Los dos principios irrenunciables del análisis funcional de la conducta y del conductismo radical

  1. Quiroga Romero, Ernesto
  2. Fuentes Ortega, Juan Bautista
Revista:
Psicothema

ISSN: 0214-9915

Any de publicació: 2004

Volum: 16

Número: 4

Pàgines: 555-562

Tipus: Article

Altres publicacions en: Psicothema

Resum

The two non-renunciable principles of functional analysis of behavior and radical behaviorism. The aim of this work is to place emphasis on and discuss what we consider to be B. F Skinner¿s two principal and essential contributions to psychology. The first is his conception of radical behaviorism, which we understand as specifically different from and critical toward the remaining behaviorisms. That which is specific to radical behaviorism consists of having verified the effectiveness of the pragmatic circularity between the investigated behavior (operant conditioned behavior) and the behavior of investigating (functional analysis of behavior) and, stemming from this verification, the recognition of the superfluousness of all the methodological-theoretical pretenses of the remaining behaviorisms, particularly, the methodological neobehaviorisms. The second contribution consists of the acknowledgement, as we propose in view of the practice of functional analysis of operant behavior, that there is only one kind of conditioning, operant conditioning, of which the so-called classic conditioning would only be an internal effect, in any case functionally indispensable. Our present interpretation of operant functional analysis depends on the conception we propose of the co-present ¿rather than spatial-contiguous¿ texture of operant behavior

Referències bibliogràfiques

  • Bueno, G. (1995). ¿Qué es la ciencia? Oviedo: Pentalfa Ediciones.
  • Brunswik, E. (1992). The conceptual framework of Psychology. Chicago: The University of Chicago Press (trad. cast.: El marco conceptual de la Psicología. Madrid: Debate, 1989).
  • Fuentes, J.B. (1989). ¿Funciona, de hecho, la psicología empírica como una fenomenología del comportamiento? Introducción a E. Brunswik, El marco conceptual de la psicología (pp. 7-77). Madrid: Debate.
  • Fuentes, J.B. (2001). Notas para una crítica del enfoque gnoseológico de las ciencias (de G. Bueno) desde una perspectiva noetológica, con especial atención a: (i) la relación entre la idea general de ciencia(s) y la idea de conocimiento, (ii) la concepción de las ciencias humanas y (iii) las implicaciones históricas y socio-políticas de ambas cuestiones. Cuaderno de Materiales, 16, 36-82.
  • Fuentes, J.B. (2003a). Intencionalidad, significado y representación en la encrucijada de las «ciencias» del conocimiento. Estudios de Psicología, 24(1), 33-90.
  • Fuentes, J.B. (2003b). Cocerning the Madrid Lecture: The Equivocal Character of Pavlov’s Reflexological Objetivism and its Influence on the Distorted Concept of the Physiology-Psychology Relationship. The Spanish Journal of Psychology, 6(2), 121-132.
  • Fuentes, J.B. y Quiroga, E. (2001). Reformulación de las relaciones entre los condicionamientos operante y respondiente: el sentido de la crítica de J. Dewey al concepto de arco reflejo. Revista de Historia de la Psicología, 22(3-4), 327-333.
  • Koch, S. (1964). Psychology and emerging conceptions of knowledge as unitary. En S. Koch (Coord.), Behaviorism and Phenomenology (pp. 1-46). Chicago: The Unversity of Chicago Press.
  • MacCorcodale, K. y Meehl, P.E. (1948). On a distinction between hipothetical constructs and intervening variables. Psychological Review, 55, 95-107.
  • Pérez-González, L.A. y Williams, G. (2005). Bases para un programa integral para la enseñanza de habilidades a niños con autismo. Psicothema, 17(1), en prensa.
  • Quiroga, E (1999). Tipología sistemática de la conducta. Psicothema, 11(1), 137-149.
  • Ruiz, R. (1978). El papel de la teoría en el análisis experimental de la conducta. México: Trillas.
  • Sidman, M. (1960). Tactics of scientific research. Nueva York: Basic Books.
  • Skinner, B.F. (1935). The generic nature of the concepts of stimulus and response, Journal of General Psychology, 12, 40-65 (trad. cast.: en B.F. Skinner [1975], Registro acumulativo. Barcelona: Fontanella [pp. 511-534]).
  • Skinner, B.F. (1935). Two types of conditioned reflex and a pseudo type. The Journal of General Psychology, 12, 66-77 (trad. cast.: En B.F. Skinner (1975), Registro acumulativo. Barcelona: Fontanella [pp. 535-545]).
  • Skinner, B.F. (1937). Two types of conditioned reflex: A reply to Konorsky and Miller. The Journal of General Psychology, 16, 272-279 (trad. cast.: en B.F. Skinner [1975], Registro acumulativo. Barcelona: Fontanella [pp. 546-555]).
  • Skinner, B.F. (1938). The behavior of organisms. New York: Appleton-Century-Crofts (trad. cast.: La conducta de los organismos. Barcelona: Fontanella, 1975).
  • Skinner, B.F. (1950). Are theories of learning neccesary? Psychological Review, 57, 193-216 (trad. cast.: en B.F. Skinner [1975], Registro acumulativo. Barcelona: Fontanella [pp. 77-112]).
  • Skinner, B.F. 1956). A case history in scientific method. American Psychologist, 11, 231-233 (trad. cast.: en B.F. Skinner [1975], Registro acumulativo. Barcelona: Fontanella [pp. 112-137]).
  • Skinner, B.F. (1974). About behaviorism. New York: Alfred A. Knopf (trad. cast.: Sobre el conductismo. Barcelona: Fontanella, 1975).
  • Spence, K.W. (1948). The postulates and methods of «Behaviorism». Psychological Review, 55 (trad. cast.: en O. Nudler (Comp.) (1979), Problemas epistemológicos de la psicología. México: Trillas (pp.17-31).