Hans Blumenberg: mito, metáfora absoluta y filosofía política

  1. Rivera García, Antonio
Journal:
Ingenium: Revista electrónica de pensamiento moderno y metodología en historia de las ideas

ISSN: 1989-3663

Year of publication: 2010

Issue: 4

Pages: 145-165

Type: Article

More publications in: Ingenium: Revista electrónica de pensamiento moderno y metodología en historia de las ideas

Abstract

Blumenberg was interested in three ways to make significant the reality that, in principle, have been considered marginal to philosophy: mythology, rhetoric and metaphorology. In this paper, after emphasizing that the myth's ways of meaning can be also found in modern and contemporary science, we focus on metaphorology and the problem of the theory of inconceptuability. Finally, we show that Blumenberg's absolute metaphors are a good tool for understanding the more complex versions of political philosophy and also the contemporary philosophy with a higher affinity with the negative theology

Bibliographic References

  • H. ARENDT, “Verdad y política”, en H. ARENDT, Entre el pasado y el futuro. Ocho ejercicios sobre la reflexión política, Península, Barcelona, 1996.
  • H. BLUMENBERG, “Aproximación a una teoría de la inconceptuabilidad”, en H. Blumenberg, Naufragio con espectador, Visor, Madrid, 1995, 109.
  • H. BLUMENBERG, La legibilidad del mundo, Paidós, Barcelona, 2000.
  • H. BLUMENBERG, Las realidades en que vivimos, Paidós, Barcelona, 1999.
  • H. BLUMENBERG, “Mundo de la vida y tecnificación bajo los aspectos de la fenomenología”, en Las realidades en que vivimos, Paidós, Barcelona, 1999.
  • H. BLUMENBERG, Paradigmas para una metaforología, Trotta, Madrid, 2003.
  • H. BLUMENBERG, Salidas de caverna, Antonio Machado Libros, Madrid, 2004.
  • H. BLUMENBERG, Trabajo sobre el mito, Paidós, Barcelona, 2003.
  • H. BLUMENBERG, “Wirklichkeitsbegriff und Staatstheorie”, en Schweizer Monatshefte, abril 1968-marzo 1969, 121-146.
  • S. FREUD, “Más allá del principio del placer”, en Obras Completas de Sigmund Freud, Biblioteca Nueva, Madrid, 1981, tomo III, 2539.
  • A. GALINDO HERVÁS, La soberanía. De la teología política al comunitarismo impolítico, Res publica, Murcia, 2003.
  • H. U. GUMBRECHT, Production of Presence. What meaning cannot convey, Stanford University Press, 2004.
  • M. HERNÁNDEZ MARCOS, “Metaforología e historia conceptual. Sobre la polémica de H. Blumenberg con J. Ritter en 1971”, en F. ONCINA (ed.), Teorías y prácticas de la historia conceptual, Plaza y Valdés, Madrid/México, 2009, 283-326.
  • H. KELSEN, “Absolutismo y relativismo en Filosofía y en política”, en ¿Qué es justicia?, Ariel, Barcelona, 1982.
  • H. KELSEN, Esencia y valor de la democracia, Comares, Granada, 2002.
  • R. KOSELLECK, historia/Historia, Trotta, Madrid, 2004.
  • O. MARQUARD, “Descarga del absoluto. Para Hans Blumenberg, in memoriam” en Filosofía de la compensación. Escritos sobre antropología filosófica, Paidós, Barcelona, 2001.
  • J.-C. MONOD, Hans Blumenberg, Belin, París, 2007.
  • J. RANCIERE, Politique de la littérature, Galilée, París, 2007.
  • A. RIVERA GARCÍA, “En las fronteras del realismo: el cine de Stanley Kubrick”, en J. A. BACA y A. GALINDO (eds.), Pensar la imagen: cine y prospectiva social, Diputación de Almería, 2004, 49-92.
  • A. RIVERA GARCÍA, “Introducción: la afinidad entre el estado estético y la democracia”, en A. RIVERA GARCÍA (ed.), Schiller, arte y política, Editum, Murcia, 2010.
  • A. RIVERA GARCÍA, “La Filosofía del mito de Hans Blumenberg: de la politización del mito al esteticismo moderno de la realidad”, en Analecta Malacitana, XXVII, 1, 2004, 31-63.
  • A. RIVERA GARCÍA, “Reflexiones sobre el concepto filosófico de absolutismo: retórica y mito en Blumenberg”, en D. GIORDANO, A. FRAGIO (eds.), Hans Blumenberg. Nuovi paradigmi d’analisi, Aracne Editrice, 2010, 129-150.
  • C. SCHMITT, El concepto de lo político, Alianza, Madrid, 1991.
  • L. STRAUSS, Droit natural et histoire, Flammarion, París, 1986.
  • J. L. VILLACAÑAS, “Esferas de acción y sistema filosófico. El carácter imprescindible de la metáfora”, en Daimon, 24, 2001, 111-126.