Las concepciones de los profesores de ciencias de secundaria en formación inicial sobre metodología de enseñanza

  1. Solís Ramírez, Emilio
  2. Porlán Ariza, Rafael
  3. Rivero García, Ana
  4. Martín del Pozo, Rosa
Revista:
Revista española de pedagogía

ISSN: 0034-9461 2174-0909

Any de publicació: 2012

Volum: 70

Número: 253

Pàgines: 495-514

Tipus: Article

Altres publicacions en: Revista española de pedagogía

Referències bibliogràfiques

  • Abell, S.K., Research on science teacher knowledge, en abeil, s. K. Y lederman, n.g. (eds (2007) Handbook of Research on Science Education, p. 1105. , (London, Lawrence Eribaum Associates
  • Aguirre, J.M., Iaggerty, S.M., Preservice teachers' meanings of learning (1995) International Journal of Science Education, 17 (1), pp. 119-131
  • Ambrose, R., Initiating change in prospective elementary school teachers' orientations to mathematics teaching by building on beliefs (2004) Journal of Mathematics Teacher Education, 7, pp. 91-119
  • Azcarate, R., Cuesta, J., El profesorado novel de secundaria y su práctica. Estudio de un caso en las areas de ciencias (2005) Enseñanza de las Ciencias, 23 (3), pp. 393-402
  • Bardin, L., (1986) El Anilisis de Contenido, , (Madrid, Akal
  • Beswick, K., Changes in preservice teachers'allitudes and beliefs: The net impact of two mathematics education units and intervening experiences (2006) School Science and Mathematics, 106 (1), pp. 36-47
  • Bryan, L.A., Abell, S.K., Development of professional knowledge in learning to teach elementary science (1999) Journal of Research in Science Teaching, 36 (2), pp. 121-139
  • Clark, C., Peterson, R., The teachers' thought process (1986) Hanbook of Research on Teaching, , En M.C. WITTROCK (eds,) (New Cork, MacMillan
  • Contreras, S.A., (2010) Las creencias y actuaciones curr culares de los profesores de ciencias de Secundaria de Chile, , Tesis doctoral inédita, Universidad Complutense de Madrid
  • Da-Silva, C., Mellado, V., Rijiz, C., Porln, R., Evolution of the conceptions of a secondary education biology teacher: Longitudinal analysis using cognitive maps (2005) Science Education, 91 (3), p. 461491
  • De Pro, A., Saura, O., Que contenidos conceptuales utilizan los profesores cuando planifican unidades d dácticas en le educacion secundaria? (2000) Alambique, 24, pp. 87-98
  • Duff, R., Treagust, D., Conceptual change: A powerful framework for improving science teaching and learning (2003) International Journal of Science Education, 25 (6), pp. 671-688
  • Fernandez, J., Elortegui, N., Qué piensan los profesores de como se debe enseñar (1996) Enseñanza de las Ciencias, 14 (3), pp. 331-342
  • Garcia, F.F., Los modelos didácticos como instrumento de anãlisis y de intervencion en ia realidad educativa (2000) Revista Bibliográfica de Geografia y Ciencias Sociales n2 205 Biblio 3W, , http:/w.ub.es/geocrit,Ib3w-2O7.htm, Universidad de Barcelona, Ultima consulta 21 de febrero de 2012
  • Goetz, J., Lecompte, M., (1988) Etnografta y diseño cual& tativo en investigaciOn educativa, , (Madrid, Morata
  • Gjstafson, B.J., Rowell, P.M., Elementary preservice teachers: Constructing conceptions about learning science, teaching science and the nature of science (1995) International Journal of Science Education, 17 (5), pp. 589-605
  • I-Iaefner, L.A., Zembal-Saul, C., Learning by doing? Prospective elementary teachers' developing understandings of scientific inquiry and science teaching and learning (2004) International Journal of Science Education, 26 (13), pp. 1653-1674
  • Haney, J., Mcarthur, J., Four case studies of prospective teachers' beliefs concerning constructivist practice (2002) Science & Education, 86 (6), pp. 783-802
  • Hashweh, M.Z., Effetcs of science teachers' epistemological beliefs in teaching (1996) Journal of Research in Science Teaching, 33 (1), p. 4763
  • Hewson, R.W., Hewson, M.G., Science teachers conceptions of teaching: Implications for teacher education (1987) International Journal of Science Education, 9 (4), pp. 425-440
  • Jimenez, A.B., Feliciano, L., Pensar el pensamiento del profesor (2006) Revista Española de Pedagogia, 64 (233), pp. 105-122
  • Joram, E., Gabriele, A., Preservice taechers' prior beliefs: Transforming obstacles into opportunities (1998) Teaching and Teacher Education, 12 (4), pp. 365-384
  • Lemberger, J., Hewson, R., Park, H., Relationships between prospective secondary teachers' classroom practice and their conceptions of biology and of teaching science (1999) Science Education, 83, pp. 347-371
  • Luff, J., Roehrig, G., Patferson, N., Contrasting landscapes: A comparison of the impact of different induction programs on beginning secondary science teachers' practices, beliefs and experiences (2003) Journal of Research in Science Teaching, 40 (1), pp. 77-97
  • Martin Del Pozo, R., (2007) Aprender para enseñar ciencias en Primaria, , Sevilla, Diada Editoras
  • Martin Del Pozo, R., Porlan, R., Spanish prospective teachers' initial ideas about teaching chemical change (2001) Chemistiy Education Research and Practice in Europe, 2, pp. 265-283
  • Meirink, J., Meuer, R., Verloop, N., Bergen, T., Understanding teacher learning in secondary education: The relations of teacher activities to changed beliefs about teaching and learning (2009) Teaching and Teacher Education, 25 (1), pp. 89-100
  • Mellado, V., Concepciones y prãcticas de aula de profesores de ciencias, en formacion inicial de primaria y secundaria (1996) Enseñanza de las Ciencias, 14 (3), pp. 289-302
  • Meyer, H., Tabachnick, R., Hewson, R., Lemberger, J., Park, H., Relationships between prospective elementary teachers' classroom practice and their conceptions of biology and of teaching science (1999) Science & Education, 83 (3), pp. 323-346
  • Park, H., Hewson, R.W., Lemberger, J., Marion, R.O., The interactions of conceptions of teaching science and environmental factors to produce praxis in three novice teachers of science (2010) Research in Science Education, 40 (5), pp. 717-741
  • Peterson, R., Treagust, D., Learning to teach pr mary science through problem-based learning (1998) Science Education, 82 (2), pp. 215-237
  • Porlan, R., Martin Del Pozo, R., The conceptions of in-service and prospective primary school teachers about the teaching and learning of science (2004) Journal of Science Teacher Education, 15 (1), pp. 39-62
  • Porlan, R., Martin, J., (1991) El diario del profesor., , Un recurso para Ia investigación en el aula (Sevilla, Diada Ed toras
  • Porlan, R., Rivero, A., (1998) El conocimiento de los Profesores, , (Sevilla, Diada Edftoras
  • Porlan, R., Rivero, A., Martin Del Pozo, R., Conocimiento profesional y epistemologia de los profesores i: Teoria, métodos e instrumentos (1997) Enseflanza de las Ciencias, 15 (2), pp. 155-171
  • Porlan, R., Rivero, A., Martin Del Pozo, R., Conocimiento profesional y epistemologia de los profesores ii: Estudios empiricos y conclusiones (1998) Enseñanza de las Ciencias, 16 (2), pp. 271-288
  • Porlan, R., Martin Del Pozo, R., Como progresa el profesorado al investigar problemas prácticos relacionados con ia enseñanza de ia ciencia? (2006) Alambique, 48, pp. 92-99
  • Porlan, R., Azacarate, R., Martin Del Pozo, R., Martin Toscano, J., Rivero, A., Conocimiento profesional deseable y profesores innovadores: Fundamentos y principios normativos (1996) Lnvestigacion en Ia Escuela, 29, pp. 23-38
  • Porlan, R., Garcia, E., Rivero, A., Martin Del Pozo, R., Les obstacles a ia formation professionnelle des professeurs en rapport avec leurs idées sur ia science, renseignement et l'apprentissage (1998) Aster, 26, pp. 207-235
  • Porian, R., Martin Del Pozo, R., Rivero, A., Fiarres, J., Azcarate, P., Pizzato, M., El cambio del profesorado de ciencias I: Marco teórico y formativo (2010) Enseñanza de las Ciencias, 28 (1), p. 3146
  • Rivero, The progression of prospective primary teachers' conceptions of the methodology of teaching (2010) Research in Science Education, , 2010 Published online: 29 September
  • Russell, T., Martini, A., Learning to teach science (2007) Handbook of Research on Science Education, p. 1154. , en ABELL, S. K. y LEDERMAN, N.G. (eds.) (London, Lawrence Erlbaum Associates
  • Sanchez, G., De Pro Bueno, A., Valcarcel, M., La utilizacion de un modelo de planificaciôn de unidades d dácticas: El estudlo de las disoluciones en educacion secundaria (1997) Enseñanza de las Ciencias, 151, pp. 35-50
  • Sanchez, G., Valcarcel, M., Que tienen en cuenta los profesores cuando seleccionan los contenidos de ia enseñanza? Cambios y dificuftades tras un programa de formacion (2000) Enseñanza de las Ciencias, 183, pp. 423-437
  • Skamp, K., Mueller, A., Student teachers' conceptions about effective primary science teaching: A longitudinal study (2001) International Journal of Science Education, 23 (4), pp. 331-351
  • So, W., Watkins, O.A., From beginning teacher education to professional teaching: A study of the thinking of hong kong primary science teachers (2005) Teaching and Teacher Education, 215, pp. 525-541
  • Solis, E., Análisis de las opiniones e impresiones de los asistentes a un Curso de FormaciOn Inicial de profesores de Secundaria en el Area de Ciencias (CAP (1998) Lnvestigación en Ia Escuela, 35, pp. 87-98
  • Solis, E., Porlan, R., Las concepciones del profesorado de ciencias de secundaria en formacion inicial lobstáculo o punto de partida? (2003) Lnvestigacion en Ia Escuela, 49, pp. 5-22
  • Solis, E., Porlan, R., Rivero, A., (2006) Las Concepciones Curriculares del Profesorado de Ciencias: Instrumentos para su RepresentaciOn, , XXII Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales. Zaragoza
  • Szyduk, I.E., Szyduk, S.D., Benson, S.R., Exploring changes in pre-service elementary teachers'mathematical beliefs (2003) Journal of Mathematics Teacher Education, 6, pp. 253-279
  • Tabachnick, R., Zeichner, K., Idea and action: Action research and the development of conceptual change teaching of science (1999) Science Education, 83 (3), pp. 309-322
  • Tejada, J., Estrategias didácticas para adquirir conocimientos (2000) Revista Española de Pedagogia, 58 (217), pp. 491-514
  • Tillema, H.H., Belief change towards se-directed learning in student teachers: Immersion in practice or reflection on action (2000) Teaching and Teacher Education, 16, pp. 575-591
  • Tsai, C.C., Reinterpreting and reconstructing science: Teachers' view changes toward the nature of science by courses of science education (2006) Teaching and Teacher Education, 22 (3), pp. 363-375
  • Vez, J.M., Montero, L., La formacion del profesorado en europa: El camino de ia convergencia (2005) Revista Española de pedagogia, 64 (230), pp. 101-122
  • Wallace, C., Kang, N.H., An investigation of experienced secondary science teacher beliefs about inquiry: An examination of competing belief sets (2004) Journal of Research in Science Teaching, 41 (9), pp. 936-960
  • Watts, M.Y., Jofili, Z., Towards critical constructivist teaching (1998) International Journal of Science Education, 20 (2), pp. 173-185
  • Wray, S., Teaching portfohos, community, and preservice teachers' professional development (2007) Teaching and Teacher Education, 23 (7), pp. 1139-1152
  • Yerrick, R., Parke, H., Nugent, J., Struggling to promote deeply rooted change: The fiftering effect" of teachers' beliefs on understanding transformational views of teaching science (1997) Science Education, 81 (2), pp. 137-159
  • Zeichner, K., Wray, S., The teaching portfolio in u.s. Teacher education programs: What we know and what we need to know (2001) Teaching and Teacher Education, 17 (5), pp. 613-621
  • Zembal-Saul, C., Blumenfeld, R., Krajcik, J., Influence of guided cycles of planning, teaching, and reflection on prospective elementary teachers' science content representations (2000) Journal of Research in Science Teaching, 37 (4), pp. 318-339