Diferencia, identidad y feminismouna aproximación al pensamiento de Luce Irigaray

  1. Posada Kubissa, Luisa
Journal:
Logos: Anales del Seminario de Metafísica

ISSN: 1575-6866

Year of publication: 2006

Issue: 39

Pages: 181-201

Type: Article

More publications in: Logos: Anales del Seminario de Metafísica

Abstract

This text wants to show the impact that postmodern vindication of sexual difference has in current feminist thinking. To do so, it begins with the consolidation of the feminist theory with the so-called Northamerican neo feminism and insists, in particular, on the theoretical proposals which Luce Irigaray and the French feminism of the difference support today. Particularly Irigaray¿s thesis on women as the other are here considered from a critical position. The analysis which the feminism of sexual difference makes about logo-phallus-centrism questions the challenging of the feminist point of view which is grounded in Enlightement and its historical vindication of equality.

Bibliographic References

  • Millet, Kate, Política sexual, trad. de Ana María Bravo García, Prólogo a la edición española de Amparo Moreno, Madrid, Ed. Cátedra, Col. Feminismos, 1995
  • Gilligan, Carol: In a different voice (La moral y la teoría, FCE, México, 1985)
  • Deleuze, Gilles: Différence et répétition, 1968/ Diferencia y repetición, Madrid, Jú.car, 1988
  • Derrida, Jaques: L'écriture et la différence, 1967/ La escritura y la diferencia, Barcelona, Anthropos, 1989
  • Irigaray, Luce: Yo, tú, nosotras, Madrid, Cátedra, 1992; p.8
  • Irigaray, Luce: Speculum de l'autre femme, París, 1974/ Speculum. Espéculo de la otra mujer, Madrid, Saltés, 1994, p.149
  • Lacan, Jacques: Escritos, 2 vols., México, Siglo XXI, 1984
  • Irigaray, Luce: Éthique de la différence sexuelle, París, Lés Editions de Minuit, 1984 (pp.143-171) / Traducimos y citamos aquí de la edición alemana: Ethik der sexuellen Differenz, Frankfurt a. M., Suhrkamp, 1991(pp. 177-216)
  • Oliva, Asunción: (...) debo subrayar que, frente a la mayoría de las interpretaciones de Luce Irigaray, que suelen destacar la influencia lacaniana en su obra, Celia Amorós descubre resonancias heideggerianas en el pensamiento de esta autora, en: Críticas al sujeto de la modernidad en el feminismo filosófico de finales de siglo, Tesis Doctoral inédita, leída en la Universidad Nacional de Educación a Distancia, Madrid, 2003, pp. 490-1
  • Femenías, María Luisa: Sobre sujeto y género. Lecturas feministas desde Beauvoir a Butler, Buenos Aires, Catálogo, 2000, p. 172
  • Braidotti, Rosi: "Radical Philosophies of Sexual Difference: Luce Irigaray", en: The Polity Reader in Gender Studies, Cambridge, Polito Press, 1994, p. 70
  • Irigaray, Luce: Yo, tú, nosotras, p. 54
  • Irigaray, Speculo, p. 152
  • Irigaray, L.: Zur Geschlechterdifferenz. Interviews und Vorträge. Aquí: "Die drei Geschlechter" (Los tres sexos), Viena, Wiener Frauenverlag, 1987, pag. 261 y ss
  • Irigaray, Luce: Speculo, p.159
  • Irigaray, Luce: Ce sexe qui n'en est pas un, Les Éditions du Minuit, París 1977/ Ese sexo que no es uno, Madrid, Saltés, 1981
  • Grosz, Elisabeth: Jacques Lacan: a feminist introduction, Nueva York, Routlegde, 1990, aquï: capt. 5 (Sexuals relations)
  • Irigaray, Luce, Éthique de la différence sexuelle, Paris, Lés Éditions de Minuit, 1984/ Nos remitimos aquí la traducción alemana : Ethik der sexuellen Differenz, Frankfurt, Suhrkamp, 1991,p.126
  • Acerca de las nociones de inmanencia y transcendencia y su sentido en Le Deuxième Sexe de Simone de Beauvoir, remitimos aquí al ensayo de López Pardina, Ma Teresa: Simone de Beauvoir. Una filósofa del siglo XX, Cádiz, Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 1998; en particular, pp. 194 y ss
  • En relación al concepto de reversibilidad pueden verse, entre otros lugares, las páginas sobre "Lo invisible de la carne. Una lectura de Merleau-Ponty" (pp. 177-216), en particular pp. 202, 203
  • Irigaray, Luce: J'aime a toi. Esquisse d'une félicité dans l'Historié, Bernard Grasset, 1992/ Amo a ti. Bosquejo de una felicidad en la historia, Barcelona, Icaria, 1994
  • Esta cita se comenta en Oliva, Asunción (2003), p.489
  • Rodríguez Magda, Rosa Ma: Foucault y la genealogía de los sexos, Anthropos, Barcelona, 1999, p. 88
  • Cixous, Hélène: La Rire de la Méduse (1975) / La risa de la medusa. Ensayos sobre la escritura, Barcelona, Anthropos 1995
  • Lauretis, Teresa de: Alice doesn 't (1984) / Alicia ya no, Madrid, Cátedra, 1992, p.17
  • Cixous, Hèléne : Entre l'écriture, París, Des Femmes, 1986
  • Cixous, Hèléne: La risa de la medusa. Ensayos sobre la escritura, Barcelona, Anthropos 1995, p.55
  • Kristeva, Julia: "Woman Can Never Be Defined", en: Marks, Elaine y Courtivon, Isabelle de, New French Feminisms, Nueva York, Schocken, 1981, p. 137
  • Fraser, Nancy: Justice interruptus. Critical reflections on the "postsocialist" condition/ Iustitia interrupta. Reflexiones críticas desde la posición "postsocialista ", Universidad de los Andes, Siglo del Hombre Editores, 1997, p. 225
  • Alcoff, Linda: "Cultural Feminism versus Post-Structuralism. The Identity Crisis in Feminist Theory", en: Nicholson, Linda (ed.), The Second Wave. A Reader in Feminist Theory, Nueva York, Routlegde, 1997 (pp. 330-355), p. 351