Las concepciones de los estudiantes sobre la fotosíntesis y la respiraciónuna revisión sobre la investigación didáctica en el campo de la enseñanza y el aprendizaje de la nutrición de las plantas

  1. Charrier Millán, María
  2. Cañal de León, Pedro
  3. Rodrigo Vega, Maximiliano
Journal:
Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

ISSN: 0212-4521 2174-6486

Year of publication: 2006

Volume: 24

Issue: 3

Pages: 401-410

Type: Article

DOI: 10.5565/REV/ENSCIENCIAS.4546 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDDD editor

More publications in: Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas

Bibliographic References

  • ABIMBOLA, I.O. y BABA, S. (1996). Misconceptions and alternative conceptions in Science textbooks: The rol of teachers as filters. American Biology Teacher, 58(1), pp. 14-19.
  • ALPARSIAN, C., TEKKAYA, C. y GEBAN, Ö. (2003). Using the conceptual change instruction to improve learning. Journal of Biological Education, 37(3), pp. 133-137.
  • ANDERSON, C.W., SHELDON, T.S y DUBAY, J. (1990). The effect of instruction on college nonmajor’s conceptions of respiration and photosynthesis. Journal of Research in Science Teaching, 27, pp. 761-776.
  • ARNOLD, B. y SIMPSON, M. (1980). An investigation of the development of the Concept Photosynthesis to S.C.E- «O» Grade. Aberdeen, UK: Aberdeen College of Education.
  • ASTUDILLO, H. y GENÉ, A.M. (1984). Errores conceptuales en biología. La fotosíntesis de las plantas verdes. Enseñanza de las Ciencias, 2(1), pp. 15-16.
  • BANET, E. y NÚÑEZ, F. (1990). Esquemas conceptuales de los alumnos sobre la respiración. Enseñanza de las Ciencias, 8(2), pp. 105-110.
  • BARKER, M. (1985). Working papers: 220-229 (Photosynthesis: an initial framework. Plants and water. Plants, oxygen and carbon dioxide. Leaves and chlorophyll. Plant products: wood, sugar and starch. Plants and energy. Food. Plants and food. Photosynthesis: learning outcomes. Photosynthesis: towards action research). Science Education Research Unit. Hamilton: University of Waikato, Nueva Zelanda.
  • BARKER, M. y CARR, M. (1989). Photosynthesis - can our pupils see the wood for the trees? Journal of Biological Education, 23(1), pp. 41-44.
  • BARKER, M. y CARR, M. (1992). Un modèle d’enseignement génératif de la photosynthèse. Aster, 15, pp. 33-84.
  • BARRASS, R. (1984). Some misconceptions and misunderstandings perpetuated by teachers and textbooks of Biology. Journal of Biological Education, 18(3), pp. 201-206.
  • BATTINGER, R., TRAMOY, M., CAENS, S. y MILLOT, J. (1988). Nutrition de la plante, en Les répresentations des élèves en Biologie. Dijon: INRAP-ENSSAA-Lycees Agricoles.
  • BELL, B. y BROOK, A. (1984). Aspects of secondary students’ understanding of plants nutrition: full report. Children’s learning in Science Project, University of Leeds.
  • BELL, B. (1985a). Students’ ideas about plant nutrition: what are they? Journal of Biological Education, 19(3), pp. 213-218.
  • BELL, B. (1985b). The construction of meaning and conceptual change in classroom setting: case studies on plant nutrition. CLISP. University of Leeds.
  • BENLLOCH, M. (1984). Por un aprendizaje constructivista de las ciencias. Madrid: Aprendizaje-Visor.
  • CAMPESTRINI, P. (1992). Sortir de la logique de Van Helmont. Aster, 15, pp. 85-100.
  • CAÑAL, P. y RASILLA, C. (1986). Une étude sur le niveau destructuration des concepts «photosynthèse» et «respiration» des étudiants de l’Ecole Normale. Feuilles d’Epistémologie Apliqueé et de Didactique des Sciences, 8, pp. 39-44.
  • CAÑAL, P. (1990). «La enseñanza en el campo conceptual de la nutrición de las plantas verdes. Un estudio didáctico en la Educación Básica». Tesis doctoral. Universidad de Sevilla.
  • CAÑAL, P. (1992). Quel enseignement sur la nutrition des plantes en éducation «de base»? Proposition didactique. Aster, 15, pp. 7-32.
  • CAÑAL, P. (1992). ¿Cómo mejorar la enseñanza sobre la nutrición de las plantas verdes? Sevilla: Junta de Andalucía.
  • CAÑAL, P. (1997). La fotosíntesis y la «respiración inversa» de las plantas: ¿un problema de secuenciación de contenidos? Alambique, 14, pp. 21-36.
  • CAÑAL, P. (1999). Photosynthesis and «inverse respiration» in plants: an inevitable misconception? International Journal of Science Education, 21(4), pp. 363-371.
  • CAÑAL, P. y CRIADO, A. (2002). ¿Incide la investigación en didáctica de las ciencias en el contenido de los libros de texto escolares?: el caso de la nutrición de las plantas. Alambique, 34, pp. 56-65.
  • CAÑAL, P. (2004). La nutrición de las plantas: enseñanza y aprendizaje. Madrid: Síntesis.
  • CARIGNATO SPOSITO, N. y CALDEIRA DE ANDRADE, A. (2000). Equívoco conceitual entre fotossíntese e respiração. II Congreso Iberoamericano de Educación en Ciencias Experimentales. Córdoba, Argentina.
  • CARLSSON, B. (2002). Ecological understanding 1: ways of experiencing photosynthesis. International Journal of Science Education, 24(7), pp. 681-699.
  • CHARRIER MELILLÁN, M. y OBENAT, S. (2001). Estudio de las concepciones de futuros maestros y profesores argentinos acerca de la fotosíntesis y la respiración. Enseñanza de las Ciencias, 2, p. 282.
  • CLISP (1987). Approaches to teaching plant nutrition. Leeds: University of Leeds.
  • DALEFFE, L., DE NAVARRETE, E., DÍAZ, B. y SALA, H. (2000). Fotosíntesis: Una historia para pensar. II Congreso Iberoamericano de Educación en Ciencias Experimentales. Córdoba, Argentina.
  • DRIVER, R., CHILD, D., GOTT, R., HEAD, J., JOHNSON, S., WORSKEY, C. y WYLIE, F. (1984). Science in School at age 15. Report Nº 2. Report to the DES, DENI and the Welsh Office on the 1981 survey of 15 years olds. London: Assessment of Performance Unit, Londres, UK.
  • EISEN, Y. y STAVY, R. (1988). Student’s understanding of photosynthesis. American Biology Teacher, 50(4), pp. 208- 212.
  • EISEN, Y. y STAVY, R. (1992). Material cycles in nature. A new approach to teaching photosynthesis in Junior High School. The American Biology Teacher, 54(6), pp. 339 -342.
  • EISEN, Y. y STAVY, R. (1993). How to make the learning of photosynthesis more relevant. International Journal of Science Education, 15(2), pp. 117-125.
  • GARCÍA ZAFORAS, A.M. (1991). Estudio llevado a cabo sobre las representaciones de la respiración celular en los estudiantes de bachillerato y COU. Enseñanza de las Ciencias, 9(2), pp. 129-134.
  • GRIFFARD, P.B. y WANDERSEE, J.H. (2001). The two-tier instrument on photosynthesis: what does it diagnose? International Journal Science Education, 23(10), pp. 1.039-1.052.
  • GIORDAN, A. (1990). Interests des recherches en didactique de la Biologie. LDES, Université de Genève.
  • HASLAM, F. y TREAGUST, D.F. (1987). Diagnosing secondary students’ misconceptions of photosynthesis and respiration in plants using a two tier multiple-choice instrument. Journal of Biological Education, 21(3), pp. 203-208.
  • LAVOIE, D. (1997). Using a modified concept mapping strategy to identify students’ alternative scientific understandings of Biology. Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching. Chicago, Illinois. EEUU.
  • LLOYD, C.V. (1990). The elaboration of concepts in three biology textbooks: facilitating student learning. Journal of Research in Science Teaching, 27(10), pp. 101-132.
  • LUMPE, A. y STAVER, J. (1995). Peer collaboration and concept development: learning about photosynthesis. Journal of Research in Science Teaching, 32, pp. 71-98.
  • OSBORNE, R.J. y WITTROCK, M. (1985). The generative learning model and its implications for science education. Studies in Science Education, 2, pp. 59-87.
  • ÖZAY, E. y ÖZTAS, H. (2003). Secondary student’s interpretations of photosynthesis and plant nutrition. Journal of Biological Education, 37(2), pp. 68-70.
  • PACCAUD, M. (1991). Les conceptions comme levier d’appre ntissage du concept de respiration. Aster, 13, pp. 35-59.
  • PEDRO, M.H. (1997). «Conceptual change: A study of the concept of Photosynthesis in pre-service teachers». Comunicación presentada en el Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching. Chicago, Illinois. EEUU.
  • ROTH, K.J., SMITH, E. y ANDERSON, C.W. (1983). «Students’ conceptions of photosynthesis and food for plants». Comunicación presentada en American Educational Research Association. Montreal. Canadá.
  • RUMELHARD, G. (1985). Quelques représentations a propos de la photosynthèse. Aster, 1, pp. 37-66.
  • SHULMAN, L.S. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educational Review, 57(1), pp. 1-22.
  • SIMPSON, M. y ARNOLD, B. (1982a). The inappropriate use of subsumers in biology learning. European Journal of Science Education, en BELL, B. 1985. Students’ ideas about plant nutrition: What are they? Journal of Biological Education, 19(3), pp. 213-218.
  • SIMPSON, M. y ARNOLD, B. (1982b). Availability of prerequisite concepts for learning biology at certificate level. Journal of Biological Education, 16(1), pp. 65-72.
  • SMITH, E. y ANDERSON, C. (1984). Plants as producers: A case of elementary science teaching. Journal of Research in Science Teaching, 21(7), pp. 685-689.
  • STAVY, R. y WAX, N. (1989). Children’s conceptions of plants as living things. Human Development, 32, pp. 88-94.
  • STAVY, R., EISEN, Y. y YAAKOBI, D. (1987). How students aged 13-15 understand photosynthesis. International Journal of Science Education, 9(1), pp. 105-115.
  • SONGER, C. y MINTZES, J. (1994). Understanding cellular respiration: An analysis of conceptual change in College Biology. Journal of Research in Science Teaching, 31(6), pp. 621-637.
  • SOYIBO, K. (1983). Selected science misconceptions among some Nigerian school certificate students’, en Helm, H. y Novak, J.D. (eds.). Proceedings of the International Seminar. Misconceptions in Science and Mathematics, pp. 425-427. Ithaca, Nueva York, EEUU. Dept. of Education, Cornell University
  • VUALA, J. (1991). Le rôle d’un dessin animé dans l’évolution des conceptions d’élèves sur la respiration. Aster, 13, pp. 7-34.
  • WANDERSEE, J. (1983). Student’s misconceptions about photosynthesis, en Helm, H. y Novak, J.D. (eds.). Proceedings of the International Seminar: Misconceptions in Science and Mathematics, pp. 441-466. Ithaca: Dept. of Education, Cornell University. Ithaca, Nueva York, EEUU.
  • WOOD-ROBINSON, C. (1991). Young people’s ideas about plants. Studies in Science Education, 19, pp. 119-135.