La innovación como factor de calidad en las organizaciones educativas

  1. Fernández-Díaz, María José
Aldizkaria:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X

Argitalpen urtea: 2005

Zenbakia: 8

Orrialdeak: 67-86

Mota: Artikulua

DOI: 10.5944/EDUCXX1.8.0.343 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Beste argitalpen batzuk: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Laburpena

This paper studies the role of innovation as a fundamental factor in the quality of educational organizations, as it is considered in several quality models, such as the EFQM. A better understanding of the process of innovation is seeked looking at the relationship and differences between innovation and change. The paper focuses on the factors and conditions of implementation difficulties in educational centres. It pays special attention to the role of leadership in promoting change and innovation as a key factor to success in organizations. The use of ICT and networks of professionals as development and innovation catalysers for information society members is also discussed in the paper.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Carbonell, J. (2001). La aventura de innovar. El cambio en la escuela. Madrid: Morata.
  • Cardona Ossa, G. (2002). Tendencias educativas para el siglo XXI. Educación Virtual, Online y @ Leaming. Elementos para su discusión (en línea). Revista Electrónica de Tecnologia Educativa, 15(2), 1-29. Disponible en http://www.uib.es/depart /gte/edutec-e/revelecl5/car.htm
  • Castro, C. (2004). Dirección innovadora de centros educativos en la sociedad del conocimiento, en Villa Sánchez, A. (Coord.) Dirección para la innovación: apertura de los centros a la Sociedad del Conocimiento. IV Congreso Internacional sobre Dirección de Centros educativos. Bilbao: ICE-Universidad de Deusto.
  • Ely, D. P. (1990). Conditions that facilítate the implementation of educational technology innovations. Journal on Research on Computing in Education, 23(2), 298-305.
  • Ely, D. P. (1999). Conditions that facilítate the implementation of educational technology innovations. Educational Technology, 39, 23-27-
  • Ensminger, D. C. Surry, D. W. Porter, B. E. and Wright, D. (2004). Factors Contributing to the Successful Implementation of Technology Innovations. Educational Technology & Society, 7(3), 61-72.
  • Fernández, M. J. Álvarez, M. y Herrero, E. (2002). La Dirección escolar ante los retos del siglo XXI. Madrid: Síntesis.
  • Fullan, M. (1998). Leadership for the 21st century: Breaking the bonds of dependency. Educational Leadership, 55 (7), 6-10.
  • Gather Thurler, M. (2004). Innovar en el seno de la institución escolar. Barcelona: Grao.
  • Geisel, F. J. Sleegers, P.; Van Den Berg, D. (2000). El liderazgo transformacional como condición que favorece la implementación de programas de innovación a gran escala en las escuelas: Perspectivas del profesorado, en Villa, A. (Coord.) Liderazgo y organizaciones que aprenden. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Bilbao: ICE-Universidad de Deusto. 379-414.
  • Goñi Zabala, J. J. (1999). El cambio son personas. Madrid: Díaz de Santos.
  • Hargreaves, A. Lieberman, A. Fullan, M. and Hopkins, D. (1998). International Handbook of Educational Change. Dordrecht: Kluver Acad. Publishers.
  • López Yáñez, J.; Mayor Ruiz, C ; Murillo Estepa, P. y Sánchez Moreno, M. (2000). La innovación educativa en contextos críticos y su contribución al desarrollo comunitario, en Villa, A. (Coord.) Liderazgo y organizaciones que aprenden. III Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos. Bilbao: ICE-Universidad de Deusto, 987-1005.
  • M.E.C.D. (2001). Modelo Europeo de Excelencia. Adaptación a los centros educativos del Modelo de la Fundación Europea para la Gestión de la Calidad. Guía de Autoevaluación y caso práctico. Madrid: Secretaría General de Educación y Formación Profesional. M.E.C.D.
  • Mioduser, D.; Nachmías, R.; Tubin, D. and Forksosh-Baruck, A. (2003). Analysis schema for the study of domains and levéis of pedagogical innovation in schools using ICT. Education and Information Technologies, 8(1), 23-36.
  • Nachmias, R.; Mioduser, D. Cohén, A. and Tubin, D. (2004). Factors involved in the Implementation of Pedagogical Innovations using Technology. Education and Information Technologies, 9(3), 291- 308.
  • Paavola, S.; Lipponen, L. and Hakkarainen, K. (2004). Models of Innovatíve Knowledge Communities and three Metaphors of Learning. Review of Educational Research, 74(4), 557-576.
  • Rivas Navarro, M. (2000). Innovación edu cativa. Teoría, procesos y estrategias. Madrid: Síntesis.
  • Smith, M. E.; Mourier, P. (1999). Implementation: key to organizational change. Strategy & Leadership, 27 (6), 37-41.
  • Tatnal, A. and Davey, B. (2003). ICT and Training: A Proposal for an Ecologycal Model of Innovation. Educational Technology & Society, 6(1), 14-17.
  • Villa, A. (2004). Liderazgo para la innovación, en Villa Sánchez, A. (Coord.) Dirección para la innovación: apertura de los centros a la Sociedad del Conocimiento. IV Congreso Internacional sobre Dirección de Centros Educativos Bilbao: ICE-Universidad de Deusto.