Cuatro décadas de teoría de la educación¿una ecuación imposible?

  1. Jover Olmeda, Gonzalo
  2. Thoilliez Ruano, Bianca
Revista:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Ano de publicación: 2010

Volume: 22

Número: 1

Páxinas: 43-64

Tipo: Artigo

DOI: 10.14201/7131 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Teoría de la educación

Resumo

This article discusses how Spanish Educational Theory has been configured in the last four decades. To this end the authors use as a metaphor the concept of «equation» and present a series of interviews with three persons who have played a fundamental role in the development of theoretical knowledge of education: Gaston Mialaret, Paul H. Hirst and Wilfred Carr. The «equation» is composed of two known values and an unknown quantity, where the former are, on the one hand, the French component of educational sciences and, on the other, the UK factor of the disciplines applied to education; the unknown quantity to resolve is Theory of Education. The article argues that Theory of Education developed in our context has tried to unite heterogeneous elements isolated from their original traditions, and, however, what is needed today to understand the equation of education is a theory more focused on investigating education itself.

Referencias bibliográficas

  • ADAMS, J. (1912) The evolution of Educational Theory. London, MacMillan.
  • ALTAREJOS, F. (1983) Educación y felicidad. Pamplona, Eunsa.
  • ALTET, M. y MOSCONI, N. (dirs.) (2001) Les sciences de l'éducation: enjeux, finalités et défis. Paris, AECSE-INRP.
  • ANSCOMBE, G. E. M. (2005) La filosofía analítica y la espiritualidad del hombre. Lecciones en la Universidad de Navarra. Pamplona, Eunsa.
  • ARDOINO, J. (1973) Texte d'orientation, en L'Apport des Sciences Fondamentales aux Sciences de l'Éducation, vol. 2. Paris, Éditions de l'Épi, 417-430.
  • CARR, W. (2004) Philosophy and Education. Journal of Philosophy of Education, 38 (1), 55-73. (Pubitemid 38317802)
  • CARR, W. (2005) The role of theory in the professional development of an educational theorist. Pedagogy, Culture & Society, 13 (3), 333-346. (Pubitemid 43012473)
  • CARR, W. (2006) Education without Theory. British Journal of Educational Studies, 54 (2), 136- 159. (Pubitemid 43937612)
  • CASTILLEJO, J. L. (1976) Nuevas perspectivas en las ciencias de la educación. I Pedagogía General. Madrid, Anaya.
  • COLOM, A. J. (1992) El saber de la Teoría de la Educación. Su ubicación conceptual. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 4, 11-19.
  • COLOM, A. J. (1997) La Teoría de la Educación: contexto actual de los estudios pedagógicos, en COLOM, A. J. (coord.) Teorías e instituciones contemporáneas de la educación. Barcelona, Ariel, 145-155.
  • COLOM, A. J. (2003) Lo político y lo comunitario en la teoría de la educación española: una revisión, en ORTEGA, P. (ed.) Teoría de la Educación, ayer y hoy. Murcia, Selegráfica, 109-158.
  • DE LA ORDEN HOZ, A. (1979) Enseñanza superior de la Pedagogía y formación del profesorado. La experiencia española, en ESCOLANO, A. (comp.) Los estudios de ciencias de la educación: currículum y profesiones. Salamanca, Ediciones de la Universidad de Salamanca, Instituto de Ciencias de la Educación, 243-252.
  • DE PERETTI, A. (1966) Liberté et relations humaines ou l'inspiration non-directive. Paris, Éditions de l'Épi.
  • DEARDEN, R. F. (1984) Theory and practice in education. London, Routledge and Kegal Paul.
  • DEARDEN, R. F.; HIRST, P. H. y PETERS, R. S. (1982) Educación y desarrollo de la razón: formación del sentido crítico. Madrid, Narcea.
  • DEBESSE, M. (1954) Préface, en MIALARET, G. Nouvelle pédagogie scientifique. Paris, PUF, VIIXII.
  • DEBESSE, M. (1973) Défi aux Sciences de l'Éducation, en L'Apport des Sciences Fondamentales aux Sciences de l'Éducation, vol. 1. Paris, Éditions de l'Épi, 70-78.
  • ESTEVE, J. M. (1977) Autoridad, obediencia y educación. Madrid, Narcea.
  • ESTEVE, J. M. (1979) Lenguaje educativo y teorías pedagógicas. Madrid, Anaya.
  • FERRY, G. (1967) Mort de la pédagogie. L'Éducation nationale, 23 (820), 9-11.
  • GARCÍA CARRASCO, J. (1983) La Ciencia de la Educación. Pedagogos ¿para qué? Madrid, Santillana.
  • GIL, F. y JOVER, G. (2006) Memoria y prospectiva de la Teoría de la Educación. Revista Portuguesa de Pedagogía, 40 (2), 204-226.
  • HARDIE, C. D. (1968) Truth and Fallacy in Educational Theory. New York, Teachers College Press.
  • HIRST, P. H. (1963) Philosophy and Educational Theory. British Journal of Educational Studies, 12 (1), 51-64.
  • HIRST, P. H. (1983) Educational theory, en HISRST, P. H. (ed.) Educational theory and its foundation disciplines. London, Routledge and Kegan Paul, 3-29.
  • HIRST, P. H. (1998) Philosophy of Education: The evolution of a Discipline, en HAYDON, G. (ed.) 50 Years of Philosophy of Education. London, University of London, Institute of Education, 1-22.
  • HIRST, P. H. (2008) In pursuit of reason, en WAKS, L. J. (ed.) Leaders in Philosophy of Education. Intellectual Self Portraits. Rotterdam, Sense Publishers, 113-124.
  • HIRST, P. H. y CARR, W. (2005) Philosophy and Education. A Symposium. Journal of Philosophy of Education, 39 (4), 615-632.
  • IBÁÑEZ-MARTÍN, J. A. (1989) El concepto y las funciones de una Filosofía de la Educación a la altura de nuestro tiempo, en ALTAREJOS, F. et al. Filosofía de la Educación hoy. Conceptos, autores, temas. Madrid, Dykinson, 409-419.
  • JOVER, G. (2001) Philosophy of Education in Spain at the Threshold of the 21st Century. Origins, Political Contexts, and Prospects, Studies in Philosophy and Education, 20 (4), 361-385. (Pubitemid 33810583)
  • JOVER, G. (2006) La construcció disciplinària del coneixement teòric de l'educació: crònica de discontinuïtats en tres actes i epíleg., Temps d'Educació, 31, 85-102.
  • LANGFORD, G. y O'CONNOR, D. J. (eds.) (1973) New Essays in the Philosophy of Education. London, Routledge and Kegal Paul.
  • LOBROT, M. (1967) La pédagogie institutionnelle. L'école vers l'autogestion. Paris, Gauthier.
  • MACINTYRE, A. (2009) God, Philosophy, Universities: A Selective History of the Catholic Philosophical Tradition. London, Continuum.
  • MENDEL, G. y VOGT, C. (1973a) Le manifeste éducative: contestation et socialisme. Paris, Payot, 1973.
  • MENDEL, G. y VOGT, C. (1973b) Lettre ouverte à la commission «Psychologie Social et Nouvelles Approches Pédagogiques » du Congrès International des Sciences de l'Éducation, en L'Apport des Sciences Fondamentales aux Sciences de l'Éducation, vol. 2. Paris, Éditions de l'Épi, 504.
  • MIALARET, G. (1976) Les sciences de l'éducation. Paris, PUF.
  • MIALARET, G. (1991) Pédagogie Générale. Paris, PUF.
  • MIALARET, G. (2000) La création des sciences de l'éducation, en FROMENT, M.; CAILLOT, M. y ROGER, M. (dirs.) 30 ans de sciences de l'éducation à Paris V. Paris, PUF, 15-22.
  • MIALARET, G. (2006) Sciences de l'éducation. Paris, PUF.
  • MOORE, T. W. (1980) Introducción a la Teoría de la Educación. Madrid, Alianza.
  • MOORE, T. W. (1987) Introducción a la Filosofía de la Educación. México, Trillas.
  • NUNN, P. (1920) Education. Its Data and First Principles. London, Edward Arnold.
  • O'CONNOR, D. J. (1967) Introduction to the Philosophy of Education. London, Routledge and Kegal Paul.
  • OURY, F. y VASQUEZ, A. (1967) Vers une pédagogie institutionnelle. Paris, Maspero.
  • PETERS, R. S. (1963) Comments to J. Walton: A Discipline of Education, en WALTON, J. y KUETHE, J. L. (eds.) The Discipline of Education. Madison, The University of Wisconsin Press, 17-22.
  • PETERS, R. S. (1980) Education as initiation, en GORDON, P. (ed.) The study of education: a collection of inaugural lectures, vol. I. London, Woburn Press, 273-299.
  • REDONDO, E. (1972) Presentación, en TUSQUETS, J. Teoría de la Educación. Madrid, Magisterio Español, 9-11.
  • REID, L. A. (1965) Philosophy and the Theory and Practice of Education. London, Evans Brothers.
  • RICHARDSON, W. (2002) Educational Studies in the United Kingdom, 1940-2002. British Journal of Educational Studies, 50 (1), 3-56.
  • RÖHRS, H. (1994) María Montessori. Prospects, XXIV (1/2), 169-183.
  • ROSS, J. S. (1942) Groundwork of Educational Theory. London, George G. Harrap.
  • RUSK, R. R. (1929) The Philosophical Bases of Education. London, University of London Press.
  • SARRAMONA, J. (2000) Teoría de la Educación. Reflexión y normativa pedagógica. Barcelona, Ariel.
  • SARRAMONA, J. (2003) La perspectiva tecnológica en la acción educativa, en ORTEGA, P. (ed.) Teoría de la Educación, ayer y hoy. Murcia, Selegráfica, 159-204.
  • SCHEFFLER, I. (1963) Is Education a Discipline?, en WALTON, J. y KUETHE, J. L. (eds.) The Discipline of Education. Madison, The University of Wisconsin Press, 47-61.
  • SCHEFFLER, I. (2000) Estudios multidisciplinares y reflexiones filosófico- hermenéuticas: la estructuración del discurso pedagógico en Francia y Alemania, en RUIZ BERRIO, J. (ed.) La cultura escolar de Europa. Tendencias históricas emergentes. Madrid, Biblioteca Nueva, 231-269.
  • SINGH, S. (1998) El enigma de Fermat. La historia de un teorema que intrigó durante más de trescientos años a los mejores cerebros del mundo. Barcelona, Planeta.
  • TORRECILLAS JOVER, B. (1999) Fermat. El mago de los números. Madrid, Nivela.
  • WALSH, P. (1993) Education and Meaning: Philosophy in Practice. London, Cassell.