Hacia una teoría de lo espectacular en las comedias de Agustín Moreto.

  1. Sáez Raposo, Francisco
Journal:
Castilla: Estudios de Literatura

ISSN: 1989-7383

Year of publication: 2011

Issue: 2

Type: Article

More publications in: Castilla: Estudios de Literatura

Abstract

The use of scenery resources and stage machinery has been scarcely studied in the specific case of Agustín Moreto. However, it is a matter of unquestionable interest because he is a playwright who is located at a time of transition (chronologically and ideologically speaking) between the two creative cycles in which Spanish Golden Age drama is usually divided: the one led by Lope de Vega and the one by Pedro Calderón de la Barca. This essay attempts to draw attention to this particular issue and to set down the foundations, through the analysis of a selection of significant plays, of what it could be Moreto�s general approaches in this sense.

Bibliographic References

  • Aparicio, Javier (1993), “A propósito de la comedia hagiográfica barroca”, en Manuel García Martín (ed.), Estado actual de los estudios sobre el Siglo de Oro, Salamanca, Universidad de Salamanca, vol. 2, pp. 141-151.
  • Caldera, Ermanno (1960), Il teatro di Moreto, Pisa, Editrice Goliardica.
  • Comedias nuevas escogidas de los mejores ingenios de España. Oncena parte (1659), Madrid, Gregorio Rodríguez.
  • Granja, Agustín de la (1989), “Lope y las cintas coloradas”, en Alberto Porqueras Mayo y José Carlos Martínez Torres (coords.), Estudios sobre Calderón y el teatro de la Edad de Oro: homenaje a Kurt y Roswitha Reichenberger, Barcelona, PPU, pp. 263-273.
  • Kennedy, Ruth Lee (1932), The Dramatic Art of Moreto, Philadelphia, Smith College.
  • Moreto, Agustín (2010a), “Los jueces de Castilla”, ed. Abraham Madroñal y Francisco Sáez Raposo, en Comedias de Agustín Moreto. Primera parte de comedias, coord. Javier Rubiera, Kassel, Reichenberger, pp. 1-179.
  • Moreto, Agustín (2010b), “El lego del Carmen, San Franco de Sena”, ed. Marco Pannarale, en Comedias de Agustín Moreto. Primera parte de comedias, coord. Javier Rubiera, Kassel, Reichenberger, pp. 181-398.
  • Nuevo teatro de comedias varias. Décima parte (1658), Madrid, Imprenta Real.
  • Oteiza, Blanca (2002), “Espectacularidad y hagiografía: San Bernardo, abad, desde Moreto a Bances Candamo y Hoz y Mota”, en C. Saralegui y M. Casado (eds.), Pulchre, bene, recte. Homenaje al prof. Fernando González Ollé, Pamplona, Eunsa, pp. 1011-1023.
  • Oteiza, Blanca (2005), “San Bernardo: historia y poesía en Moreto y Bances Candamo (con Hoz y Mota)”, en Marc Vitse (ed.), Homenaje a Henri Guerreiro. La hagiografía entre historia y literatura en la España de la Edad Media y del Siglo de Oro, Madrid, Iberoamericana, pp. 931-949.
  • Ruano de la Haza, José María (2000), La puesta en escena en los teatros comerciales del Siglo de Oro, Madrid, Castalia.
  • Rubiera, Javier (2010), “Moreto y Lanini ante la figura del demonio: notas sobre Santa Rosa del Perú”, en Aurelio González, Serafín González y Lillian von der Walde (eds.), Cuatro triunfos áureos y otros dramaturgos del Siglo de Oro, México, El Colegio de México/UAM/AITENSO, pp. 259-272.
  • Sáez Raposo, Francisco (2009), “El empleo de música y efectos sonoros en la Primera parte de las comedias de Agustín Moreto”, en Oana Andreia Sâmbrian-Toma (coord.), El Siglo de Oro antes y después de El Arte Nuevo: Nuevos enfoques desde una perspectiva pluridisciplinaria, Craiova, Editura SITECH, pp. 102-111.
  • Sáez Raposo, Francisco (2010), “El equilibrio imposible del teatro de Agustín Moreto entre el plagio y el canon”, en Natalia Fernández (coord.), Pervivencias de la tradición en la literatura española del Siglo de Oro, Barcelona, Gráficas Celler, pp. 195-225.
  • Shergold, Norman (1967), A History of the Spanish Stage from Medieval Times until the End of the Seventeenth Century, Oxford, Clarendon Press.
  • Vega, Lope de (1999), La selva sin amor, ed. Maria Grazia Profeti, Florencia, Alinea Editrice.
  • Vitse, Marc (1983), “El teatro en el siglo XVII”, en José María Díez Borque (ed.), Historia del teatro en España, Madrid, Taurus, vol. 1, pp. 592-596.