El perfil del profesor universitario de calidad desde la perspectiva del alumnado

  1. Martínez García, María del Mar
  2. García Domingo, Begoña
  3. Quintanal Díaz, José
Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

ISSN: 1139-613X

Year of publication: 2006

Issue: 9

Pages: 183-198

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.9.0.325 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

Nowadays, Spanish University is involved in a change process due to two main reasons: firstly, the new legislation and secondly, the future plans for the European educational convergence. From both perspectives, the quality is imposed as criteria of University efficiency. Therefore, many studies have been performed to prove that quality is a valuable criterion in the educational process; however, the teacher's role has not been analysed properly by the pupils. Therefore, the target of this project is to consider the students' opinion about the ideal characteristics that their teachers should have.

Bibliographic References

  • Apodaca, P. y Grad, H. (2002). Análisis dimensional de las opiniones de los alumnos universitarios sobre sus profesores. Revista de Investigación Educativa, 20 (2), 385-409.
  • Beltrán, J. (2000.) Intervención psicopedagógica y currícido escolar. Madrid: Rrámide.
  • González, M. y Fuentes, E. J. (1997). El profesorado universitario: reflexiones en tomo a su formación y a su desarrollo profesional. Adaxe, 13, 85-101.
  • Ibáñez, J. A. (1990). Dimensiones de la competencia profesional del profesor de universidad. Revista Española de Pedagogía, 186, 239-255.
  • Martínez García, M. M. (2003). "La mirada del educando", en Quintanal, J. (coord). Los retos de la educación en el siglo XXI. Madrid: CES Don Bosco Edebé, 121-142.
  • Mayor, C. (1997). El perfeccionamiento de los profesores universitarios principiantes a juicio de sus alumnos. Revista ínteruniversitaria de Formación del Profesorado, 30,127-149.
  • Osgood, Ch. E. y otros (1976). La medida del significado. Madrid: Gredos.
  • Ramos, J. L. y Rodríguez García, L. M. (2000). Autoevaluación del profesorado: un reto para su desarrollo profesional y para la mejora de la calidad educativa en el siglo XXI. Acfos del X Congreso INFAD, 856-860.
  • Rebolloso, E. y otros (1995). Una aproximación a la defínición de "profesor ideal". Dimensiones aportadas desde la perspectiva del alumno universitario. Acfos del V Congreso Nacional de Psicología Social, (5), 127-141-
  • Rebolloso, E. y Pozo, C. (2000). Las actitudes de los estudiantes universitarios hacia sus profesores: implicaciones para la mejora de la calidad docente. Revista Psicología Educativa, 6 (1), 27-50.
  • Rivarosa, A. y Perales, F. J. (1998). La transformación de la pedagogía de los profesores universitarios de ciencias desde la reflexión: una propuesta innovadora. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33,141-159.
  • Román, J. M. (2000). Evaluación de la formación psicopedagógica de profesores universitarios. Actas del X Congreso INFAD, 832-846.
  • Salvador, C. M. (2005). La percepción del cliente de los elementos determinantes de la calidad del servicio universitario: características del servicio y habilidades profesionales. Papeles del Psicólogo, 26 (90), 1-9.
  • Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Madríd: Narcea.