La supuesta neutralidad de la evaluación por competencias

  1. Tovar Martínez, Francisco José
  2. Revilla Castro, Juan Carlos
Aldizkaria:
RIO: Revista Internacional de Organizaciones

ISSN: 1886-4171 2013-570X

Argitalpen urtea: 2010

Zenbakien izenburua: Cuestiones sobre las Organizaciones

Zenbakia: 5

Orrialdeak: 109-126

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: RIO: Revista Internacional de Organizaciones

Laburpena

In the last 30 years competence-based management has become a recurring theme in the integral management of 21st-century institutions. The four pillars that support competence- based management are selection, training, remuneration and assessment. The aim of the present article is to analyse one of these key elements: competence-based assessment. The starting point of the study is the increasing tendency to assess employees on the basis not only of their qualifications but also of their attitudes, two elements that are fundamental to the definition of competence. By analyzing a variety of interviews with experts and people in charge of human resources involved in competence-based management, we aim to highlight how difficult it is to find objective elements on which to base an assessment of the competences of employees.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Agut, S. y Grau, R. (2001). Una aproximación psicosocial al estudio de las competencias. Castellón: UJI.
  • Arthur, M. B.; May, D. T. y Lawrence, B. S. (1989). Hanbook of career Theory. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Blanco Prieto, A. (2007). Trabajadores competentes. Introducción y reflexiones sobre la gestión de recursos humanos por competencias. Madrid: ESIC.
  • Boyatzis, R. (1982). The competent manager: a model for effective performance. Nueva York: Wiley & Sons.
  • Brunet, I (2005). «Gestión por Competencias», en VV.AA. Competencias, Igualdad de oportunidades y eficacia de la Formación Continua. Madrid: Fundación Tripartita.
  • Byars, Ll. y Rue, L. W. (1997). Gestión de recursos humanos. Madrid: McGraw-Hill.
  • Carreta, A. (1997). «Aplicaciones en la planificación de recursos humanos», en M.M. Dalziel; J.C. Cubeiro, y G. Férnández (comps.). Las competencias: clave para una gestión integrada de los recursos humanos. Bilbao: Deusto Ediciones.
  • Chiavenato, I. (1992). Administración de recursos humanos. México: McGraw-Hill.
  • Crespo, E. (2009). »Las morales del trabajo», en E. Crespo; C. Prieto y A. Serrano (eds.). Trabajo, subjetividad y ciudadanía. Paradojas del empleo en una sociedad en transformación.
  • Crespo, E.; Revilla, J. C. y Serrano, A. (2005). «La psychologisation politique du travail», en A. Dorna (ed.). Psychologie Politique. París: L’Harmattan.
  • Dalziel, M. M.; Cubeiro, J. C. y Fernández, G. (1996). Las competencias: clave para una gestión integrada de los recursos humanos. Bilbao: Deusto.
  • Fernández López, J. (2006). Gestión por competencias. Un modelo estratégico para la dirección de Recursos Humanos. Madrid: Prentice Hall, Pearson.
  • Hooghiemstra, T. (1997). «Gestión integrada de recursos humanos», en M.M. Dalziel; J.C. Cubeiro, y G. Férnández (comps.). Las competencias: clave para una gestión integrada de los recursos humanos. Bilbao: Deusto Ediciones.
  • Husserl, E. (1982). La idea de la fenomenología: cinco lecciones. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
  • Lawler, E. E. (1994). «From Job-Based to Competence-Based Organizations». Journal of Organizational Behavior, 15, (1): 3–15.
  • Lebouin-Gelabert, Ch.; Hoffmann-Hervé, M. y Aubert, N. (1997). Diriger et motiver. París: Les Éditions d’Organisation.
  • Levy-Leboyer, C. (1996). Gestión de las Competencias. París: Gestión 2000.
  • McClelland, D. (1973). «Testing for competence rather that intelligence». American Psychologist, 28 (1): 13–20.
  • Pereda, S. y Berrocal, F. (2001). Gestion de recursos humanos por competencias. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
  • Sala, G. (2006). «Cambio de noción. La gestión por competencias en el sector bancario español». Trayectorias, 22: 21–33.
  • Serrano, A. y Crespo, E. (2002). «El discurso de la Unión Europea sobre la sociedad del conocimiento». Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 97: 189–210.
  • Spencer, L. y Spencer, S. M. (1993). Competence at work, models for superior formante. Nueva York: Wiley & Sons.
  • Tovar, F. J. y Revilla, J. C. (2009). «An alternative view of competence-based Management», en P. Koistinen; L. Mósesdóttir y A. Serrano Pascual (eds.). Emerging Systems of work and welfare. Bruselas: Peter Lang.