issue since 2009, with a total sampling of n=1244 people surveyed all over the country. Besides, this quantitative study has been backed up with further data from production, ticket sales and in-depth interviews to members of the film industry. Finally, a qualitative analysis has been carried out to delve into two further aspects: the audience’s tastes and the strategies used by film producers, film directors and other sectors within the film industry. The central aim of this study was to assess what was the perception of the Spanish public on their cinema. Our study reveals that regarding the films produced in Spain a change of trend has occurred. A majority of the people surveyed seem to feel closer and keen on the films of the last season, this being a conclusion reaffirmed with other control data, such as box office sales and impact on the audience.

Referències bibliogràfiques

  • Altman, R. (2000) Los géneros cinematográficos, Barcelona, Paidós.
  • Bordwell, D., Staiger, J. y Thompson, K. (2001) El cine clásico de Hollywood. Estilo cinematográfico y modo de producción hasta 1960, Barcelona, Paidós.
  • Castells, M. (2009) Comunicación y Poder. Madrid: Alianza.
  • Claes, F. Deltell, L. y Congosto, M.l. (2015) Audiencia social ¿comunidad o enjambre? Caso de estudio: Goyas 2014, en Ar@cne 194, 1-15.
  • Congosto, M., Deltell, L., Claes, F. y Osteso, J. (2013) Análisis de la audiencia social por medio de Twitter. Caso de estudio: los premios Goya 2013, en Icono 14 11(2), 53-82.
  • Deltell, L., Y García, E. (2013) La promoción fílmica en el universo digital. Hacia el ocaso de la exhibición cinematográfica en España, en Historia y Comunicación Social. Noviembre 18, 203-217.
  • Díez, E. (2003) Historia social del cine en España. Madrid: Fundamentos.
  • Egeda-aisge, (2009) La percepción del cine español por el público. Madrid: EGEDAFundación AISGE
  • García Fernández, E. (1985) Historia ilustrada del cine español. Madrid-Barcelona: Planeta.
  • García Fernández, E. (2004) La fragilidad comunicativa del cine español, en Información, producción y creatividad en la comunicación. Madrid: Fundación General UCM.
  • Gerring, J. (2014) Metodología de las ciencias sociales. Madrid: Alianza Editorial.
  • Gómez, R. (2005) El dinero contra el cine. Madrid: Imaginógrafo.
  • Gubbins, M. (2011) La revolución digital. El público se implica. Madrid: Cine-Regio/Filmby Aarthus.
  • Jacoste, J. (1996) El productor cinematográfico, Madrid: Síntesis.
  • Marías, J. (1975) La busca de un estilo cinematográfico español, en Gaceta ilustrada, 1160, 31-12- 78.
  • Riambau, E. y Torreiro, C. (2008) Productores en el cine español. Madrid: Cátedra.
  • Spradley, J. (1980) Participant Observation. New York: Holt, Rinehart and Winston.