Revisión epistemológica de la Teoría del Framing y ejemplo de aplicación al análisis de mediaciones en la producción de discursos mediáticos

  1. Gaitán Moya, Juan Antonio 1
  2. Piñuel Raigada, José Luis 1
  3. Águila-Coghlan, Juan Carlos 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Año de publicación: 2016

Número: 22

Páginas: 709-728

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/ESMP.54231 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Estudios sobre el mensaje periodístico

Objetivos de desarrollo sostenible

Resumen

The conceptual architecture framing according to his theoretical tradition is reviewed, and proposing an application from a model of analysis of the communicative interaction characterized by the dialectical approach of mediations that affect them. This methodological approach is illustrated by analyzing a subject of world events such as the Climate Change (CC) on the TV news in Spain. Your previous is the project R & D “The hegemonic discourse of the Media on "Climate Change" (Risk, Uncertainty and Conflict) and experimental test alternative discourses among youth”, which analyzed the construction of the hegemonic discourse on realizing CC the framing that TV news offered on the Cancun and Durban summit in 2010 - 2011.

Referencias bibliográficas

  • Bateson, Gregory (1979): Espíritu y naturaleza. Buenos Aires, Amorrortu.
  • Bateson, Gregory; Birdwhistell, Ray; Goffman, Erving y otros (1982): La nueva comunicación. Barcelona, Kairós.
  • Behr, Roy L. & Iyengar, Shanto (1985): “Television news, real-world cues, and changes in the public agenda”. Public Opinion Quarterly, 49, 38–57.
  • Berger, Peter & Luckmann, Thomas (1972): La construcción social de la realidad, Buenos Aires, Amorrortu.
  • Böckelmann, Frank (1983): Formación y funciones sociales de la opinión pública. Barcelona, Gustavo Gili.
  • Bruner, Jerome (1979): “Algunos elementos del descubrimiento”. En Shulman, Lee S. & Keislar, Evan R. (Eds.): Aprendizaje por Descubrimiento. Evaluación Crítica, 115-132. México D.F., Trillas.
  • Bruner, Jerome (1984): “Los formatos en la adquisición del lenguaje”. En LINAZA, José Luis (Comp.): Acción, pensamiento y lenguaje Madrid, Alianza, 173-185.
  • Castañares, Wenceslao (2000): “La semiótica de C. S. Peirce y la tradición lógica”, en http://www.unav.es/gep/Castanares.html
  • Entman, Robert M. (1993): “Framing: Toward clarification of a fractured paradigm” Journal of Communication, 43 (4), 51-58.
  • Gerbner, George & Gross, Larry (1976): “Living with television: the violence profile”, in: Journal of Communication. Vol. 26, Issue 2, 172–194, June, 173-199.
  • Gitlin, Todd (1980): The Whole World Is Watching: Mass Media in the Making and Unmaking of the New Left. Berkeley, CA, Los Angeles, CA & London, U.K., University of California Press.
  • Goffman, Erving (1974): Frame Analysis: An Essay on the Organization of Experience. New York, NY et al.: Harper & Row. Traducido en (2006): Frame Análisis: Los marcos de la experiencia. Madrid, CIS.
  • Iyengar, Shanto & Kinder, Donald R. (1987): News That Matters, Chicago, University of Chicago Press.
  • König, Thomas (2004): “Reframing Frame Analysis. Systemtizing the empirical identification of frames using qualitative data analysis software”. Paper Presented at he
  • ASA Annual Meeting. San Francisco, CA. Lang, Gladys E. & Lang, Kurt (1981): "Watergate and Exploration of Agenda Setting
  • Building Process", in: McCombs, Maxwell & Protess, David L. (eds.): Agenda Setting. Hillsdale, Lawrence Erlbaum Associates.
  • Luhmann, Niklas (1998): Complejidad y Modernidad. De la Unidad a la Diferencia, Ed. Trotta,Valladolid.
  • Luhmann, Niklas (1997): Organización y Decisión. Autopoiesis, acción y entendimiento comunicativo, Barna. Ed. Anthrop.
  • Mackuen, Michael Bruce & Coombs, Steven Lane (1981):“More Than News: Media Power in Public Affairs”. Beverly Hills, CA: Sage Publications, 1981, 231.
  • Maher, Michael T. (2001): “Framing: An Emerging Paradigm or a Phase of Agenda Setting”. In: Reese, Stephen; Gandy, Oscar; and Grant, August (eds.): Framing Public Life: Perspectives on Media and our Understanding of the Social World, Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • McCombs, Maxwell E. (1982): “The agenda-setting approach”. En D. Nimmo & K. Sander (eds.) Handbook of political communication. Beberly Hills, CA. Sage 121-140.
  • McCombs, Maxwell E. & Weaver, David H. (1985): “Toward a merger of grafications and agenda-setting research”. In: Rosengren, Karl E.; Wenner Lawrence A.; and Palmgreen, Philip (eds.): Media Gratifications research: Current perspectives. Beberly Hills. California: Sage 95-108.
  • McCombs, Maswell E., & Shaw, Donald L. (1972): “The agenda-setting function of mass media”. Public Opinion Quarterly, 36, 16-187.
  • Mead, George H. (1970): Espíritu, persona y sociedad. Buenos Aires, Paidós.
  • Noelle-Neumann, Elizabeth (1980): The spiral of silence. Chicago, The University of Chicago Press.
  • O’Brien, Karen; St. Claire, Asunción Lera; and Kristoffersen, Berit (2010): “The framing of climate change: why it matters”. In: O'Brien, K.; St. Clair, A.L.; and Kristoffersen, B. (eds): Climate Change, Ethics and Human Security. Cambridge University Press, 3-22.
  • Painter, James (2007):“All Doom and Gloom? International TV Coverage of the April and May 2007 IPCC Reports”, paper presented at RISJ/ECI conference, Oxford, June 2007, p. 26, [www.eci.ox.ac.uk/ news/events/070727-carbonundrum/painter]
  • Painter, James (2012): “Communicating Uncertainties: climate skeptics in the international media”, en PIÑUEL, José Luis et al.: Communication, Controversies and Uncertainty Facing the Scientific Consensus on Climate Change. Cuadernos Artesanos de Latina, nº 30. Universidad de La Laguna, Tenerife, pp. 187-218.
  • Peirce, Charles S. (1931-1958): Collected Papers, vols. 1-8, C. Hartshorne, P. Weiss y A. W. Burks (eds., 1958). Cambridge, Mass: Belknap Press /Harvard University Press, 1931-1958.
  • Piñuel, José Luis y Lozano, Carlos (2006): Ensayo General sobre la Comunicación. Barcelona, Paidós /Papeles de Comunicación.
  • Piñuel, José Luis (2009): “La comunicación como objeto científico de estudio, como campo de análisis y como disciplina científica". Revista Contratexto Digital. N° 18, Universidad de Lima. Digital.
  • Piñuel, José Luis et al. (2012): Comunicación, controversias e incertidumbres frente al consenso científico acerca del cambio climático. La Laguna, Ed. Cuadernos Artesanos Latina, Nº30.
  • Piñuel, José Luis; Gaitán, Juan Antonio; y Lozano, Carlos (2013): Confiar en la prensa o no. Un método para el estudio de la construcción mediática de la realidad. Salamanca, Ed. Comunicación social.
  • Reese, Stephen D.; Gandy, Oscar H. Jr.; and Grant, August E. (eds., 2001): Framing Public Life: Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World. RoutledgeMahwah, NJ, Lawrence Erlbaum Associates, 35-65.
  • Reig, Ramón (2009): “Bases teóricas y documentales para el estudio de la Estructura de la Información y el análisis estructural de los mensajes”. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, Vol. 15 (Sección Estudios: Periodismo y periodistas: identidad y crisis). Madrid, Ediciones de la Universidad Complutense, 385-407
  • Roda, Rafael (1989): Medios de Comunicación de Masas. Su influencia en la sociedad y en la cultura contemporánea. Madrid, CIS / Siglo XXI
  • Sádaba, Mª Teresa (2001): “Origen, aplicación y límites de la "teoría del encuadre" (framing) en comunicación”. Comunicación y Sociedad, Vol. XIV, Nº 2, 143-175
  • Semetko, Holli A., & Valkenburg, Patti M. (2000): “Framing European politics: A content analysis of press and television news”. Journal of Communication, 50 (2), 93-109.
  • Smith, Kim A. (1987): "Newspaper Coverage and Public Concern About Community Issues". Journalism Monographs 101, 1-32.
  • Sorribas, Patricia M. (2011): “Acción Política y Frame Analysis: convergencias y divergencias entre media frame y marcos de acción colectiva”. Perspectivas De La Comunicación, Vol. 4, núm. 1. Universidad De La Frontera, Temuco, Chile.
  • Sperber, D. & Wilson, D.. (1994): La Relevancia: comunicación y procesos cognitivos. Madrid. Visor.
  • Tankard, James W. (2001): "The Empirical Approach to the Study of Media Framing", 95- 106, in: Reese, Stephen D.; Gandy, Oscar H. Jr., and Grant, August E. (eds.): Framing Public Life: Perspectives on Media and Our Understanding of the Social World, eds.
  • Verdú Cueco, Yolanda (2009): Sesgo y Encuadre en las Noticias de Televisión. Mecanismos de Manipulación Periodística a Propósito Del Urbanismo y Del Agua en Los Informativos de Canal 9”. Tesis Doctoral. Servei de Publicacions Universitat de València.
  • Vicente Mariño, Miguel y López Rabadán, Pablo (2009): “Resultados actuales de la investigación sobre framing: sólido avance internacional y arranque de la especialidad en España”. ZER, Vol. 14, Núm. 26, 13-34.
  • Watzlawick, Paul; Beavin; Janet H,; y Jackson, Don D. (1967): Teoría de la Comunicación Humana: interacciones, patologías y paradojas. Buenos Aires, Editorial Tiempo Contemporáneo.
  • Weaver, David H. (1984): “Media agenda-setting and public opinion: Is there a link?”, in R. N. Bostrom (Ed.): Communication yearbook 8. Beverly Hills, CA: Sage, 680-691. Weaver, David H.; GRABER, Doris A.; McCombs, Maxwell E.; and Eyal, Chain H.
  • Weaver, David H. (1981): Media Agenda-Setting In a Presidential Election: Issues, Images and Interest. New York, Praeger.
  • Wolf, Mauro (1991): La investigación de la comunicación de masas. Crítica y perspectivas.
  • Barcelona, Paidós.