Aproximación a la evaluación de un programa de "formación fuera del aula" en la Universidad

  1. Ortega de la Fuente, Miguel
  2. Sánchez-Cabezudo Rodríguez, Ana Mª
  3. García Ramos, José Manuel
  4. Calle Maldonado, Carmen de la
Aldizkaria:
Revista complutense de educación

ISSN: 1130-2496 1988-2793

Argitalpen urtea: 2008

Alea: 19

Zenbakia: 2

Orrialdeak: 405-426

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: Revista complutense de educación

Laburpena

The present time of a world in constant change invites of a special way to the educational ones of any scope, to look for new ways to imply the student. In order to be able to approach I tot the deepest reality of the educative process: to be able to remove the best thing from each one. The present case shows a program that looks for to us, through different activities outside the classroom, to introduce to the college student, not in the paradigms and own lessons of each subject, but in something more general than are in the base of all university education. One is keys like the search of the truth, the synthesis of knowledge's, the integral formation and the service to the society.

Erreferentzia bibliografikoak

  • BAMELA ENGO-TJEGA, R. (2001). Educación: integración o multiculturalismo. Aprender para el futuro: educación a favor de la dignidad humana. 105-110
  • COBO SUERO, J. (1995). El reto de la calidad en la educación. Revista de educación. 308, 353-373.
  • CREEMERS, B. P. M. (1994). The effective classroom. Londres: Cassell.
  • ENTWISLE, D., ALEXANDER, K., PALLAS, A. y CADIGAN, D. The emergent academic selfimage of first grades: Its response to social structure. Child development, 58, 1190-1206.
  • GARCÍA RAMOS, José M. (2000). Bases pedagógicas de la evaluación. Madrid: Síntesis.
  • GENTO PALACIOS, S. (1996). Instituciones educativas para la calidad total. Madrid: La Muralla S.A.
  • KERLINGER, Fred y LEE, Howard. (2001) Investigación del comportamiento. Métodos de investigación en ciencias sociales. México: Mc Graw Hill.
  • MORALES, Pedro (1988). Medición de actitudes en psicología y educación. San Sebastián: Trátalo.
  • MORTIMORE, P., SAMMONS, P. y HILLMAN, J. (1998). Características clave de las escuelas efectivas. Cuadernos de la Biblioteca de Actualización del Maestro. Instituto de Educación de la Universidad de Londres.
  • DE LA ORDEN HOZ, A. (1992). Calidad y evaluación de la docencia universitaria. Actas del Congreso Internacional de Universidades "La universidad ante el V Centenario". Madrid: Complutense. 531-551.
  • ORTEGA Y GASSET, J. (1946): La misión de la universidad, Buenos Aires: Rev. de Occidente, vol. IV.
  • PINILLOS, J.L. (1990). La adolescencia en las postrimerías de la modernidad. Madrid: Psicopatología.
  • RODRIGO, M. y PALACIOS, J. (1998). Familia y desarrollo humano. Madrid: Alianza Editorial.
  • RODRÍGUEZ ESPINAR, S. (1995). Un reto profesional: la calidad en la intervención orientadora. Sanz F y Castellano y J.A. Delgado (Eds.) Tutoría y Orientación. Barcelona: Cedecs
  • SCHEERENS, J. (1990). School effectiveness research and the development of process indicators of school functioning. School Effectiveness and School Improvement, 1 (1), 61-80.
  • SCHEERENS, J. (2001). Monitoring school effectiveness in developing countries. School Effectiveness and School Improvement, 12 (4), 359-384.
  • SCRIVEN, M. (1991). The dependence of teacher development on teacher evaluation. En Huges, P. (ed.), Teacher's Professional Development. Australia: ACER.
  • SCHONBERGER, Richard J. (1982). Manufactura de Clase Mundial para el Nuevo Siglo. México: Limusa.