Empowerment or impoverishment of children from social networks? Perceptions of sexualized images of girls in Instagram
- Mónica Díaz Bustamante Ventisca 2
- Carmen Llovet Rodríguez 1
-
1
New York Institute of Technology
info
-
2
Universidad Complutense de Madrid
info
ISSN: 1386-6710, 1699-2407
Año de publicación: 2017
Título del ejemplar: Públicos vulnerables y empoderamiento digital
Volumen: 26
Número: 1
Páginas: 77-87
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: El profesional de la información
Resumen
Aunque el fenómeno de la sexualización infantil ha motivado numerosas investigaciones durante los últimos años, muy pocas han estudiado cómo lo perciben los adultos, y ninguna lo ha estudiado a partir de las impresiones que provocan las fotografías de niñas sexualizadas en las redes sociales. A partir de los resultados de una encuesta estructurada en internet a 353 personas, este trabajo demuestra que el aspecto sexualizado de las niñas en las redes sociales genera percepciones que las minusvaloran intelectual, social y moralmente. Dichas percepciones dependen del consumo de medios, del grado de auto-cosificación y de la religiosidad de las personas.
Información de financiación
This study is part of the Program of activities on digital vul-nerability (Provuldig), financed by the Community of Madrid (Ministry of Education, Youth and Sport, Ref. S2015 / HUM-3434).Financiadores
-
Ministry of Education, Youth and Sport
Spain
- S2015 / HUM-3434
Referencias bibliográficas
- Acosta, Corinna (2014). “4 casos en los que la publicidad ha sexualizado a la infancia”. ExpokNews. Comunicación de sustentabilidad y RSE, 23 diciembre. http://www.expoknews.com/4-casos-en-los-que-lapublicidad-ha-sexualizado-a-la-infancia
- Acosta, Corinna (2014). “4 casos en los que la publicidad ha sexualizado a la infancia”. ExpokNews. Comunicación de sustentabilidad y RSE, 23 diciembre. http://www.expoknews.com/4-casos-en-los-que-lapublicidad-ha-sexualizado-a-la-infancia
- AEPD (2008). Agencia Española de Protección de Datos. Guía de recomendaciones para que padres e hijos naveguen de forma segura.
- AEPD (2008). Agencia Española de Protección de Datos. Guía de recomendaciones para que padres e hijos naveguen de forma segura.
- Albéniz, Myriam Z. (2014). “El auge de la erotización de la infancia”. La provincia, 5 junio. http://www.laprovincia.es/opinion/2014/06/06/augeerotizacion-infancia/613003.html
- Albéniz, Myriam Z. (2014). “El auge de la erotización de la infancia”. La provincia, 5 junio. http://www.laprovincia.es/opinion/2014/06/06/augeerotizacion-infancia/613003.html
- American Psychological Association (2007). Task force on the sexualization of girls. Report of the APA task force on the sexualization of girls. http://www.apa.org/pi/women/programs/girls/index.aspx
- American Psychological Association (2007). Task force on the sexualization of girls. Report of the APA task force on the sexualization of girls. http://www.apa.org/pi/women/programs/girls/index.aspx
- Arteaga-Villamil, María-Dolores (2010). “El show infantil: la construcción de una hiper-feminidad sexual púber en el marco del capitalismo”. En: Macip-Ríos, Ricardo-Francisco; Carreras-Sendra, Natatxa. Perversión y duplicidad: en torno a la producción de subjetividades del cuerpo político en México. Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades Alfonso Vélez Pliego, pp. 87-136. ISBN: 978 6074872309 https://www.academia.edu/4807598/La_construcción_de_ una_hiper-_feminidad_sexual_púber
- Arteaga-Villamil, María-Dolores (2010). “El show infantil: la construcción de una hiper-feminidad sexual púber en el marco del capitalismo”. En: Macip-Ríos, Ricardo-Francisco; Carreras-Sendra, Natatxa. Perversión y duplicidad: en torno a la producción de subjetividades del cuerpo político en México. Puebla: Benemérita Universidad Autónoma de Puebla, Instituto de Ciencias Sociales y Humanidades Alfonso Vélez Pliego, pp. 87-136. ISBN: 978 6074872309 https://www.academia.edu/4807598/La_construcción_de_ una_hiper-_feminidad_sexual_púber
- Bailey, Reg (2011). Letting children be children: Report of an independent review of the commercialisation and sexualisation of childhood. Great Britain: The Stationery Office. ISBN: 978 0101807821 https://goo.gl/SuWz9p
- Bailey, Reg (2011). Letting children be children: Report of an independent review of the commercialisation and sexualisation of childhood. Great Britain: The Stationery Office. ISBN: 978 0101807821 https://goo.gl/SuWz9p
- Bartky, Sandra-Lee (1990). Femininity and domination: Studies in the phenomenology of oppression. Great Britain: Psychology Press. ISBN: 978 04159018 4
- Bartky, Sandra-Lee (1990). Femininity and domination: Studies in the phenomenology of oppression. Great Britain: Psychology Press. ISBN: 978 04159018 4
- Cikara, Mina; Eberhardt, Jennifer L.; Fiske, Susan T. (2011). “From agents to objects: Sexist attitudes and neural responses to sexualized targets”. Journal of cognitive neuroscience, v. 23, n. 3, pp. 540-551. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3801174 https://doi.org/10.1162/jocn.2010.21497
- Cikara, Mina; Eberhardt, Jennifer L.; Fiske, Susan T. (2011). “From agents to objects: Sexist attitudes and neural responses to sexualized targets”. Journal of cognitive neuroscience, v. 23, n. 3, pp. 540-551. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3801174 https://doi.org/10.1162/jocn.2010.21497
- Corisco, María; Pérez-Hernando, Cristina (2014). “¿A quién imitan las niñas de hoy en día? S Moda El país, 9 marzo. http://smoda.elpais.com/moda/a-quien-imitan-las-ninasde-hoy-en-dia
- Corisco, María; Pérez-Hernando, Cristina (2014). “¿A quién imitan las niñas de hoy en día? S Moda El país, 9 marzo. http://smoda.elpais.com/moda/a-quien-imitan-las-ninasde-hoy-en-dia
- Daniels, Elizabeth A. (2012). “Sexy versus strong: What girls and women think of female athletes”. Journal of applied developmental psychology, v. 33, n. 2, pp. 79-90. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2011.12.002
- Daniels, Elizabeth A. (2012). “Sexy versus strong: What girls and women think of female athletes”. Journal of applied developmental psychology, v. 33, n. 2, pp. 79-90. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2011.12.002
- Daniels, Elizabeth A.; Zurbriggen, Eileen L. (2016). “The price of sexy: Viewers’ perceptions of a sexualized versus nonsexualized Facebook profile photograph”. Psychology of popular media culture, v. 5, n. 1, pp. 2-14. https://doi.org/10.1037/ppm0000048
- Daniels, Elizabeth A.; Zurbriggen, Eileen L. (2016). “The price of sexy: Viewers’ perceptions of a sexualized versus nonsexualized Facebook profile photograph”. Psychology of popular media culture, v. 5, n. 1, pp. 2-14. https://doi.org/10.1037/ppm0000048
- Dietrich, Timo; Rundle-Thiele, Sharyn; Schuster, Lisa; Drennan, Judy; Russell-Bennett, Rebekah; Leo, Cheryl; Gullo, Matthew J.; Connor, Jason P. (2015). “Differential segmentation responses to an alcohol social marketing program”. Addictive behaviors, v. 49, pp. 68-77. https://goo.gl/kFYw5Y https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2015.05.010
- Dietrich, Timo; Rundle-Thiele, Sharyn; Schuster, Lisa; Drennan, Judy; Russell-Bennett, Rebekah; Leo, Cheryl; Gullo, Matthew J.; Connor, Jason P. (2015). “Differential segmentation responses to an alcohol social marketing program”. Addictive behaviors, v. 49, pp. 68-77. https://goo.gl/kFYw5Y https://doi.org/10.1016/j.addbeh.2015.05.010
- Egan, R. Danielle; Hawkes, Gail L. (2008). “Endangered girls and incendiary objects: Unpacking the discourse on sexualization”. Sexuality & culture, v. 12, n. 4, pp. 291-311. https://goo.gl/uBHVrX https://doi.org/10.1007/s12119-008-9036-8
- Egan, R. Danielle; Hawkes, Gail L. (2008). “Endangered girls and incendiary objects: Unpacking the discourse on sexualization”. Sexuality & culture, v. 12, n. 4, pp. 291-311. https://goo.gl/uBHVrX https://doi.org/10.1007/s12119-008-9036-8
- Euromonitor International (2015). Micro fashion: Trends in childrenswear. Global briefing. Euromonitor International. http://www.euromonitor.com/micro-fashion-trends-inchildrenswear/report
- Euromonitor International (2015). Micro fashion: Trends in childrenswear. Global briefing. Euromonitor International. http://www.euromonitor.com/micro-fashion-trends-inchildrenswear/report
- Fominaya, Carlota; Peraita, Laura (2013). “Motivos por los que no debes colgar fotos de tus hijos por las redes sociales”. ABC.es, 4 noviembre. http://www.abc.es/familia-padres-hijos/20131014/abcihijos-fotos-facebook-201310101706.html
- Fominaya, Carlota; Peraita, Laura (2013). “Motivos por los que no debes colgar fotos de tus hijos por las redes sociales”. ABC.es, 4 noviembre. http://www.abc.es/familia-padres-hijos/20131014/abcihijos-fotos-facebook-201310101706.html
- Fredrickson, Barbara L.; Roberts, Tomi-Ann (1997). “Objectification theory: Toward understanding women’s lived experiences and mental health risks”. Psychology of women quarterly, v. 21, n. 2, pp. 173-206. http://www.sanchezlab.com/pdfs/FredricksonRoberts.pdf https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1997.tb00108.x
- Fredrickson, Barbara L.; Roberts, Tomi-Ann (1997). “Objectification theory: Toward understanding women’s lived experiences and mental health risks”. Psychology of women quarterly, v. 21, n. 2, pp. 173-206. http://www.sanchezlab.com/pdfs/FredricksonRoberts.pdf https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1997.tb00108.x
- Goodin, Samantha M.; Van-Denburg, Alyssa; Murnen, Sarah K.; Smolak, Linda (2011). “‘Putting on’ sexiness: A content analysis of the presence of sexualizing characteristics in girls’ clothing”. Sex roles, v. 65, n. 1, pp. 1-12. http://web.mit.edu/end_violence/docs/sexualizing-girlsclothing.pdf https://doi.org/10.1007/s11199-011-9966-8
- Goodin, Samantha M.; Van-Denburg, Alyssa; Murnen, Sarah K.; Smolak, Linda (2011). “‘Putting on’ sexiness: A content analysis of the presence of sexualizing characteristics in girls’ clothing”. Sex roles, v. 65, n. 1, pp. 1-12. http://web.mit.edu/end_violence/docs/sexualizing-girlsclothing.pdf https://doi.org/10.1007/s11199-011-9966-8
- Graff, Kaitlin A.; Murnen, Sarah K.; Krause, Anna K. (2013). “Low-cut shirts and high-heeled shoes: Increased sexualization across time in magazine depictions of girls”. Sex roles, v. 69, n. 11, pp. 571-582. https://goo.gl/3OyLDX https://doi.org/10.1007/s11199-013-0321-0
- Graff, Kaitlin A.; Murnen, Sarah K.; Krause, Anna K. (2013). “Low-cut shirts and high-heeled shoes: Increased sexualization across time in magazine depictions of girls”. Sex roles, v. 69, n. 11, pp. 571-582. https://goo.gl/3OyLDX https://doi.org/10.1007/s11199-013-0321-0
- Graff, Kaitlin A.; Murnen, Sarah K.; Smolak, Linda (2012). “Too sexualized to be taken seriously? Perceptions of a girl in childlike vs. sexualizing clothing”. Sex roles, v. 66, n. 11, pp. 764-775. https://goo.gl/rOL1Ao https://doi.org/10.1007/s11199-012-0145-3
- Graff, Kaitlin A.; Murnen, Sarah K.; Smolak, Linda (2012). “Too sexualized to be taken seriously? Perceptions of a girl in childlike vs. sexualizing clothing”. Sex roles, v. 66, n. 11, pp. 764-775. https://goo.gl/rOL1Ao https://doi.org/10.1007/s11199-012-0145-3
- Gurung, Regan A. R.; Chrouser, Carly J. (2007). “Predicting objectification: Do provocative clothing and observer characteristics matter?”. Sex roles, v. 57, n. 1-2, pp. 91-99. https://goo.gl/GE2JcF https://doi.org/10.1007/s11199-007-9219-z
- Gurung, Regan A. R.; Chrouser, Carly J. (2007). “Predicting objectification: Do provocative clothing and observer characteristics matter?”. Sex roles, v. 57, n. 1-2, pp. 91-99. https://goo.gl/GE2JcF https://doi.org/10.1007/s11199-007-9219-z
- Hall, P. Cougar; West, Joshua H.; McIntyre, Emily (2012). “Female self-sexualization in MySpace.com personal profile photographs”. Sexuality & culture, v. 16, n. 1, pp. 1-16. https://goo.gl/95TGn3 https://doi.org/10.1007/s12119-011-9095-0
- Hall, P. Cougar; West, Joshua H.; McIntyre, Emily (2012). “Female self-sexualization in MySpace.com personal profile photographs”. Sexuality & culture, v. 16, n. 1, pp. 1-16. https://goo.gl/95TGn3 https://doi.org/10.1007/s12119-011-9095-0
- Interactive Advertising Bureau IAB (2016). Estudio anual de redes sociales 2016. http://www.iabspain.net/redes-sociales
- Interactive Advertising Bureau IAB (2016). Estudio anual de redes sociales 2016. http://www.iabspain.net/redes-sociales
- ICMedianet Publicaciones (2011). La protección del menor tras la ley general de la comunicación audiovisual: Perspectivas y retos. ISBN: 978 8469540749 https://goo.gl/rIlB0a
- ICMedianet Publicaciones (2011). La protección del menor tras la ley general de la comunicación audiovisual: Perspectivas y retos. ISBN: 978 8469540749 https://goo.gl/rIlB0a
- Lamb, Sharon (2009). “Media effects and the sexualization of girls”. Sex roles, v. 60, n. 5, pp. 439-441. https://www.researchgate.net/publication/226753619_ Media_Effects_and_the_Sexualization_of_Girls https://doi.org/10.1007/s11199-008-9536-x
- Lamb, Sharon (2009). “Media effects and the sexualization of girls”. Sex roles, v. 60, n. 5, pp. 439-441. https://www.researchgate.net/publication/226753619_ Media_Effects_and_the_Sexualization_of_Girls https://doi.org/10.1007/s11199-008-9536-x
- Lerum, Kari; Dworkin, Shari L. (2009). “‘Bad girls rule’: An interdisciplinary feminist commentary on the report of the APA Task force on the sexualization of girls”. The journal of sex research, v. 46, n. 4, pp. 250-263. http://faculty.washington.edu/lerum/Bad%20Girls%20 Rule.pdf https://doi.org/10.1080/00224490903079542
- Lerum, Kari; Dworkin, Shari L. (2009). “‘Bad girls rule’: An interdisciplinary feminist commentary on the report of the APA Task force on the sexualization of girls”. The journal of sex research, v. 46, n. 4, pp. 250-263. http://faculty.washington.edu/lerum/Bad%20Girls%20 Rule.pdf https://doi.org/10.1080/00224490903079542
- Llovet-Rodríguez, Carmen; Díaz-Bustamante, Mónica; Patiño-Alves, Beatriz (2016). “The sexualization of children through advertising, fashion brands and media”. Prisma social, n. especial 1, pp. 156-189. https://goo.gl/4AIkBn
- Llovet-Rodríguez, Carmen; Díaz-Bustamante, Mónica; Patiño-Alves, Beatriz (2016). “The sexualization of children through advertising, fashion brands and media”. Prisma social, n. especial 1, pp. 156-189. https://goo.gl/4AIkBn
- Machia, Marty; Lamb, Sharon (2015) (artículo online desde 2009). “Sexualized innocence: Effects of magazine ads portraying adult women as sexy little girls”. Journal of media psychology, v. 21, n. 1, pp. 15-24. https://goo.gl/9PjVYB https://doi.org/10.1027/1864-1105.21.1.15
- Machia, Marty; Lamb, Sharon (2015) (artículo online desde 2009). “Sexualized innocence: Effects of magazine ads portraying adult women as sexy little girls”. Journal of media psychology, v. 21, n. 1, pp. 15-24. https://goo.gl/9PjVYB https://doi.org/10.1027/1864-1105.21.1.15
- McCroskey, James C.; McCain, Thomas A. (1974). “The measurement of interpersonal attraction”. Speech monographs, v. 41, n. 3, pp. 261-266. http://www.jamescmccroskey.com/publications/057.pdf https://doi.org/10.1080/03637757409375845
- McCroskey, James C.; McCain, Thomas A. (1974). “The measurement of interpersonal attraction”. Speech monographs, v. 41, n. 3, pp. 261-266. http://www.jamescmccroskey.com/publications/057.pdf https://doi.org/10.1080/03637757409375845
- McKinley, Nita-Mary; Hyde, Janet-Shibley (1996). “The objectified body consciousness scale. Development and validation”. Psychology of women quarterly, v. 20, n. 2, pp. 181-215. https://goo.gl/b1vUdo https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1996.tb00467.x
- McKinley, Nita-Mary; Hyde, Janet-Shibley (1996). “The objectified body consciousness scale. Development and validation”. Psychology of women quarterly, v. 20, n. 2, pp. 181-215. https://goo.gl/b1vUdo https://doi.org/10.1111/j.1471-6402.1996.tb00467.x
- Milwood, Andrea (2006). Harm and offence in media content: A review of evidence. Bristol. ISBN: 978 1841502380 http://eprints.lse.ac.uk/49000/1/Livingstone_Harm_ offence_media_2009.pdf
- Milwood, Andrea (2006). Harm and offence in media content: A review of evidence. Bristol. ISBN: 978 1841502380 http://eprints.lse.ac.uk/49000/1/Livingstone_Harm_ offence_media_2009.pdf
- Molina, Violeta (2015). “Y cuando los menores de las fotos de Facebook e Instagram crezcan, ¿qué?”. El mundo, 20 septiembre. http://www.elmundo.es/tecnologia/2015/09/20/55fe6e2b 46163f03638b456d.html
- Molina, Violeta (2015). “Y cuando los menores de las fotos de Facebook e Instagram crezcan, ¿qué?”. El mundo, 20 septiembre. http://www.elmundo.es/tecnologia/2015/09/20/55fe6e2b 46163f03638b456d.html
- Orozco, Antonio (2005). “El pudor: defensa de la dignidad personal”. Arvo.net, 23 julio. http://arvo.net/el-valor-de-la-sexualidad/el-valor-de-lasexualidad/gmx-niv380-con16006.htm
- Orozco, Antonio (2005). “El pudor: defensa de la dignidad personal”. Arvo.net, 23 julio. http://arvo.net/el-valor-de-la-sexualidad/el-valor-de-lasexualidad/gmx-niv380-con16006.htm
- Ortiz-Tardio, Joaquín (2008). “El niño, los medios y la publicidad”. Vox paediatrica, v. 16, n. 1, pp. 39-43. http://spaoyex.es/sites/default/files/pdf/Voxpaed16.1pags39-43. pdf
- Ortiz-Tardio, Joaquín (2008). “El niño, los medios y la publicidad”. Vox paediatrica, v. 16, n. 1, pp. 39-43. http://spaoyex.es/sites/default/files/pdf/Voxpaed16.1pags39-43. pdf
- Rodríguez, Alejandra (2007). “La erotización de la infancia causa alteraciones físicas y psíquicas a medio y largo plazo”. Salud. El mundo, 17 marzo. http://www.elmundo.es/suplementos/salud/2007/702/1174086011. html
- Rodríguez, Alejandra (2007). “La erotización de la infancia causa alteraciones físicas y psíquicas a medio y largo plazo”. Salud. El mundo, 17 marzo. http://www.elmundo.es/suplementos/salud/2007/702/1174086011. html
- Schuster, Lisa; Kubacki, Krzysztof; Rundle-Thiele, Sharyn (2015). “A theoretical approach to segmenting children’s walking behaviour”. Young consumers, v. 16, n. 2, pp. 159-171. http://eprints.qut.edu.au/82117/3/82117.pdf https://doi.org/10.1108/YC-07-2014-00461
- Schuster, Lisa; Kubacki, Krzysztof; Rundle-Thiele, Sharyn (2015). “A theoretical approach to segmenting children’s walking behaviour”. Young consumers, v. 16, n. 2, pp. 159-171. http://eprints.qut.edu.au/82117/3/82117.pdf https://doi.org/10.1108/YC-07-2014-00461
- Serrano, Beatriz (2013). “Hipersexualización de la infancia: cuando los niños crecen antes de tiempo”. Bebés y más, 8 enero. https://goo.gl/f7Z6c
- Serrano, Beatriz (2013). “Hipersexualización de la infancia: cuando los niños crecen antes de tiempo”. Bebés y más, 8 enero. https://goo.gl/f7Z6c
- Spry, Damien (2012). “Make her skinnier, make her curvier: Sexualised girlhood in Japanese cartoons”. En: Götz, Maya; Lemish, Dafna. Sexy girls, heroes and funny losers. Germany: Peter Lang, pp. 91-106. ISBN: 978 3631633199 https://goo.gl/NhHc2G
- Spry, Damien (2012). “Make her skinnier, make her curvier: Sexualised girlhood in Japanese cartoons”. En: Götz, Maya; Lemish, Dafna. Sexy girls, heroes and funny losers. Germany: Peter Lang, pp. 91-106. ISBN: 978 3631633199 https://goo.gl/NhHc2G
- Starr, Christine; Ferguson, Gail M. (2012). “Sexy dolls, sexy grade-schoolers? Media & maternal influences on young girls’ self-sexualization”. Sex roles, v. 67, n. 7, pp. 463-476. https://goo.gl/TzHl1N https://doi.org/10.1007/s11199-012-0183-x
- Starr, Christine; Ferguson, Gail M. (2012). “Sexy dolls, sexy grade-schoolers? Media & maternal influences on young girls’ self-sexualization”. Sex roles, v. 67, n. 7, pp. 463-476. https://goo.gl/TzHl1N https://doi.org/10.1007/s11199-012-0183-x
- Wills, Jane; Crichton, Nicola; Lorenc, Ava; Kelly, Muireann (2014). “Using population segmentation to inform local obesity strategy in England”. Health promotion international, v. 30, n. 3, pp. 658-666. https://doi.org/10.1093/heapro/dau004
- Wills, Jane; Crichton, Nicola; Lorenc, Ava; Kelly, Muireann (2014). “Using population segmentation to inform local obesity strategy in England”. Health promotion international, v. 30, n. 3, pp. 658-666. https://doi.org/10.1093/heapro/dau004