Compromiso y creatividad artística en el realismo de Motxo Armendáriz

  1. Sánchez Noriega, José Luis
Journal:
Ambitos: Revista internacional de comunicación

ISSN: 1139-1979

Year of publication: 2012

Issue: 21

Pages: 185-206

Type: Article

DOI: 10.12795/AMBITOS.2012.I21.10 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openIdus editor

More publications in: Ambitos: Revista internacional de comunicación

Abstract

Vindication of the figure of Montxo Armendáriz as a film author attached to the tradition of committed realism of Spanish culture. Analyst of contemporary conflicts (immigration, youthful anomie, drug addiction, child abuse, discussion on the Historical Memory, etc.) his cinema is characterized by the humanistic perspective formally determined by filmic texts constructed from the subjective point of view of character-narrators

Bibliographic References

  • ANGULO, Jesús y otros (1998). Secretos de la elocuencia. El cine de Montxo Armendáriz. San Sebastián: Filmoteca Vasca, Fundación Caja Vital Kutxa y Festival de Málaga.
  • ARMENDÁRIZ, Montxo (1990). Entrevista con Carlos F. Heredero en Dirigido por, nº 184, octubre.
  • ARMENDÁRIZ, Montxo (1997), “Películas de pastorcillo” en José Enrique Monterde (1997), pp. 259-262. También disponible (con el título levemente cambiado, pues aparece ‘pastorcillos’, en plural) en Jesús Angulo y otros (1998), pp. 326-330, y en Hilario J. Rodríguez (coord.) (2007), pp. 214-219.
  • ARMENDÁRIZ, Montxo (1998a), “Entrevista”, en Jesús Angulo y otros, pp. 171-297.
  • ARMENDÁRIZ, Montxo (1998b), “¿Cómo mirar al otro?” en Hilario J. Rodríguez (coord.) (2007), pp. 183-194.
  • ARMENDÁRIZ, Montxo (2001), “Silencio roto. Memoria de intenciones”, press-book de la película, Oria Films.
  • ARMENDÁRIZ, Montxo (2003), “Películas de pastorcillos 2”, en Fernando Lara (coord.). Doce miradas sobre el cine europeo (El autor y su obra). Salamanca: Junta de Castilla y León, pp. 125-132.
  • ARMENDÁRIZ, Montxo (2005), Entrevista de Pascual Vera en Campus Digital (Universidad de Murcia), 26 de octubre, http://www.um.es/campusdigital/entrevistas/armendariz.htm
  • ARMENDÁRIZ, Montxo (2007), Entrevista personal del autor, 1 de marzo.
  • ARMENDÁRIZ, Montxo (2011), “Cuando te destruyen el pasado”, El País, 29-4-2011.
  • AUMONT, Jacques (2004). Las teorías de los cineastas. La concepción del cine de los grandes directores. Barcelona: Paidós.
  • BRANIGAN, Edward (1984). Point of View in the Cinema: A Theory of Narration and Subjectivity in Classical Film. La Haya: Mouton.
  • CONQUERO, Dolores (2002). ¡Filmando! Seis maneras de hacer cine en España. Madrid: Nuer.
  • MAGNY, Joël (2001). Le point de vue. París: Cahiers du Cinéma.
  • MARTÍN GUTIÉRREZ, Gregorio (ed., 2008). Cineastas frente al espejo. Madrid: T&B y Festival de Cine de Las Palmas.
  • MONTERDE, José Enrique (1997). La imagen negada: Representaciones de la clase trabajadora en el cine. Valencia: Filmoteca de la Generalitat Valenciana.
  • NICHOLS, Bill (1997). La representación de la realidad. Cuestiones y conceptos sobre el documental. Barcelona: Paidós.
  • RODRÍGUEZ, Hilario J. (coord.)(2007). Montxo Armendáriz. Itinerarios. Cáceres: Asociación Cinéfila Re Bross, Filmoteca de Extremadura, Asamblea de Extremadura, Ocho y Medio.
  • SÁNCHEZ NORIEGA, José Luis (2000). De la literatura al cine. Teoría y análisis de la adaptación. Barcelona: Paidós.
  • SANGRO, Pedro (2011). La práctica del visionado cinematográfico. Madrid: Síntesis.