La madurez para el aprendizaje lectoescritor/Readiness for learning to read and writeestudio longitudinal referido a las tres últimas décadas/Longitudial study related to the past three decades

  1. García Nieto, Narciso
  2. Núñez del Rio, María Cristina
  3. Gómez Campillejo, María Asunción
Journal:
Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

ISSN: 1139-7853 1989-7448

Year of publication: 2010

Volume: 21

Issue: 2

Pages: 251-260

Type: Article

DOI: 10.5944/REOP.VOL.21.NUM.2.2010.11529 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Española de Orientación y Psicopedagogía

Abstract

The aim of this study is to investigate the evolution of the scores in some variables related to the readinessfor learning the reading and writing ability. The diachronic results obtained with the application ofthe test “Alteraciones de Lenguaje y Madurez para el Aprendizaje Escolar” (ADL-MAE, García Nietoy Yuste Hernanz, 1985) are shown.Five large independent subsamples of students were evaluated. All of them were Primary education students,age seven. Data was collected between the academic years 1983-84, 1994-95, 2002-03, 2004-05and 2006-07. The statistic analysis of the data (ANOVA and Tukey’s post-hoc test) revealed a significantprogress in the majority of the variables in the study. Nevertheless, also it showed aspects in whichthe evolution pattern indicated certain backward movement.From the obtained findings diverse conclusions about the evolution of the Spanish system were derived.The final goal was to promote the reflection on the necessity for fostering reading and writing ability inorder to improve the language competence level in children.

Bibliographic References

  • Calvo Hernández, P., García Correa, A., y Marrero Rodríguez, G. (2005). La disciplina en el contexto escolar. Las Palmas: Universidad de las Palmas de Gran Canaria.
  • García Nieto, N. y Yuste Hernanz, C. (1985). Alteraciones del Lenguaje y Madurez para el Aprendizaje Escolar. ADL-MAE. Madrid: ICCE.
  • MEC. (1989). Diseño curricular base: educación primaria. Madrid: MEC.
  • MEC. (2007). PISA 2006. Programa para la evaluación internacional de alumnos de la
  • OCDE. Informe español. Madrid: Secretaría General Técnica. Subdirección General de Información y Publicaciones.
  • Mullis, I.V., Martin, M.O., Kennedy, A.M., & Foy, P. (2007). IEA's Progress in International Reading Literacy Study in Primary School in 40 Countries. (Chestnut Hill, MA. TIMSS & PIRLS International Study Center, Boston College).
  • Rabadà i Vives, D. (2008). Quién fracasó con el fracaso escolar: soluciones desde el aula. Tarragona: Lectio.
  • Roa Venegas, J. M. (2006). Rendimiento escolar y "situación diglósica" en una muestra de escolares de educación primaria en Ceuta. En: Revista electrónica de investigación educativa [en línea], vol. 8, n. 1, http://redie.uabc.mx/vol8no1/contenido-roa.html.
  • Robles, F. (2008). Hijos de la LOGSE: claves para entender y superar el fracaso educativo. Córdoba: Toro Mítico.
  • Sánchez, P., Gonzalo, V., Barrigüete, L. M., y López, J. (2005). La violencia en la educación secundaria obligatoria: análisis de la situación y propuesta de intervención educativa. Granada: Grupo Editorial Universitario.
  • Ventura, M. et al. (2004). Qué es y cómo afrontar el trastorno de expresión escrita: orientaciones prácticas. En: Fòrum de Recerca [en línea], n.10, ISNN: 1139-5486. http://www.uji.es/CA/publ/edicions/forum.thtml