La discapacidad en la percepción de la tecnología entre estudiantes universitarios

  1. Zubillaga del Río, Ainara
  2. Alba Pastor, Carmen
Zeitschrift:
Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

ISSN: 1134-3478

Datum der Publikation: 2013

Titel der Ausgabe: Jóvenes interactivos

Nummer: 40

Seiten: 165-172

Art: Artikel

DOI: 10.3916/C40-2013-03-07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación

Zusammenfassung

There is a widespread discourse across academic and scientific literature extolling the benefits of technology as an element of the educational process for people with disabilities that is based on many assumptions and implicit claims related to «the education, disability and technology» triangle. Although these assumptions and claims have a rationale, too often they have been considered valid, and therefore guide educational practice, without having previously undergone any process of scientific research that supports and justifies them. In this context, and in order to analyse one of these theoretical premises, this study aims to establish, firstly, whether the disability is involved in the process of giving meaning to technology and, secondly, to what extent the impact of disability is a differentiating factor in the perception and use of technology as an educational element. After gathering data from questionnaires completed by university students (28 with disabilities and 109 without), the results allowed us to establish two main conclusions. The first one shows that the most valuable dimension of technology as a teaching tool is its use as a tool for curriculum access and participation. As for the second, related to the perception of accessibility issues, it paradoxically revealed that students with disabilities find the use of technology easier than their peers without disabilities.

Bibliographische Referenzen

  • Aguado, A., Alcedo, M.A., González, M. & al. (2006). La Uni­versidad de Oviedo y los estudiantes con discapacidad. In­ter­ven­ción Psicosocial, 15(1), 49-63.
  • Alba, C., Zubillaga, A. & Ruiz, N. (2003). Educación superior y discapacidad: Accesibilidad de las páginas web de las universidades estatales. Comunicación y Pedagogía, 188, 25-30.
  • Area, M. (2000). ¿Qué aporta Internet al cambio pedagógico en la Educación Superior? In R. Pérez (Coord.), Redes multimedia y diseños virtuales. III Congreso Internacional de Comunicación, Tec­­­nología y Educación. (pp.128-135). Oviedo: Universidad de Oviedo.
  • Cabero, J., Córdoba, M. & Fernández-Batanero, J.M. (2007). Las TIC para la igualdad. Sevilla: MAD.
  • Cabero, J. (2004). Reflexiones sobre la brecha digital y la educación. In F.J. Soto & J. Rodriguez (Coords.), Las nuevas tecnologías en la respuesta educativa a la diversidad. (pp.23-42). Murcia: Consejería de Educación y Cultura.
  • Castellana, M. & Sala, I. (2006). La inclusión de los estudiantes con discapacidad en la universidad: un reto para la universidad es­pañola en el nuevo espacio europeo de la educación superior. Re­vista de Psicología, Ciencias de la Educación y Deporte, 18, 209-228.
  • Collins, B. & Moonen, J. (2011). Flexibilidad en la educación superior. Comunicar, 37, 15-25. (DOI: http://dx.doi.org/10.3­916/­C­37-2011-02-01).
  • Eden, S. & Heiman, T. (2011). Computer Mediated Commu­nication: Social Support for Students with and without Learning Disabilities. Educational Technology & Society, 14 (2), 89-97.
  • Hall, T.E., Meyer, A. & Rose, D.H. (2008). Universal Design for Learning in the Classroom. Practical Applications. New York: The Guilford Press.
  • Hinojo, F.J., Aznar, I. & Cáceres, M.P. (2009). Percepciones del alumnado sobre el blended learning en la universidad. Comunicar, 33, 165-174. (DOI:10.3916/c33-2009-03-008).
  • Instituto Nacional de Estadística (Ed.) (2008). Encuesta so­bre discapacidad, autonomía personal y situaciones de dependencia. Ma­drid: Autor.
  • Jelfs, A. & Richardson, J.T. (2010). Perceptions of Academic Quality and Approaches to Stydying among Disabled and Non disabled Students in Distance Education. Studies in Higher Education, 35 (5), 593-607. (DOI: 10.1080/03075070903222666).
  • Marqués, P. (2001). Algunas notas sobre el impacto de las TIC en la Universidad. Educar, 28, 83-98.
  • Mehlinger, H.D. & Powers, S.M. (2002). Technology and Tea­cher Education: A Guide for Educators and Policymakers. Bos­ton (USA): Houghton Mifflin.
  • Pavia, R. (2010). Web 2.0 y la crisis educativa en la revolución digital. Comunicación y Pedagogía, 241, 14-17.
  • Rose, D. & Meyer, A. (2002). Teaching Every Student in the Digi­tal Age: Universal Design for Learning. Alexandria, VA (USA): ASCD.
  • Rose, D., Meyer, A. & Hitchcock, C. (2005). The Universally De­signed Classroom: Accessible Curriculum and Digital Tech­no­logies. Cambridge, MA (USA): Harvard Education Press.
  • Singh, D. (2005). Students with Disabilities and Higher Education. Journal of American College Health, 53(5).
  • Stewart, J.F., Jaehwa C. & Coretta, M. (2010). A Multilevel Analysis of Distance Learning Achievement: Are College Students with Disabilities Making the Grade? Journal of Rehabilitation, 76, 27-39.
  • Vasek, D. (2005). Assessing the Knowledge Base of Faculty at a Private. Four-Year Institution College Student Journal, 4, 25-32.
  • Zubillaga, A. & Alba, C. (2011). La discapacidad como elemento de diferenciación en el acceso de las tecnologías de la información y de la comunicación en el proceso educativo de estudiantes universitarios. La formación e investigación en el campo de la Tecnología Educativa. In Actas XIX Jornadas Universitarias de Tecnología Educativa. Sevilla: Universidad de Sevilla / Red Universitaria de Tecnología Educativa.