Music, movie, and software piracyExplaining downloaders' compensation dilemma and exploring factors influencing online payment behaviors from a cognitive dissonance perspective

  1. Charron, Jean-Philippe
Dirigida por:
  1. Ignacio Redondo Bellón Director/a

Universidad de defensa: Universidad Autónoma de Madrid

Fecha de defensa: 15 de junio de 2015

Tribunal:
  1. Ignacio Cruz Roche Presidente/a
  2. Ana María Díaz Martín Secretario/a
  3. Pedro José Reinares Lara Vocal
  4. Lola C. Duque Zuluaga Vocal
  5. Jesús García de Madariaga Miranda Vocal

Tipo: Tesis

Resumen

ENGLISH: This dissertation examines the influence of a wide assortment of factors (demographic, psychographics, Internet-use related, etc.) on the payment behavior of those who download music, movies, and software from the Internet. The investigated data refers to Spain, a country where never paying for online content is a common practice amongst downloaders, despite numerous anti-piracy campaigns in recent years. Framed inside a theoretical framework of cognitive consistency, this dissertation proposes three hypotheses about the determinant factors affecting different payment behaviors: a more negative attitude toward newness distinguishes downloaders who never pay, less experience in using the Internet differentiates those who always pay, and a greater variety of online activities characterizes those who occasionally pay. The empirical study confirmed all three hypotheses regarding music and movie downloaders. An overview of the results suggests that psychographics and Internet-related factors sustain a stronger ascendency over online payment behaviors than demographics and content-related factors. Conclusions pertaining to this study may help digital content marketers to better understand the complex phenomenon of illegal downloading and to more effectively safeguard the industry from it. ESPAÑOL: Esta tesis doctoral examina la influencia de una gran variedad de factores (demográficos, psicográficos, relacionados con el uso de Internet, etc.) en el comportamiento de pago de los que descargan música, películas y programas informáticos en Internet. Los datos analizados hacen referencia a España, un país en donde la mayoría de los que descargan estos contenidos nunca pagan por ellos, a pesar de las numerosas campañas anti-piratería promovidas en los últimos años. Dentro del marco teórico de la consistencia cognitiva, esta tesis formula tres hipótesis sobre los factores determinantes de los diferentes comportamientos de pago: una actitud más negativa hacia la novedad distingue a los que descargan sin pagar nunca, una menor experiencia en Internet diferencia a los que descargan pagando siempre y una gran variedad de actividades online caracteriza al grupo de los que pagan de vez en cuando. En el estudio empírico fueron confirmadas estas tres hipótesis con respecto a la música y al cine. Una visión global de los resultados sugiere que los factores psicográficos y los relacionados con el uso de Internet influyen en el comportamiento de pago más intensamente que los factores demográficos y los relacionados con los correspondientes contenidos. Las conclusiones de esta investigación pueden ayudar a que los que comercializan contenidos descargables conozcan mejor este complejo fenómeno y luchen más eficientemente contra las descargas no pagadas.