Editorial Madrid: proyecto cultural de José María Bustillo

  1. Sánchez Vigil, Juan Miguel
Journal:
Documentación de las ciencias de la información

ISSN: 0210-4210 1988-2890

Year of publication: 2009

Issue: 32

Pages: 207-216

Type: Article

More publications in: Documentación de las ciencias de la información

Abstract

A study of the work of book dealer and publisher José María Bustillo Jofre, founder of the Editorial Madrid. It covers the professional activity of the book dealers and publishers during the second half of the 20th century. The work models and distribution methods are explained, the publications created are specified and special attention is devoted to the magazine Mundo Árabe. Spanish Language Academy Member Arturo Pérez Reverte reviews the personality of Bustillo.

Bibliographic References

  • BOTREL, Jean-François (2001). «Los libreros y las librerías. Tipología y estrategias comerciales: La especialización y los catálogos”, en Martínez Martín, Jesús A. (ed.): Historia de la edición en España, 1836-1936. Madrid: Marcial Pons, pp. 157-162.
  • CASTELLANO, Philippe (2000). Espasa, una aventura editorial. Madrid: Espasa-Calpe.
  • De la financiación del libro (1987). Madrid: Editorial Madrid y Banco de Crédito Industrial.
  • GÓMEZULLA y LEA, José María (1981). Mariano Gómez Ulla. Madrid. Editorial Madrid.
  • MARTÍN FERRÁN, Manuel (2005). “La lección de Lévi-Strauss”, en ABC, 15 de mayo.
  • MARTÍNEZ MARTÍN, Jesús A., Editor (2001). Historia de la edición en España, 1836-1936. Madrid: Marcial Pons.
  • MOIX, Terenci (2006). “José Manuel Lara Bosch”, en Conversaciones con editores en primera persona. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez, pp. 235-268.
  • MORET, Xavier (2002). Tiempo de editores. Historia de la edición en España (1939-1975). Barcelona: Destino. Mundo Árabe. Julio 1974-diciembre 1978. Madrid: Editorial Madrid.
  • NAVARRO Cardoso, José María (1976). Artes gráficas para periodistas. Madrid: Editorial Madrid.
  • PÉREZ REVERTE, Arturo (2006). “El vendedor de libros”, en El Semanal, 26 de marzo.
  • SÁNCHEZVIGIL, Juan Miguel (2005). Calpe, paradigma editorial. Gijón: Trea.
  • VILA-SANJUÁN, Sergio (2003). Pasando página. Autores y editores en la España democrática. Barcelona: Destino.