Arqueología de la 'paideia'las sedes de la educación superior en las provincias helenísticas del Imperio (I): las escuelas privadas

  1. García Sánchez, Jorge
Revista:
Habis

ISSN: 0210-7694

Año de publicación: 2013

Número: 44

Páginas: 61-84

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Habis

Referencias bibliográficas

  • F. Adorno, La filosofia antica. Cultura, filosofia, politica e religiosità II-VI secolo d.C. (Milán 1992).
  • E. Akurgal, Ancient Civilizations and Ruins of Turkey (Istambul 2011) 340 y 341.
  • S. Bassett, The Urban Image of Late Antique Constantinople (New York 2005).
  • S.F. Bonner, Education in Ancient Rome. From the elder Cato to the younger Pliny (London 1977) 115.
  • G.W. Bowersock, Greek Sophists in the Roman Empire (Oxford 1969).
  • M. di Branco, La città dei filosofi. Storia di Atene da Marco Aurelio a Giustiniano (Firenze 2006) 11-15.
  • P. Bruneau, J. Ducat, Guide de Délos (Athènes 2005) 263-267.
  • J.M. Camp, The Archaeology of Athens (New Haven 2004).
  • L. Casson, Libraries in the Ancient World (New Haven-London 2001).
  • M.L. Clarke, Higher education in the ancient world (London 1971).
  • F. Coarelli, Roma (Roma 2001).
  • R. Cribiore, Gymnastics of the mind. Greek Education in Hellenistic and Roman Egypt (Princeton 2001).
  • R. Cribiore, The School of Libanius in Late Antique Antioch (Princeton-Oxford 2007).
  • R. Cribiore, Writing, teachers and students in Graeco-Roman Egypt (Atlanta 1996).
  • P. Davoli, R. Cribiore, “Una scuola di greco del IV secolo d.C. a Trimithis (oasi di Dakhla, Egitto)”, M. Capasso (ed.), Leggere greco e latino fuori dai confini nel mondo antico (Lecce 2010) 73-87.
  • M. Della Corte, “La Scuola di Epicuro in alcune pitture pompeiane”, Studi Romani 7:2 (1959) 137 y ss.
  • J. Delorme, Gymnasion. Étude sur les monuments consacrés à l’education en Gréce des origines à l’Empire romain (Paris 1960).
  • J. Delorme, “La maison dite de l’Hermès, à Délos : étude architecturale”, BCH 77 (1953) 444-496.
  • A. Dosi, Otium. Il tempo libero dei romani (Roma 2006).
  • E. Eyben, Restless Youth in Ancient Rome (London-New York 1993).
  • M. Fabbri, A. Trotta, Una scuola-collegio di età augustea. L’insula II di Velia (Roma 1989).
  • A. Frantz, The Athenian Agora. Results of excavations conducted by the American School of Classical Studies at Athens. Vol. XXIV. Late antiquity: A.D. 267-700 (Princeton 1988).
  • L. García y García, Alunni, maestri e scuole a Pompei. L’infanzia, la giovinezza e la cultura in epoca romana (Roma 2004).
  • E.K. Gazda, “A Portrait of Polydeukion”, BMusMich. 30 (1980).
  • R. Gordillo Hervás, La construcción religiosa de la Hélade Imperial. El Panhelenion (Firenze 2012).
  • P. Graindor, Athènes, de Tibère a Trajan (Le Caire 1931).
  • P. Graindor, Athènes sous Hadrien (Le Caire 1934).
  • P. Graindor, Un milliardaire antique. Herodes Atticus et sa famille (Le Caire 1930).
  • P. Gros, “Maisons ou sièges de corporations? Les traces archéologiques du phénomène associatif dans la Gaule romaine méridionale”, CRAL 141 (1997) 213-241.
  • S. Guberti Bassett, “Sculpture and Tradition in the Baths of Zeuxippos”, AJA 100.3 (1996) 505 y 506.
  • Mª P. de Hoz, “Testimonios epigráficos sobre la educación griega de época imperial”, J.A. Fernández, F. Pordomingo, A. Stramaglia (eds.), Escuela y Literatura en Grecia Antigua (Cassino 2007) 326 y 327.
  • M. Joyal, I. McDougall, J.C. Yardley, Greek and Roman Education. A Sourcebook (London 2009).
  • Virgilio. A. Kaldellis, “Christodoros on the Statues of Zeuxippos Baths: a New Reading of the Ekphrasis”, GRBS 47 (2007) 382.
  • W. Keulen, “Gellius, Apuleius, and Satire on the Intellectual”, L. Holford-Strevens, A. Vardi (eds.), The Worlds of Aulus Gellius (Oxford-New York 2004) 224.
  • P. León Alonso, “Los espacios del saber y del pensamiento en el mundo griego”, Boletín de la Real academia Sevillana de Buenas Letras: Minervae baeticae 36 (2008) 5.
  • J. H. W. G. Liebeschuetz, Antioch. City and Imperial Administration in the Later Roman Empire (Oxford 1972).
  • S. López Moreda en Aulo Gelio, Noches Áticas (Madrid 2009) 11-80.
  • J. Mack Camp, “The Philosophical Schools of Roman Athens”, S. Walker, A. Cameron (eds.), The Greek Renaissance in the Roman Empire (London 1989) 50.
  • J. Marcadé, “Les trouvailles de la maison dite de l’Hermès, à Délos”, BCH 77 (1953) 497-615.
  • A.J. Papalas, “Herodes Atticus: An Essay on Education in the Antonine Age”, HEQ 21.2 (1981) 177.
  • C. Pavolini, La vita quotidiana a Ostia (Roma-Bari 2005).
  • R.J. Penella, Man and the Word. The Orations of Himerius (Berkeley-Los Ángeles-London 2007).
  • E.E. Perry, “Iconography and the Dinamics of Patronage: A Sarcophagus from the Family of Herodes Atticus”, Hesperia 70.4 (2001) 461-492.
  • F. Pesando, Libri e biblioteche (Roma 1994).
  • F. Pesando, Mª P. Guidobaldi, Pompei, Oplontis, Ercolano, Stabiae (Roma-Bari 2006).
  • P. Petit, Les étudiants de Libanius. Un professeur de faculté et ses élèves au Bas-Empire (Paris 1957).
  • Ch. Picard, “Les «symplegmata» du gymnase hellénistico-romaine d’Éphèse et la décoration des édifices de sport à l’époque romaine impérial ”, CRAL 1 (1955) 26.
  • J. Platthy, Sources on the Earliest Greek Libraries with the Testimonia (Amsterdam 1968).
  • B. Puech, Orateurs et sophistes grecs dans les inscripctions d’époque impériale (Paris 2002).
  • I. Romero, “The Panhellenion and Ethnic Identity in Hadrianic Greece”, Class.Phil. 97.1 (2002) 23.
  • R. Sanz Serrano, “The Seclusion of the Orator and the Decline of Hellenistic Paideia in the Christian Empire”, D. Hernández de la Fuente (ed.), New Perspectives on Late Antiquity (Cambridge 2011) 64 y 65.
  • M. Sartre, El Oriente romano: provincias y sociedades provinciales del Mediterráneo oriental, de Augusto a los Severos (31 a.C.-235 d.C.) (Los Berrocales del Jarama 1994).
  • M. Sartre, L’Asie Mineure et l’Anatolie d’Alexandre à Dioclétien. IVe siècle av. J.-C./IIIe siècle ap. J.-C. (Paris 1995).
  • G. Sauron, “Templa Serena”, MEFRA 92.1 (1980) 283 y ss.
  • R. R. R. Smith, “Cultural Choice and Political Identity in Honorific Portrait Statues in the Greek East in the Second Century A. D.”, JRS 88 (1998) 64 y ss.
  • R. R. R. Smith, “Late Roman Philosopher Portraits from Aphrodisias”, JRS 80 (1990) 153 y 154.
  • K. Staikos, The History of the Library in Western Civilization. From Cicero to Hadrian. The Roman World from the Beginnings of Latin Literature to the Monumental and Privates Libraries of the Empire (Kotinos 2005).
  • S. Swain, Hellenism and Empire. Language, Classicism, and Power in the Greek World AD 50-250 (Oxford 1998).
  • B. Tang, Delos, Carthage, Ampurias. The Housing of Three Mediterranean Trading Centers (Roma 2005) 50.
  • J. Tobin, Herodes Attikos and the city of Athens. Patronage and conflict under the Antonines (Amsterdam 1997).
  • G. Touchais, “Chroniques et rapports. Chroniques des fouilles et déocuvertes archéologiques en Grèce en 1987”, BCH 112, 2 (1988) 647.
  • J. W. H. Walden, The Universities of Ancient Greece (Londres 1913), y por supuesto, de P. Graindor, Athènes sous Auguste (Le Caire 1927).
  • E. Watts, City and School in Late Antique Athens and Alexandria. (Berkeley-Los Ángeles-London 2006).
  • E. Watts, “Justinian, Malalas, and the End of Athenian Philosophical Teaching in A. D. 529”, JRS 94 (2004) 168-182.
  • P. Zanker, La maschera di Socrate. L’immagine dell’intellettuale nell’arte antica (Torino 1997).