Organización de las aulas de enlace en la Comunidad de Madrid

  1. Sánchez Delgado, Primitivo
  2. García, Raúl
Journal:
Culture and Education, Cultura y Educación

ISSN: 1135-6405 1578-4118

Year of publication: 2011

Issue Title: Fundación, infancia y aprendizaje

Volume: 23

Issue: 1

Pages: 129-139

Type: Article

DOI: 10.1174/113564011794728614 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

More publications in: Culture and Education, Cultura y Educación

Abstract

Diversity of languages and cultures is a reality in our educational system and requires flexible responses that contribute to the consolidation of inclusive schools. The Community of Madrid, like other autonomous regions in Spain, has chosen to implement the so-called Aulas de Enlace or transitional classrooms within the programme Welcome Schools (Escuelas de Bienvenida). There, foreign students who come to our schools learn Spanish and are incorporated as soon as possible to their age level. However, it seems reasonable to examine whether these classrooms are tools that truly support and facilitate the integration of these students. In this paper, we research what legislation states and teachers think about the organisation of transitional classrooms. We conclude that the adopted isolationist option, which puts immigrant students in specialised classrooms, does not seem to be the most appropriate to establish an inclusive intercultural school.

Bibliographic References

  • ARNAU, J. (2005). El modelo catalán de atención al alumnado inmigrante. Cultura y Educación, 17(3) 265-282.
  • BOYANO, M., ESTEFANÍA, J. L., GARCÍA, H. & HOMEDES, M. (2004). Aulas de enlace: orientaciones metodológicas y para la evaluación. Madrid: Consejería de Educación. Comunidad de Madrid.
  • COELHO, E. (2006). Enseñar y aprender en escuelas multiculturales. una aproximación integrada. Barcelona: ICE Universitat de Barcelona - Horsori Editorial.
  • CUMMINS, J. (2001). ¿Quésabemos de la educación bilingüe? Perspectivas psicolingüísticas y sociológicas. Revista de Educación, 326, 37-61.
  • GARCÍA, J. A. (2005). Necesidades educativas especiales, y diversidad étnica y cultural. En P. Sánchez (Coord.), Enseñar y aprender (pp. 185-204). Salamanca: Témpora.
  • MEC (2009). Estadística de las Enseñanzas no universitarias (Centros, Personal, Alumnado matriculado y Graduados). Consultado el 11 de noviembre 2010 en: http://www.educacion. es/mecd/jsp/plantilla.jsp?id= 310&area=estadisticas
  • ORTIZ, M. (2006). Enseñanza de la lengua en contextos escolares de acogida. Educación y futuro digital. Consultado el 11 de noviembre 2010 en: http://www.cesdonbosco.com/revista/articulos2006/junio06/monicaortiz.doc
  • PÉREZ, M. (2007). Las aulas de enlace: un islote de bienvenida. En L. Martín & L. Mijares (Eds.), Voces de aula (pp. 111-146). Madrid: CIDE.
  • QUICIOS, M. P. & MIRANDA, I. (2005). La educación inicial de los hijos de los inmigrantes en las "aulas de enlace". Revista Electrónica de Investigación Educativa, 7(2). Consultado el 11 de noviembre de 2010 en: http://redie.uabc.mx/vol7no2/contenido-quicios.html
  • SÁNCHEZ, P. (2005). Educación intercultural. En A. Monclús (Coord.), Las perspectivas de la educación actual (pp. 407-424). Salamanca: Témpora.
  • TOBARRA, S. (2008). La Generalitat segregaráa los inmigrantes en centros especiales. El País, 12 de julio.
  • TRUJILLO, F. (2004). La actuación institucional en atención al alumnado inmigrante y la enseñanza del español como segunda lengua. Glosas Didácticas. Revista electrónica internacional, 11. Consultada el 11 de noviembre de 2010 en: http://www.um.es/glosasdidacticas/doc- es/03trujillo.pdf
  • VILA, I. (2002). Reflexiones sobre la interculturalidad. Mugak, 21. Consultada el 11 de noviembre de 2010 en: http://www.pensamientocritico.org/ ignvil0203.htm