La obra de John Dewey en su tránsito por España durante el primer tercio del siglo XXdos ejemplos de recepción editorial

  1. Jover Olmeda, Gonzalo
  2. Ruiz Valdepeñas, Mª Angeles
  3. Thoilliez Ruano, Bianca
Revue:
Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

ISSN: 0214-8560

Année de publication: 2010

Número: 37

Pages: 33-56

Type: Article

D'autres publications dans: Edetania: estudios y propuestas socio-educativas

Résumé

The transit of John Dewey’s works in Spain during the first third of the twentieth century. Two examples of editorial reception. This article is part of the current interest in John Dewey’s educational theory and interdisciplinary collaboration between Educational Theory and History of Education. The paper studies the readings of Dewey’s pedagogical ideas in Spain in the first decades of the twentieth century. First, it analyzes the presence of John Dewey in the main Spanish educational journals of the time, the. “Boletín de la Institución Libre de Enseñanza” and the “Revista de Pedagogía”. Then, it examines the translation that the member of the Free Teaching Institution (ILE) Domingo Barnés made of Dewey’s book “School and Society.” The analysis shows how the editorial reception that the authors from the ILE made of the educational works of Dewey, was detached from the philosophical basis of pragmatism, and how their readings were mediated by prior interpretive schemes. In particular, the pedagogy of Froebel acted at the same time, as a driver and as a filter in the reception of new ideas.

Références bibliographiques

  • Barnés, D. (1917) Fuentes para el estudio de la paidología. Madrid, Imprenta de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos.
  • Barnés, D. (1926a) «La Pedagogía de J. Dewey» en Boletín de la Institución Libre de Enseñanza L (797): 238-247
  • Barnés, D. (1926b) «Prólogo» en Dewey, J. La escuela y el niño. Madrid, La Lectura: 7-36.
  • Barnés, D. (2008) Paidología. Madrid, Ministerio de Educación, Política Social y Deporte (reedición del original de 1928)
  • Barreiro, H. (1989) Lorenzo Luzuriaga y la renovación educativa en España (1889- 1936). A Coruña, Edición Do Castro.
  • Bellmann, J. (2004) «Re-Interpretation in Historiography: John Dewey and the NeoHumanist Tradition» en Studies in Philosophy and Education, 23(5): 467-488.
  • Bernstein, R. J. (2006) The Pragmatic Century: Conversations with Richard J. Bernstein. Nueva York, State University of New York Press.
  • Boydson, J. A. (1969) John Dewey: A Checklist of Translations, 1900-1967. Carbondale, Southern Illinois University Press.
  • Bruno-Jofré, R. Schriewer, J. (eds.) (2009) «Leyendo a John Dewey: Procesos de recepción y adopción en diferentes espacios socio-históricos» en Encounters on Education / Encuentros sobre Educación / Rencontres sur l’Éducation, 10.
  • Bruno-Jofré, R. Jover, G. (2009a) «El ideal democrático en el ideario pedagógico americano de finales del siglo XIX y su transposición en dos escenarios de habla hispana» en Berruezo, R. – Conejero, S. (eds.) El largo camino hacia una educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días, I. Pamplona, Universidad Pública de Navarra: 23-34.
  • Bruno-Jofré, R., Jover, G. (2009b) «Lecturas de la obra de John Dewey en intersección con el Catolicismo: Los casos de la Institución Libre de Enseñanza y la Tesis sobre Dewey del Padre Alberto Hurtado, S. J.» en Encounters on Education / Encuentros sobre Educación / Rencontres sur l’Éducation, 10: 3-22.
  • Cerdá, R. M. Carpintero, H. (1993) Domingo Barnés: Psicología y educación. Alicante, Instituto de Cultura Juan Gil-Albert.
  • Corts, M. I. y otros (2004) Ciencia y educación en el Boletín de la Institución Libre de Enseñanza: catálogo de sus contenidos. Sevilla, gipes.
  • Dearden, R. F. (1982) «La educación como proceso de crecimiento» en Dearden, R. F. Hirst, P. H. -Peters, R. S. (eds.) Educación y desarrollo de la razón. Formación del sentido crítico. Madrid, Narcea: 74-92 (la primera edición es de 1972).
  • Dewey, J. (1900) The School and Society. Chicago, The University of Chicago Press; Nueva York, McClure, Phillips & Company.
  • Dewey, J. (1992) «Froebel’s Educational Principles» en Dewey, J. The School and Society. The Child and the Curriculum. Chicago, The University of Chicago Press: 116-131.
  • Dewey, J. (2000). La miseria de la epistemología, ensayos de pragmatismo. Madrid, Biblioteca Nueva.
  • Dewey, J. (2003) Viejo y nuevo individualismo. Barcelona, Paidós (la primera edición es de 1930).
  • Dewey, J. (2004a) Democracia y educación. Madrid, Morata (la primera edición es de 1916).
  • Dewey, J. (2004b) La opinión pública y sus problemas. Madrid, Morata (la primera edición es de 1927).
  • Dewey, J. (2004c) Experiencia y educación. Madrid, Biblioteca Nueva (la primera edición es de 1938).
  • Dewey, J. (2007) Cómo pensamos. Barcelona, Paidós (la primera edición es de 1910).
  • Dewey, J. (2008a) Teoría de la valoración. Madrid, Biblioteca Nueva (la primera edición es de 1939).
  • Dewey, J. (2008b) Teoría de la valoración. Madrid, Siruela (la primera edición es de 1939).
  • Dewey, J. (2008c) El arte como experiencia. Barcelona, Paidós (la primera edición es de 1934).
  • Dewey, J. (s.a.) La escuela y la sociedad. Madrid, Francisco Beltrán (Traducción y Prólogo de Domingo Barnés).
  • Esteban Mateo, L. (1978) Boletín de la Institución Libre de Enseñanza. Nómina bibliográfica (1877-1936). Valencia, Universidad de Valencia.
  • Fröbel, F. (1913). La educación del hombre. Madrid, Daniel Jorro (la primera edición es de 1928).
  • Gaos, J. (1948) «Prólogo del traductor» en Dewey, J. La experiencia y la naturaleza. México, Fondo de Cultura Económica: xix-xxxv.
  • Garrison, J. (2006) «The ‘Permanent Deposit’ of Hegelian Thought in Dewey’s Theory of Inquiry» en Educational Theory, 56 (1): 1-37.
  • Garrison, J. (2008) Reconstructing democracy, recontextualizing Dewey: pragmatism and interactive constructivism in the twenty-first century. Albano, State University of New York Press.
  • Good, J. A. (2006) A search for unity in diversity. The Permanent Hegelian Deposit in the Philosophy of John Dewey. Lanham, Lexington Books.
  • Good, J. A. Garrison, J. (2010) «Traces of Hegelian Bildung in Dewey’s Philosophy» en Fairfield, P. (ed.) John Dewey and Continental Philosophy. Carbondale, Southern Illinois University Press (manuscrito pendiente de publicación).
  • Hartshom, C. Weiss, P. Burks, A. W. (1931-1958). The Collected Papers of Charles Sandres Peirce. Cambridge (Massachussets), Harvard University Press.
  • Hickman, L. A. Neubert, S. Reich, K. (eds.) (2009) John Dewey between pragmatism and constructivism. Nueva Cork, Fordham University Press.
  • Johnston, J. A. (2006) Inquiry and Education: John Dewey and the Quest for Democracy. Albano, State University of New York Press.
  • Johnston, J. A. (ed.) (2008) Regaining Consciousness. Self-consciousness and Selfcultivation from 1781-Present. Saarbrücken, VDM Verlag Dr. Muller.
  • Jover, G. (en prensa) «Readings of the Pedagogy of John Dewey in Spain in the Early Twentieth Century: Reconciling Pragmatism and transcendente» en Bruno-Jofré, R. – Johnston, R. J. – Jover, G. – Trohler, D. Democracy and the intersection of religion and traditions: The readings of John Dewey’s understanding of democracy and education. Montreal, McGill / Queen’s University Press.
  • Luzuriaga, L. (1964) Historia de la Educación pública. Buenos Aires, Losada (la primera edición es de 1946).
  • Martínez Medrano, E. (1978). Aportaciones al estudio del Boletín de la Institución Libre de Enseñanza. Análisis descriptivo-bibliométrico. Valencia, Universidad de Valencia.
  • Mérida-Nicolich, E. (1983). Una alternativa de reforma pedagógica: La Revista de Pedagogía (1922-1936). Pamplona, Eunsa.
  • Nubiola, J. (2005) “The Reception of Dewey in the Hispanic World”, Studies in Philosophy and Education 24(6): 437-453.
  • Nubiola, J. Sierra, B. 2001. “La recepción de Dewey en España y Latinoamérica”, Utopía y Praxis Latinoamericana 6(13): 107-119.
  • Oelkers, J. Rhyn, H. (eds.) (2000) Dewey and European Education. General Problems and Case Studies. Kluwer, Dordrecht.
  • Oelkers, J. (2000) «Democracy and Education: About the Future of a Problem» en Studies in Philosophy and Education, 19(1-2): 3-19.
  • Ortega y Gasset, J. (1980) «Medio siglo de filosofía» en Revista de Occidente, 3: 5-21 (la primera edición es de 1951).
  • Peirce, C. S. (1878) «How to Make Our Ideas Clear» en Popular Science Monthly, 12: 286-302.
  • Popkewitz, T. S. (ed.) (2005). Inventing the Modern Self and John Dewey. Modernities and the Traveling of Pragmatism in Education. Nueva York, Palgrave MacMillan.
  • Standish, P. (2007) «Concepciones rivales de la filosofía de la educación» en Encounters on Education / Encuentros sobre Educación / Rencontres sur l’Éducation, 8: 17-27.
  • Thayer, H. S. (1983) «El pragmatismo» en O’Connor, D. J. (ed.) Historia crítica de la filosofía occidental, VI, empirismo, idealismo, pragmatismo y filosofía de la ciencia en la segunda mitad del siglo XIX. Barcelona, Paidós: 125-214.
  • Wiener, P. P. (1973) «Pragmatism» en Wiener, P. P. (ed.) The Dictionary of the History of Ideas: Studies of Selected Pivotal Ideas, III. Nueva York, Charles Scribner’s Sons: 551–570.