Códigos de conducta, argumentos y valores en la literatura de consejos

  1. Béjar Merino, Helena
Journal:
Papeles del CEIC

ISSN: 1695-6494

Year of publication: 2011

Issue: 1

Type: Article

More publications in: Papeles del CEIC

Abstract

This article follows Norbert Elias´sociology and his analysis of civilization as the progress of self-control. I consider advice literature and, more concretely, self-help books as the contemporary equivalent of the books of manners studied by Elias. Whilst these books regulated external behaviour, self-help literature is aimed at producing norms about the subjectivity of contemporary women and men.

Bibliographic References

  • Álava Reyes, M.J., 2007, La inutilidad del sufrimiento. (Claves para aprender a vivir de manera positiva). Círculo de Lectores, Madrid.
  • Bellah, R.N. et al., 1989, Hábitos del corazón. Alianza, Madrid.
  • Bauman, Z., 2001, La sociedad individualizada. Cátedra, Madrid.
  • Beck, A. T. et al., 1985, Terapia cognitiva de la depresión. Desclée de Brouwer, Bilbao.
  • Beck, U., 1998, La sociedad de riesgo. Paidós, Barcelona.
  • Béjar, H., 2001, El mal samaritano. (El altruismo en tiempos de escepticismo). Anagrama, Barcelona.
  • Béjar, H., 2007, Identidades inciertas: Zygmunt Bauman. Herder, Barcelona.
  • Bellah, R.N. et al., 1989, Hábitos del corazón. Alianza, Madrid.
  • Bucay, J., 2003, El camino de la autodependencia. Grijalbo, Barcelona.
  • Bucay, J., 2004, El camino del encuentro. Grijalbo, Barcelona.
  • Bucay,J., 2009, Déjame que te cuente. (Los cuentos que me enseñaron a vivir). RBA, Barcelona.
  • Castel, R. y Enríquez, E., 2008, “D´où vient la psychologisation des rapports sociaux?” Sociologies Pratiques, nº 17
  • Dineen, D., 1996, Manufacturing victims. (What psychology industry is doing to people). Robert Davis, Montreal, Paris.
  • Ehrenberg, A., 2010, La société du malaise. Odilon Jacob, París.
  • Elias, N., 1982, Sociología fundamental. Gedisa, Barcelona.
  • Elias, N., 1987a, El proceso de civilización, Fondo de Cultura Económica, México.
  • Elias, N., 1987b. La soledad de los moribundos. Fondo de Cultura Económica, México.
  • Ellis, A., 1993. La felicidad personal al alcance de la mano. Ediciones Deusto, Bilbao.
  • Ellis, A., 1980, Razón y emoción en psicoterapia. Desclée de Brower, Bilbao.
  • Elster, J., 1988, Uvas amargas. (Sobre la subversión de la racionalidad).Península, Barcelona.
  • Elster, J., 2002, Alquimias de la mente. (La racionalidad y las emociones). Paidós, Barcelona.
  • Epstein, W.M., 2006, Psychotherapy as religion. (The civil divine in America). University of Nevada Press, Reno.
  • Fisher, R., 2009, El caballero de la armadura oxidada. Obelisco, Barcelona.
  • Giddens, A.,1995, Las transformaciones de la intimidad. (Sexualidad, amor y erotismo en las sociedades modernas). Cátedra, Madrid.
  • Giddens, A., 1997, Modernidad e identidad del yo. (El yo y la sociedad en la época contemporánea). Península, Barcelona.
  • Guix, X., 2009, Pensar no es gratis. (Creencias, comunicación y relaciones). Granica, Barcelona.
  • Hochschild, A., 2008, La mercantilización de la vida íntima, Katz, Buenos Aires, Madrid.
  • Hoff Sommers, C. y Satel, S., 2005, One nation under therapy. (How the helping culture is eroding self-reliance). Saint Martin´s Griffin, Nueva York.
  • Illouz, E., 2010, La salvación del alma moderna. (Terapia, emociones y la cultura de la autoayuda). The University of California Press, Berkeley.
  • Lifton, R.J., 1993, The protean self. (Human resilience in an age of fragmentation). Basic Books, Nueva York.
  • Marina, J.A., 1997, El misterio de la voluntad perdida. Anagrama, Barcelona.
  • Marina, J.A., 2004, Aprender a convivir: RBA, Barcelona.
  • Marina, J.A. y López Penas, M.,1999, Diccionario de los sentimientos. Anagrama, Barcelona.
  • Marinoff, L., 2001, Más Platón y menos Prozac. Punto de Lectura, Madrid.
  • Marinoff, L., 2004, La philosophie c´est la vie. (Réponses aux grandes et petites questions de l´existence). La Table Ronde, París.
  • Mauss, M., 2010, Ensayo sobre el don. Katz, Buenos Aires, Madrid.
  • Mehl, D., 2003, La bonne parole. (Quand les psy plaident dans les médias). Editions de la Martinière, París.
  • Rousseau, J-J., 1998,Emilio o la educación. Alianza, Madrid.
  • Savater, F., 1992, Etica para Amador. Ariel, Barcelona.
  • Salerno, S., 2005, SHAM. (How the self-help movement made America helpless). Three Rivers Press, Nueva York.
  • Sennett, R., 1979, El declive del hombre público. Península, Barcelona.
  • Starker, S., 1989, Oracle at the supermarket. (The american preoccupation with self-help).Transaction Publishers, New Brunswick, Oxford.
  • Steadman Rice, J.,1996, Diseases of one´s own. (Psychology addictions and the emergence of codependence).Transaction Publishers, Nueva York.
  • Smith, A., 1979, The theory of moral sentiments. Clarendon Press, Oxford.
  • Swidler, A., 2001, Love talks. Chicago University Press, Chicago y Londres.
  • Taylor, C., 1996, Las fuentes del yo. Paidós, Barcelona.
  • Wouters, C., 2001, “The interpretation of classes and sexes in the twentieth century: eiquette books and emotion management”, en T. Salumets, (ed.), Norbert Elias and human interdependencies, Mc Gill Universities Press.
  • Wright Mills, C., 1963, “Situated actions and the vocabulary of motives”, en I.L. Horowitz (ed.) Power, politics and people. (The collected essays of C.Wright Mills), Oxford University Press, Oxford.