Resistencia cultural en el contexto socioeducativoun estudio empírico en la Comunidad Autónoma de Madrid

  1. Mafokozi, Joseph
Journal:
Culture and Education, Cultura y Educación

ISSN: 1135-6405 1578-4118

Year of publication: 2010

Volume: 22

Issue: 1

Pages: 99-120

Type: Article

DOI: 10.1174/113564010790935178 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Culture and Education, Cultura y Educación

Abstract

The paper deals with the study of resistance to cultural integration in the socio-educational context. First, the historical evolution of the concept is reviewed and an alternative conception is put forward. Specific questionnaires are designed and applied to native and immigrant students. In each questionnaire general and school-related, positive as well as negative, aspects connected to the immigration phenomenon are collected in order to determine the level of cultural resistance for each participant and group. As a conclusion, resistance to cultural integration is found to be an individual as well as a group trait, which is significantly related in a rather complex way with various characteristics associated with the socio-educational environment.

Bibliographic References

  • BARBADILLO GRIÑÁN, P. (1997). Extranjería, racismo y xenofobia en la España contemporánea: La evolución de los setenta a los noventa. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
  • Centro de Investigaciones Sociológicas (1996). Actitudes ante la inmigración. Madrid: CIS.
  • COLECTIVO IOÉ (2000). El desafío intercultural. Españoles ante la inmigración. Madrid: Colectivo Ioé.
  • Consejería de Inmigración y Cooperación de la Comunidad de Madrid (2009). Anuario Estadístico de la Comunidad de Madrid 1985-2009. Educación, formación e investigación. Disponible online en: http://www.madrid.org/iestadis/fijas/estructu/general/ anuario/ianucap05.htm (leído el 17 de mayo de 2009).
  • CORNELIUS, W. A. (1994). Spain: the uneasy transition from labor exporter to labor importer. En W. A. Cornelius, P. L. Martin & J. M. Hollifield (Eds.), Controling immigration: a global perspective (pp. 331-370). Stanford, CA: Stanford University Press
  • Cultura y Educación, 2010, 22 (1), pp. 99-120
  • Delegación del Gobierno para la Extranjería (Ministerio del Interior) (2003). Balance 2002. Madrid: Oficina de Relaciones Informativas y Sociales.
  • ESSOMBA, M. A. (2006). Liderar escuelas interculturales e inclusivas: equipos directivos y profesorado ante la diversidad cultural y la inmigración. Barcelona: Grao.
  • GIMENO GIMÉNEZ, L. R. & TORREGROSA PERIS, J. R. (2006). Psicosociología del racismo en España. Madrid: Universidad Complutense de Madrid.
  • HAMMER, M. R., BENNET, M. J. & WISEMAN, R. L. (2003). Measuring intercultural sensitivity: The Intercultural Development Inventory. International Journal of Intercultural Relations, 27, 421-443.
  • KISHAN DUYU, D. (1998). Electronic Empires: Global Media and Local Resistance. Londres: Arnold.
  • LEWIS, J. (1997). What counts in cultural studies. Media, Culture &Society, 19, 83-97.
  • MALIK, K. (1996). The Meaning of race: race, history and culture in Western society. Houndmills: Palgrave.
  • MEEHAN, E. R. (2001). Culture: Text or Artifact or Action? Journal of Communication Inquiry, 25 (3), 5208-217.
  • NIETO, S. (2006). Solidarity, courage and heart: what teacher educators can learn from a new generation of teachers. Intercultural Education, 17 (5), 457-473.
  • Observatorio Permanente de la Inmigración (2008). Extranjeros con tarjeta o autorización de residencia en vigor a 30 de septiembre de 2008. Disponible online en: http://extranjeros.mtas.es/es/InformacionEstadistica/ Informes/Extranjeros30Septiembre2008/index.html (leído el 2 de diciembre de 2008).
  • ORTEGA, P., MÍNGUEZ, R. & SAURA, P. (2005). Conflicto en las aulas. Madrid: Ariel.
  • ROACH, C. (1997). Cultural imperialism and resistance in media theory and literary theory. Media, Culture & Society, 19, 47-66.
  • SANTOS REGO, M. A. (2006). Estudios sobre flujos migratorios en perspectiva educativa y cultural. Madrid: Grupo Editorial Universitario.
  • ía General Técnica. Consejería de Educación. Comunidad de Madrid (2007). Estadística de las enseñanzas de régimen general, régimen especial, personas adultas. Curso académico 2006-2007. Datos provisionales. Madrid.
  • SMITH, A (2002). Europe's Invisible Migrants. Amsterdam: Amsterdam University Press.
  • SORIANO AYALA, E. & OSORIO MÉNDEZ, M. M. (2008). Competencias emocionales del alumnado «autóctono» e inmigrante de Educación Secundaria. Bordón, 60 (1), 5129-148.
  • SUÁREZ-OROZCO, C. & SUÁREZ-OROZCO, M. M. (2003). La infancia de la inmigración. Madrid: Morata.
  • TEESE, R. (RAPPORTEUR), AASEN, P., FIELD, S. & PONT, B. 2006). Equity in education thematic review. Spain country note. París: Organisation for Economic Development and Cooperation (OECD). Disponible en: www.oecd.org.
  • VILÀ, R. (2003). La dimensión afectiva de la competencia comunicativa intercultural en la Educación Secundaria Obligatoria: Escala de Sensibilidad Intercultural. Revista de Investigación Educactiva, 24 (2), 353-372