Ser uno mismorepensando la autonomía y la responsabilidad como coordenadas de la educación actual

  1. Ruiz Corbella, Marta
  2. Bernal-Guerrero, Antonio
  3. Gil Cantero, Fernando
  4. Escámez Sánchez, Juan
Journal:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Year of publication: 2012

Volume: 24

Issue: 2

Pages: 59-81

Type: Article

DOI: 10.14201/8575 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Teoría de la educación

Abstract

One of the main goals of education in the 21st Century is developing students� autonomy and responsibility. The first is to guarantee the shaping of each individual�s identity, which at the same time entails a pledge to one�s self, to others and to the surrounding reality. The second is in response to our ability to make commitments. To this end we must first immerse ourselves in the concepts of individuality and freedom, which are at the heart of the subject�s awakening and the development of his or her identity. Second, we must outline to all people their rights and duties which will act as permanent reference points that are valid for any situation of interaction. This will finally allow us to address the idea of responsibility, a key factor in forming the moral identity of each individual. In short, the idea is to shape people so that they can live in accordance with their own identity and make a commitment to a common future with other people and other issues and realities, in a world where multiple viewpoints are possible.

Bibliographic References

  • Appiah, K.A., (2007) La Ética de la Identidad, , Buenos Aires, Katz
  • Arenas, L., (2002) Identidad y Subjetividad. Materiales para Una Historia de la Filosofía Moderna, , Madrid, Biblioteca Nueva
  • Bárcena, F., Sobre el porvenir de la educación moral (2003) Educación Moral: Aprender a Ser, Aprender a Convivir, pp. 91-115. , Ruiz COEBELIA, M. (coord.) Barcelona, Ariel
  • Bärcena, F., Mèlich, J.C., La palabra del otro. Una crítica del principio de autonomía en educación (1999) Revista Española de Pedagogía, 214, pp. 465-484
  • Bauman, Z., (2007) Libertad, , Buenos Aires, Losada
  • Bauman, Z., (2007) Los Retos de la Educación en la Modernidad Liquida, , Barcelona, Gedisa
  • Berlin, I., (2004) Sobre la Libertad, , Madrid, Alianza Editorial
  • Bernal, A., Reconceptualización de la identidad personal y educación para la autodeterminatión posible (2005) Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 17, pp. 97-128
  • Bernal, A., Postmodernización y educación. Notas para el debate de una narrativa pedagó-gica centrada en la identidad (2011) Educación XXI, 14 (2), pp. 285-302
  • Bruner, J., (1991) Actos de Significado. Más Alla de la Revolución Cognitiva, , Madrid, Alianza
  • Bruner, J., (2000) La Educación, Puerta de la Cultura, , Madrid, Visor
  • Capafons, A., (1985) Autocontrol y Educación, , Valencia, Nau-Llibres
  • Cortina, A., (1998) Hasta un Pueblo de Demonios. Ética Pública y Sociedad, , Madrid, Taurus
  • Cortina, A., El protagonismo de los ciudadanos. Dimensiones de la ciudadanía (2001) Educar en la Ciudadanía, pp. 13-30. , CORTLNA, A. y CONILL, J. (coords.) Valencia, Institució Alfons el Mag-nànim
  • Cortina, A., (2009) Las Fronteras de la Persona. El Valor de Los Animales, la Dignidad de Laspersonas, , Madrid, Taurus
  • Cuypers, S.E., Autonomy in R. S. Peters educational theory (2010) Journal of Philosophy of Education, 43 (1), pp. 189-207
  • Damasio, A., (2010) Y el Cerebro Creó Al Hombre, , Barcelona, Destino
  • Dennett, D.C., (2004) La Evolución de la Libertad, , Barcelona, Paidós
  • Derrida, J., (1994) Márgenes de la Filosofia, , Madrid, Cátedra
  • Díaz De Iparraguirre, A., (2008) La Responsabilidad Social de la Universidad en Lapromoción del Capital Social para el Desarrollo Sustentable, , http://www.eumed.net/libros/2008b/402/ LA%20RESPONSABILIDAD%20SOCIAL%20DE%20LA%20UNIVERSIDAD%20EN%20LA%20PROMOCION%20D EL%20CAPITAL%20SOCIAL%20PARA%20EL%20DESARROLLO%20SUSTENTABLE%20RESUMEN.htm, Consultado el 19 de marzo de 2010
  • Dubar, C., (2002) La Crisis de Las Identidades. La Interpretatión de Una Mutatión, , Barcelona, Bellaterra
  • Durkheim, E., (1974) Educatión y Sociología, , Buenos Aires, Schapire
  • (1922) Education et Sociologie, , (éd. original París
  • Escámez, J., La educatión para la participatión en la sociedad civil (2003) Revista de Educación, No. Extraordinario Ciudadanía y Educatión, pp. 191-211
  • Escámez, J., La formatión de la responsabilidad, objetivo prioritario de la educatión (2008) Educatión en Valores, Education Intercultural y Formatión para la Convivencia Pacífica, pp. 170-185. , TOURINÁN, J. M. (dir.) La Coruña, Netbiblo
  • Escámez, J., Gil Martinez, R., (2001) La Educatión en la Responsabilidad, , Barcelona, Paidós
  • Fierro, A., (2002) Personalidad, Persona, Actión. Un Tratado de Psicología, , Madrid, Alianza
  • Fulian, M., (2002) Los Nuevos Significados del Cambio en la Educatión, , Barcelona, Octaedro
  • García Carrasco, J., (2007) Leer en la Cara y en el Mundo, , Barcelona, Herder
  • García Del Dujo, A., Garcia Carrasco, J., Asensio, J.M., Hechos y pensamientos sobre educatión en busca de una teoría: la trama entre biología, tecnología y cultura (2006) Revista Portuguesa de Pedagogía, 40 (1), pp. 197-221
  • Giddens, A., (1997) Modernidad e Identidad del Yo, , Barcelona, Península
  • Gil Cantero, F., Ciudadanía y humanidad. La educatión en el disenso (2008) Teoría de la Educatión. Revista Lnteruniversitaria, 20, pp. 25-44
  • Lévlnas, E., (2001) Entre Nosotros. Ensayospara Pensar en Otro, , Valencia, Pretextos
  • Macintyre, A., (2001) Animales Rationales y Dependientes. Por que Los Seres Humanos Nece-sitamos Las Virtudes, , Barcelona, Paidós
  • Metzinger, T., (2003) Being no One. The Self-Model Theory of Subjectivity, , Cambridge MA, MIT Press
  • Millán Puelles, A., (1967) La Estructura de la Subjetividad, , Madrid, Rialp
  • Novo, M., (2007) El Desarrollo Sostenible. Su Dimensión Ambiental y Educativa, , Madrid, UNESCO-Prentice Hall
  • Ortega, P., Educar es responder a la pregunta del otro (2010) Edetania, 37, pp. 13-31
  • Ortega, P., Tourlñán, J.M., Escámez, J., La educatión ciudadana en una sociedad multicultural y compleja (2007) Teoría Da Educaçào. Contributos Lbéricos, pp. 493-527. , BOAVIDA, J. y GARCÍA DEL DUJO, Á. Coimbra, Universidade de Coimbra
  • Peces-Barba, G., (1987) Derecho Positivo de Los Derechos Humanos, , Madrid, Debate
  • Piaget, J., (1948) Où Va l'Éducation, , París, UNESCO-Denoël/Gonthier
  • Schmücker, R., Steinvorth, U., (2002) Gerechtigkeit und Politik. Philosophische Perspektiven, , Berlin, Akademie Verlag
  • Schneewind, J.B., (2010) La Invention de la Autonomía: Una Historia de la Filosofía Moral Moderna, , México, FCE
  • Searle, J.R., (2000) Razones para Actuar, , Oviedo, Nobel
  • Sen, A., (2007) Ldentidad y Violencia. La Ilusión del Destino, , Buenos Aires, Katz
  • Taylor, Ch., (1994) La Ética de la Autenticidad, , Barcelona, Paidós
  • Taylor, Ch., (1996) Las Fuentes del Yo. La Constructión de la Identidad Moderna, , Barcelona, Paidós
  • Taylor, Ch., (1997) Argumentos Filosóficos: Ensayos Sobre el Conocimiento, el Lenguajey la Modernidad, , Barcelona, Paidós
  • Touralne, A., (2009) La Mirada Social, , Barcelona, Paidós