Análisis experimental de magnitudes físicas a través de vídeos y su aplicación al aula

  1. Ezquerra Martínez, Ángel
  2. Iturrioz González, Ignacio
  3. Díaz Pérez, Miguel
Journal:
Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

ISSN: 1697-011X

Year of publication: 2012

Volume: 9

Issue: 2

Pages: 252-264

Type: Article

DOI: 10.25267/REV_EUREKA_ENSEN_DIVULG_CIENC.2012.V9.I2.07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Eureka sobre enseñanza y divulgación de las ciencias

Abstract

In this paper we show how our Secondary and High School students have been able to research phenomena or physical situation of their real lives closer to their interests in the last 10 years. The procedure is to make digital video recordings and then applying a computer program (Avimèca), which monitors the scene frame by frame and attaching numerical values to each selected point in order to analyze some physical magnitudes. Contrary to what may seem, the procedure is simple and relatively inexpensive elements are used. In any case, to make it easier for other teachers, a program guide is added which is free-access. In addition, the way in which we implemented this classroom activity is detailed, listing the difficulties encountered and the corresponding proposed solutions

Bibliographic References

  • Alejandro, C.A. (2004). Prácticas de Laboratorio de Física General en Internet. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 3(2), 202-210.
  • Avimèca. Dirección Web revisada el 11/06/2011. http://www.acrennes.fr/pedagogie/scphys/outinfo/log/avimeca/am_h.htm Cañal, P. (2007). La investigación escolar hoy. Alambique, 52, 9-19.
  • Carlson, E. H. (1985). Constructing Laboratory Courses. Am. J. Phys. 54(11), 972. American Association of Physics Teachers.
  • Collazos, C.; Guerrero, L.; Pino, J.; Ochoa, S (2004). A Method for Evaluating ComputerSupported Collaborative Learning Processes. International Journal of Computer Applications in Technology, Vol. 19, Nos. 3/4, pp. 151-161.
  • Ezquerra, A.; Díaz, M. (1997). Física y Química útil en preguntas abiertas. Publicado en el 7º Encuentro Ibérico para la Enseñanza de la Física. Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
  • Ezquerra, A. (2005). Utilización de vídeos para la realización de medidas experimentales. Alambique, 44, 113-119.
  • Ezquerra, A.; Romano, R. (1999). Preguntas abiertas: dando utilidad a lo aprendido. Tarbiya, 22, 73-79.
  • Ezquerra, A; Polo, A. M. (2010). Una exploración sobre la Televisión y la Ciencia que ve el alumnado. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 9(3), 696-715
  • Gil-Pérez, D. (1983). Tres paradigmas básicos en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 1(1), 26-33.
  • Reif, F.; St.John, M. (1979). Teaching Physicists' Thinking Skills in the Laboratory. Am. J. Phys. 47(11), 950. American Association of Physics Teachers.
  • Sánchez del Río, C. (1986). Los principios de la Física en su evolución histórica. Madrid. Editorial Universidad Complutense.
  • Toothacker, W. S. (1983). A Critical look at Introductory Laboratory Instruction. Am. J. Phys. 51(6), 516. American Association of Physics Teachers.
  • Yeikel Valdés y Judit Correa; blog visitado el 20 de junio de 2011 en http://yeikel.blogspot.com/