Benjamin y el tiempo

  1. Maura Zorita, Eduardo Javier
Revista:
Daimon: revista internacional de filosofía

ISSN: 1130-0507

Ano de publicación: 2012

Número: 57

Páxinas: 137-149

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Daimon: revista internacional de filosofía

Resumo

The aim of this paper is to understand, according to Walter Benjamin (1892-1940), how the modern space of commodity is to be understood in terms of ontology and theory of knowledge. Moreover, it becomes a precise domain of objects as an inherent part of the capitalist modernity. This is to be connected with the philosophical problem of time and the critical theory of cultural industry.

Referencias bibliográficas

  • S. Beckett, El innombrable, Barcelona, Orbis, 1983, p. 36.
  • G. Lukács, Historia y consciencia de clase, vol. II, Barcelona, Orbis, 1985, pp. 13-16.
  • S. Kracauer, El ornamento de la masa, I, Barcelona, Gedisa, 2008, pp. 52-53.
  • S. Kracauer, Los empleados, Barcelona, Gedisa, 2008, pp. 176-177.
  • W. Benjamin, Libro de los Pasajes, ob. cit., pp. 239-240.
  • R. Hullot-Kentor, El sentido exacto en que ya no existe la industria cultural Constelaciones, n° 3, 2011, pp. 3-23;
  • R. Tiedemann, Adorno und Benjamin noch einmal, Munich, Text + Kritik, 2011.
  • D. Jenemann, Adorno in America, University of Minnesota Press, 2007.
  • G. Deleuze, Kant y el tiempo, Buenos Aires, Cactus, 2008, p. 40.
  • G. Lukács, Marx, ontología del ser social, ob. cit., p. 72.
  • M. Horkheimer. Gesammelte Schriften 3, Frankfurt/M, Fischer, 2009, p. 25.
  • R. Hullot-Kentor, El sentido exacto en el que ya no existe la industria cultural, ob. cit., p. 8.
  • M. Horkheimer y Th. W. Adorno, Dialéctica de la Ilustración, Madrid, Trotta, 1998, pp. 300-301.