Bonsais in a Wild Forest? A Historical Interpretation of the Longevity of Large Spanish Family Firms

  1. Fernández Pérez, Paloma
  2. Puig Raposo, Nùria
Zeitschrift:
Revista de Historia Económica = Journal of Iberian and Latin American Economic History

ISSN: 0212-6109

Datum der Publikation: 2007

Jahr: 25

Nummer: 3

Seiten: 459-497

Art: Artikel

DOI: 10.1017/S0212610900000203 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Andere Publikationen in: Revista de Historia Económica = Journal of Iberian and Latin American Economic History

Ziele für nachhaltige Entwicklung

Bibliographische Referenzen

  • AYMERICH, R. (2006): «Isaac Carasso», in F. CABANA (ed.), Cien empresarios catalanes, Madrid: LID, pp. 343-344.
  • BIBKO, S. (2002): «Spanish Lobbying», in Families in Business. Special Issue «Spain», vol. 1, issue 6, November, p. 45.
  • BRAUDEL, F. (1982): Civilization and Capitalism, 15th to 18th centuries, vol. II, The Wheels of Commerce. NY: Harper and Row.
  • CABANA, F. (2006): «Pau Salvat i Espasa», and «Lluis Carulla i Canals», in F. CABANA (ed.), Cien empresarios catalanes, Madrid: LID, p. 331 and pp. 515-516.
  • CABANA, F. (ed.) (2006): Cien empresarios catalanes, Madrid: LID.
  • CARMONA BADIA, X. (coord.) (2006): Empresarios de Galicia, Coruña: CIEF. Fundación Caixa Galicia.
  • CASEY, J. (1999): Early Modern Spain: A Social History, Routledge: Oxford.
  • CASSON, M., and GODLEY, A. (eds.) (2000): Cultural Factors in Economic Growth, Berlin-Heidelberg-New York: Springer-Verlag.
  • CASTELLS, M., (2000): The Information Age: Economy, Society and Culture, Malden: Massachusetts, vol. I, The Rise of the Network Society (2004), vol. 2, The Power of Identity (2000), vol. 3, End of Millenium.
  • CATALAN, J. (1995): La economía española en la segunda Guerra mundial, Barcelona: Ariel.
  • CATALAN, J. (2003): «La ruptura de posguerra y la industrialización 1939-1975», in NADAL (dir.) (2003): 233-388.
  • CATALAN, J. (2006): «Artur Elizalde i Rouvier», in F. CABANA (ed.), Cien empresarios catalanes, Madrid: LID: 311-319.
  • CHANDLER, A. D. Jr. (1994): Scale & Scope: The Dynamics of Industrial Capitalism, Cambridge: Harvard University Press.
  • COLLI, A. (2003): The History of Family Business 1850-2000, Cambridge: Cambridge University Press.
  • COLLI, A.; FERNÁNDEZ PÉREZ, P., and ROSE, M. B. (2003): «National Determinants of Family Firm Development? Family Firms in Britain, Spain and Italy in the Nineteenth and Twentieth Centuries», Enterprise and Society, 4, 1, pp. 28-64.
  • CORONA, J., and CASADO, F. (2002): «The IEF», in Families in Business. Special Issue «Spain», vol. 1, issue 6, November, pp. 40-41.
  • CHANDLER, A. D. Jr.; AMATORI, F., and HIKINO, T. (eds.) (1997): Big Business and the Wealth of Nations, Cambridge: Cambridge University Press.
  • DÍAZ MORLÁN, P. (2002): Los Ybarra. Una dinastía de empresarios 1821-2001, Madrid: Marcial Pons.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, P. (1996): «Bienestar y pobreza. El impacto del sistema de herencia castellano en Cádiz, el emporio del orbe 1700-1812», Revista de Historia Económica, XV, 2, pp. 243-268.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, P. (1997): El rostro familiar de la metrópoli. Redes de parentesco y lazos mercantiles en Cádiz, 1700-1812, Madrid: Siglo XXI de España Editores.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, P. (1999): «Challenging the Loss of an Empire: The González & Byass of Jerez», Business History, 41, 4: 72-87.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, P. (2004): Un siglo y medio de trefilería en España. Historia de Moreda y Rivière, Barcelona: MRTA-Trivium.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, P. (2005): «Redes familiares e innovación tecnológica en la España de fines del siglo XIX: los casos de José María Quijano y Francisco Rivière», Historia Contemporánea, 2, 31: pp. 439-456.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, P. (2006): «Angela, Matías, Martin y Josep Roca Soler», in F. CABANA (ed.), Cien empresarios catalanes, Barcelona: LID.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, P. (forthcoming): «Pikolin» in F. RIBERA RAICHS (coord.), Empresas, empresarios y dirigentes, Barcelona.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, P., and PUIG, N. (2004): «Knowledge and Training in Family Firms of the European Periphery», Business History, 41.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, P., and HAMILTON, E. (2007): «Gender and Family Firms: An Interdisciplinary Approach». Document de Treball de l’Espai de Recerca en Economia de la Facultat d’Econòmiques de la Universitat de Barcelona, http://www.ere.ub.es/dtreball/E07171.rdf/view.
  • FERNÁNDEZ PÉREZ, P., and ROSE, M. B. (eds.) (2007): Innovation and Entrepreneurial Networks in Europe, Oxford: Routledge.
  • GALAMBOS, L. (2005): «Recasting the Organizational Synthesis: Structure and Process in the Twentieth and Twenty-First Centuries», Business History Review, 79, pp. 1-38.
  • GALVE, C., and SALAS, V. (2003): La empresa familiar española, Bilbao: Fundación BBVA.
  • GÁLVEZ, L., and FERNÁNDEZ PÉREZ, P. (2007): «Female Entrepreneurship in Spain in the 19th and 20th centuries», Business History Review, 81.
  • GÁNDARA, A. (2006): Sener. La historia de su tiempo 1956-2006, Salamanca: Editorial Kadmos.
  • GARCÍA DELGADO, J. L. (dir.) (1999): España, Economía: ante el siglo XXI, Madrid: Editorial Espasa-Calpe.
  • GARCÍA RUIZ, J. L., and MANERA, C. (dirs.) (2006): Historia empresarial de España: un enfoque regional en profundidad, Madrid: LID.
  • GOODY, J. (1983): The development of the family and marriage in Europe, NY: Cambridge University Press.
  • GRANOVETTER, M. (1995): «Coase Revisited: Business Groups in the Modern Economy», Industrial and Corporate Change, 4, 1, pp. 93-130.
  • GOÑI, I. (2006): «Evolución de la industria armera vasca (1876-1969): un enfoque a largo plazo», in P. PASCUAL DOMÉNECH and P. FERNÁNDEZ PÉREZ (2007), Del metal al motor. Innovación y atraso en la historia de la industria metal-mecánica en España, Bilbao: Fundación BBVA.
  • GUILLÉN, M. (1994): Models of Management: Work, Authority, and Organization in a Comparative Perspective, University of Chicago Press.
  • GUTIÉRREZ, M. (2006): «Antoni Miquel i Costas», in F. CABANA, Cien empresarios catalanes, Madrid: LID, 198-204.
  • HOWORTH, C.; ROSE, M., and HAMILTON, E. (2006): «Definitions, Diversity and Development: Key Debates in Family Business Research», in M. CASSON (ed.), Oxford Handbook of Entrepreneurship, Oxford: 225-247.
  • JAMES, H. (2006): Family Capitalism. Wendels, Haniels, Falcks and the Continental European Model, Cambridge MS and London: The Belknap Press of Harvard University Press.
  • JONES, G., and ROSE, M. (1993): «Family Capitalism», Business History, vol. 35.
  • LÓPEZ CARRILLO, J. M. (2006): «Damià Mateu Bisa», in F. CABANA, Cien empresarios catalanes, Madrid: LID, 264.
  • LUJÁN, N. (1992): La lucha contra el frío y el calor, y a favor de la higiene. Contribución de una familia de industriales catalanes a lo largo de 75 años, Barcelona: Montserrat Mateu Taller Editorial.
  • MENDOZA, A. (1982): Ferrocarriles y cambio económico en España (1855-1913), Madrid: Alianza.
  • MIER (2002): Llegar más lejos, Barcelona: Mier Comunicaciones.
  • MORENO CASTAÑO, B. (2006): «Joseph Vilà i Marqués», in F. CABANA, Cien empresarios catalanes, Madrid: LID, 349.
  • MILLER, D., and LE BRETON-MILLER, I. (2005): Managing for the Long Run:Lessons in Competitive Advantage from Great Family Businesses, Boston: Harvard Business School Press.
  • MURRAY, B. (2002): «Spain needs family brands», in Families in Business. Special Issue «Spain», vol. 1, issue 6, November, pp. 52-55.
  • NADAL, J., and CATALAN, J. (eds.) (1994): La cara oculta de la industrialización española. La modernización de los sectores no líderes (siglos XIX y XX), Madrid: Alianza.
  • NADAL, J. (dir.) (2003): Atlas de la industrialización de España 1750-2000, Barcelona: Crítica-FBBVA.
  • NÚÑEZ, C. E., and TORTELLA, G. (eds.) (1993): La maldición divina. Ignorancia y atraso económico en perspectiva histórica, Madrid: Alianza.
  • OLIVERAS SAMITIER, J. (2006): «Joan Jorba Rius», in F. CABANA, Cien empresarios catalanes, Madrid: LID, 302-310.
  • PARSONS, M. C., and ROSE, M. B. (2004): «Communities of knowledge: entrepreneurship, nnovation and networks in the British outdoor trade 1960-1990», Business History, vol. 46 (4), pp. 606-637.
  • PASCUAL DOMÈNECH, P., and FERNÁNDEZ PÉREZ, P. (eds.) (2007): Del metal al motor. Innovación y atraso en la historia de la industria metal-mecánica española, Bilbao: Fundación BBVA.
  • PRADOS DE LA ESCOSURA, L. (1991): De imperio a nación: crecimiento y atraso económico en España (1780-1930), Madrid: Alianza.
  • PRIETO MARTÍN, A. (2006), «José Manuel Lara Hernández», in F. CABANA (ed.), Cien empresarios catalanes, Madrid: LID, pp. 589-593.
  • PUIG, N. (2003): «The Search for Identity: Spanish Perfume in the Internacional Market», Business History, 45/3, pp. 90-118.
  • PUIG, N. (2006): «La empresa en Cataluña: identidad, supervivencia y competitividad en la primera región industrial de España», in J. L. GARCÍA RUIZ and C. MANERA (eds.), Historia empresarial de España. Un enfoque regional en profundidad, Madrid, 2006, pp. 27-56.
  • PUIG, N. (2006): «Esteve Monegal Prat», in F. CABANA, Cien empresarios catalanes, Madrid: LID, pp. 445-455.
  • PUIG, N., and FERNÁNDEZ PÉREZ, P. (2003): «The Education of Spanish Entrepreneurs and Managers: Madrid and Barcelona Business Schools 19501975», Paedagogica Historica, 39, 5, pp. 651-672.
  • QUIJANO (1998): 125 Aniversario de Trefilerías Quijano, S. A. (1873-1998), Santander: Cámara de Comercio de Cantabria-Imprenta Cervantina.
  • ROSE, M. B. (ed.) (1995): Family Business, Aldershot: Edward Elgar.
  • ROSE, M. B., and PARSONS, M. C. (2003): Invisible on Everest: Inovation and the Gear Makers, Philadelphia: Old City Publishing.
  • SALA, P. (2006): «Joan Miquel i Avellí», in F. CABANA, Cien empresarios catalanes, Madrid: LID, 353-361.
  • STONE, L. (1977): The Family, Sex and Marriage in England 1500-1800, New York: Harper&Row.
  • TARRAGÓ, S. (ed.) (2002): Guastavino Co. (1885-1962). Registre de l’obra a Catalunya i Amèrica, Barcelona: Col.legi d’Arquitectes de Catalunya.
  • THE BRAND COUNCIL (2002): Topbrands. El libro de las grandes marcas en España, vol. I, Madrid: The Brand Council.
  • VALDALISO, J. M. (2006): La familia Aznar y sus negocios, Madrid: Marcial Pons.
  • VALLS, F. (2006): «Josep Ferrer Sala», in F. CABANA (ed.), Cien empresarios catalanes, Madrid: LID, 657-664.