Redes sociales y medios de comunicacióndesafíos legales
ISSN: 1386-6710, 1699-2407
Año de publicación: 2010
Título del ejemplar: Medios de comunicación en internet
Volumen: 19
Número: 6
Páginas: 667-674
Tipo: Artículo
Otras publicaciones en: El profesional de la información
Resumen
All trends seem to indicate that, to survive in a virtual environment, mass media need to incorporate some operational principles specific to the social media. This paper focusses on how the traditional Media are implementing 2.0 tools, incorporating to their know-how a new way of interaction with users based on collaborative participation and users- generated content. Some Spanish media, such as Elpais. com for online press and RTVE.es for the audiovisual sector, represent different strategies where users are connected with each other; they share ideas, information, entertainment and projects. However, when using 2.0 tools users and media should know they are facing potential legal risks, especially related to intellectual property, personal data protection, privacy, reputation and right to publicity.
Referencias bibliográficas
- Ahlqvist, Toni; Bäck, Asta; Halonen, Minna; Heinonen, Sirkka. Social media roadmaps. Exploring the futures triggered by social media. VTT Technical Research Centre, Finland, 2008. http://www.vtt.f/inf/pdf/tiedotteet/2008/T2454. pdf
- Angioletti, José-Manuel. "El social media en el mundo de la empresa. Sí, es posible". Sociedad de la información. Fundación Telefónica, 4 nov. 2009. http://sociedadinformacion. fundacion. telefonica.com/DYC/SHI/Articulos-A-Fondo-El-Social-media/seccion= 1188&idioma=es-ES&id=2009100116310293&activo=4.do
- Bäck, Asta; Vainikainen, Sari. "Enhancing traditional media services utilising lessons learnt from successful social media applications. Case studies and framework". Openness in digital publishing: awareness, discovery and access, Procs. of the 11th Intl conf on electronic publishing, Vienna, 13-15 June 2007, pp. 371-380. http://elpub.scix.net/data/works/att/148- elpub2007.content.pdf
- Enisa. Security issues and recommendations for online social networks. European Network and Information Security Agency. Heraklion, 2007. http://www.enisa.europa.eu/act/res/otherareas/social-networks/ security-issues-andrecommendations-for-online-social-networks/at-download/ fullReport
- European Commission. Public consultation on online social networking. July 2008.
- Guallar, Javier; Abadal, Ernest. "Evaluación de hemerotecas de prensa digital: indicadores y ejemplos de buenas prácticas". El profesional de la información, 2009, v. 18, n. 3, pp. 255-269. http://eprints.rclis.org/16899/1/epi09-guallarabadal-evaluacion-hemerotecas.pdf
- Hoadley, Christopher M.; Xu, Heng; Lee, Joey J.; Rosson, Mary Beth. "Privacy as information access and illusory control: the case of the Facebook news feed privacy outcry". Electronic commerce research and applications, Jan.-Febr. 2010, v. 9, n. 1, pp. 50-60. http://faculty.ist.psu. edu/xu/papers/ecra.pdf
- Inteco y AEPD. Estudio sobre la privacidad de los datos personales y la seguridad de la información en las redes sociales. Instituto Nacional de Tecnologías de la Comunicación y Agencia Española de Protección de Datos, febrero 2009.
- Jiménez-Cano, Rosa. "La gestión de redes sociales, una labor periodística esencial", Elpais.com, 15 mayo 2010. http://www.elpais.com/articulo/tecnologia/gestion/redes/sociales/labor/ periodistica/esencial/elpeputec/20100515elpeputec-2/Tes
- Kaplan, Andreas M.; Haenlein, Michael. "Users of the world, unite! The challenges and opportunities of social media". Business horizons, 2010, v. 53, n. 1, p. 59-68.
- Lara, Tíscar. "La nueva esfera pública. Los medios de comunicación como redes sociales". Telos, jul.-sept. 2008, n. 76, pp. 128-131.
- Lehmberg, Timm; Rehm, Georg; Witt, Andreas; Zimmermann, Felix. "Digital text collections, linguistic research data, and mashups: notes on the legal situation". Library trends, 2008, v. 57, n. 1, pp. 52-71.
- López-de-Quintana, Eugenio. "Transición y tendencias de la documentación en televisión: digitalización y nuevo mercado audiovisual". El profesional de la información, 2007, sept.-oct., v. 16, n. 5, pp. 397-408. http://www.elprofesionaldelainformacion. com/contenidos/2007/septiembre/01.pdf
- Lusoli, Wainer; Miltgen, Caroline. "Young people and emerging digital services. An explanatory survey on motivation, perception and acceptance of risks". Joint Research Center-Institute for Prospective Technologies Studies. European Commission, Luxemburg, 2009. http://ftp.jrc.es/EURdoc/ JRC50089.pdf
- Ofcom. Social networking. A quantitative and qualitative research report into attitudes, behaviours and use. 2 April 2008. http://www.ofcom.org.uk/ advice/media-literacy/medlitpub/medlitpubrss/socialnetworking
- Rodan, Debbie; Balnaves, Mark. "Democracy to come: active forums as indicator suites for eparticipation and e-governance". In: Electronic participation, Lecture notes in computer science, vol. 5694. Heidelberg, Berlin: Springer, 2009, pp. 175-185.
- Sæbø, Øystein; Rose, Jeremy; Nyvang, Tom. "The role of social networking services in e-participation". In: Electronic participation, Lecture notes in computer science, vol. 5694. Heidelberg, Berlin: Springer, 2009, pp. 46-55.
- Saiz-García, Concepción. Obras audiovisuales y derechos de autor. Navarra: Aranzadi, 2002.
- San-Millán, Elvira; Medrano, María-Luisa; Blanco, Francisco. "Social media marketing, redes sociales y metaversos". Universidad, sociedad y mercados globales. Asociación Española de Dirección y Economía de la Empresa (Aedem), 2008, pp. 353-366.