Interindividual variability in vocabulary, sentence comprehension and working memory in the elderlyeffects of cognitive deterioration

  1. López-Higes Sánchez, Ramón
  2. Rubio Valdehita, Susana
  3. Martín Aragoneses, María Teresa
  4. Río Grande, David del
Revista:
The Spanish Journal of Psychology

ISSN: 1138-7416

Año de publicación: 2010

Volumen: 13

Número: 1

Páginas: 75-87

Tipo: Artículo

DOI: 10.1017/S1138741600003681 DIALNET GOOGLE SCHOLAR

Otras publicaciones en: The Spanish Journal of Psychology

Referencias bibliográficas

  • Alameda, J. R., & Cuetos, F. (1995). Diccionario de frecuencias de las unidades lingüísticas del castellano. (Vols. 1 y 2). Oviedo: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
  • Burke, D. M. (1997). Language, aging and inhibitory deficits: Evaluation of a theory. Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 52B(6), 254-264.
  • Caplan, D., & Waters, G. S. (1999). Verbal working memory and sentence comprehension. Behavioral and Brain Sciences, 22, 77-126. (Pubitemid 29207459)
  • Christensen, H., Mackinnon, A. J., Jorm, A. F., Henderson, A. S., Scott, L. R., & Korten, A. E. (1994). Age differences and interindividual variation in cognition in community-dwelling elderly. Psychology and Aging, 9, 381-390.
  • Daneman, M., & Carpenter, P. A. (1981). Individual differences in working memory and reading. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 19, 450-466.
  • Facal, D., González, M. F., Buiza, C., Laskibar, I., Urdaneta, E., & Yanguas, J. J. (2009). Envejecimiento, deterioro cognitivo y lenguaje: Resultados del estudio longitudinal Donosita. Revista de Logopedia, Foniatria y Audiología, 29, 4-12.
  • Fallon, M., Peelle, J. E., & Wingfield, A. (2006). Spoken sentence processing in young and older adults modulated by task demands: Evidence from self-paced listening. Journal of Gerontology, 618, 10-17.
  • Ferreira, F. (2003). The misinterpretation of noncanonical sentences. Cognitive Psychology, 47(2), 164-203.
  • Hagiwara, H., & Caplan, D. (1990). The effects of thematic role and syntactic category order on syntactic comprehension in Japanese. Brain and Language, 38, 159-170. (Pubitemid 20111379)
  • Hultsch, D. F., MacDonald, W. S., & Dixon, R. A. (2002). Variability in reaction time performance of younger and older adults. The Journal of Gerontology: Psychological Sciences, 57B, 101-115.
  • Iñiguez, J. (2006). El deterioro cognitivo leve (2): factores predictivos y abordaje terapéutico. Informes Portal de Mayores, 46. Recovered in February 27 of 2009 from http:// www.imsersomayores.csic.es/ documentos/documentos/ iniguez-deterioro-02.pdf
  • Juncos-Rabadán, O., Facal, D., Álvarez, M., & Rodríguez, M. S. (2006). El fenómeno de la punta de la lengua en el proceso de envejecimiento. Psicothema, 18, 500-505.
  • Just, M. A., & Carpenter, P.A. (1992). A capacity theory of comprehension: Individual differences in working memory. Psychological Review, 99(1), 122-149.
  • Kemper, S. (1987). Life-span changes in syntactic complexity. Journal of Gerontology 42(3) 323-328.
  • Kemper, S. (1992). Language and aging. En F. I. M. Craik & T. Salthouse (Eds.), Handbook of aging and cognition (pp. 213-270). Hillsdale, N. J.: Erlbaum.
  • Kemper, S., & Kemtes, K. A. (1999). Limitations of syntactic processing. En S. Kemper, & R. Kliegl (Eds.), Constraints on language: Aging, grammar and memory (pp. 79-105). Boston: Academic Publishers.
  • Lobo, A., Ezquerra, J., Gómez, F., Sala J. M., & Seva, A. (1979). El Mini-Examen Cognoscitivo: un test sencillo, práctico, para detectar alteraciones intelectivas en pacientes médicos. Actas Luso-Españolas de Neurología y Psiquiatría, 3,189-202.
  • Lobo, A., Saza, P., Marcos, G., Día, J. L., de la Cámara, C., Ventura, T., et al. (1999). Revalidación y normalización del Mini-Examen Cognoscitivo (primera versión en castellano del Mini-Mental Status Examination) en la población general geriátrica. Medicina Clínica, 112, 767-774.
  • López-Higes, R., Del Río, D., & Fernández, S. (2005). Batería ECCO (Exploración Cognitiva de la Comprensión de Oraciones). Madrid: EOS.
  • López-Higes, R., Rubio, S., Martín, M. T., & Del Rio, D. (2008). Variabilidad en la comprensión gramatical en el envejecimiento normal. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 1, 9-21.
  • MacDonald, M. C., Almor, A., Henderson, V., Kempler, D., & Andersen, E. S. (2001). Assessing working memory and language comprehension in Alzheimer's disease. Brain and Language, 78, 17-42. (Pubitemid 32554555)
  • Mitchum, C. C., & Berndt, R. S. (2001). Cognitive neuropsychological approaches to diagnosing and treating language disorders: Production and comprehension of sentences. En R. Chapey (Ed.), Language intervention strategies in aphasia and related neurogenic communication disorders (pp. 551-571). Londres: Lippincott Williams and Wilkins.
  • Pereiro, A. X., Juncos-Rabadán, O., Facal, D., & Álvarez, M. (2006). Variabilidad en el acceso al léxico en el envejecimiento normal. Revista de Logopedia, Foniatria y Audiología, 26, 132-138.
  • Salthouse, T. A. (1991). Theoretical perspectives on cognitive aging. Hillsdale, N. J.: Erlbaum.
  • Veliz, M. (2004). Procesamiento de estructuras sintácticas complejas en adultos mayores y adultos jóvenes. Estudios filológicos, 39, 65-81.
  • Verhaeghen, P. (2003). Aging and vocabulary scores: a metaanalysis. Psychology and Aging, 18, 332-339.
  • Waters, G. S., Rochon, E., & Caplan, D. (1998). Task demands and sentence comprehension in patients with dementia of the Alzheimer's type. Brain and Language, 62, 361-397.
  • Wingfield, A., Peelle, J. E., & Grossman, M. (2003). Speech rate and syntactic complexity as multiplicative factors in speech comprehension by young and older adults. Aging Neuropsychology and Cognition, 10(4), 310-322.