El editor técnicoun perfil necesario para la profesionalización de la edición de revistas científicas en el entorno digital

  1. Rodríguez Yunta, Luis
  2. Tejada Artigas, Carlos Miguel
Revue:
Anales de documentación: revista de biblioteconomía y documentación

ISSN: 1697-7904 1575-2437

Année de publication: 2013

Volumen: 16

Número: 2

Type: Article

DOI: 10.6018/ANALESDOC.16.2.176391 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDIGITUM editor

D'autres publications dans: Anales de documentación: revista de biblioteconomía y documentación

Résumé

The article argues for the professional management in the publication of scientific journals identifying the necessary professional and personal skills. To overcome the shortcomings in the publication of Spanish scientific journals in the Humanities and Social Sciences, it is necessary a new mindset that involves "digital thinking" and management is supported on professionals specifically trained. Technological knowledge are needed in this environment: XML, metadata, rich formats, CMS, editorial management systems OJS type, new formats for reading on mobile devices ... Also another group of key competencies are found in the knowledge of the scientific publishing market their new business models and everything related to intellectual property rights. The relation is supplemented with other skills related to the social web, document analysis and open research data

Références bibliographiques

  • ARÉCHAGA, J. The International Journal of Developmental Biology. En: Manual de buenas prácticas en edición científica. Madrid: FECYT, 2012, p. 21-25, [en línea]. Disponible en: <http://www.fecyt.es/buenas-practicas-edicion-revistas-cientificas/>. [Consulta: 3 de junio de 2013].
  • BAIGET, T. El Profesional de la Información (EPI). En: Manual de buenas prácticas en edición científica. Madrid: FECYT, 2012, p. 33-43, [en línea]. Disponible en: <http://www.fecyt.es/ buenas-practicas-edicion-revistas-cientificas/>. [Consulta: 3 de junio de 2013].
  • BOONE, T. Reflections of an Editor: Peer Review and Professionalism. Professionalization of Exercise Physiology, 2007, vol. 10, no 7, [en línea]. Disponible en: <http://www.asep.org/asep/asep/PeerREVIEW. html>. [Consulta: 3 de junio de 2013].
  • CAMPBELL, R. y MEADOWS, A. Scholarly journal publishing: where do we go from here? Learned Publishing, 2011, vol. 24, no 3, p. 171-181, [en línea]. DOI: 10.1087/20110305.
  • CANTÓ ALCARAZ, R. RICYDE. Revista Internacional de Ciencias del Deporte. En: Manual de buenas prácticas en edición científica. Madrid: FECYT, 2012, p. 45-54, [en línea]. Disponible en: <http://www.fecyt.es/buenas-practicas-edicion-revistas-cientificas/>. [Consulta: 3 de junio de 2013].
  • CASSELLA, M. y CALVI, L. New journal models and publishing perspectives in the evolving digital environment. IFLA Journal, 2010, vol. 36, no 1, p. 7-15, [en línea]. DOI: 10.1177/0340035209359559.
  • CASTILLO SERNA, C. et al. Perfiles profesionales más demandados de la Industria de Contenidos Digitales en España 2012-2017. Madrid: Fundación Tecnologías de la Información; AMETIC, 2012, [en línea]. Disponible en: <http://www.fti.es/sites/default/files/pafet- vii-perfiles-profesionales-cd-fti-rooter-1.pdf>. [Consulta: 3 de junio de 2013].
  • COMMITTEE ON PUBLICATION ETHICS (COPE). Code of Conduct and Best Practice Guidelines for Journal Editors, 2011, [en línea]. Disponible en: <http://publicationethics.org/files/Code-of-conduct-for-journal-editors. pdf>. [Consulta: 3 de junio de 2013].
  • COPE, B. y KALANTZIS, M. Signs of epistemic disruptions: transformations in the knowledge system of the academic journal. En: COPE, B. y PHILLIPS, A. (eds.). The Future of the Academic Journal. Oxford: Chandos Publishing, 2009, p. 13-61.
  • MCBRIDE, P. Rethinking the Academic Journal in the Digital Age. German Studies Review, 2012, vol. 35, no 3, p. 465-469, [en línea]. DOI: 10.1353/gsr.2012.0143.
  • MORRIS, S. 'The tiger in the corner': will journals matter to tomorrow's scholars? En: Cope, B. y Phillips, A. (eds.). The Future of the Academic Journal. Oxford: Chandos Publishing, 2009, p. 379-385.
  • PRIEM, J. y HEMMINGER, B.M. Decoupling the scholarly journal. Frontiers in Computational Neuroscience, 2012, vol. 6, article 19, [en línea]. DOI: 10.3389/fncom.2012.00019.
  • REPISO, R. Pon un Documentalista en tu Revista. En: III Jornadas Técnicas de Difusión Científica en Ciencias de la Comunicación ICONO14, 2012, [en línea]. Disponible en: <http://rafaelrepiso.com/pon-un-documentalista>. [Consulta: 3 de junio de 2013].
  • RODRÍGUEZ YUNTA, L. y GIMÉNEZ TOLEDO, E. Fusión, coedición o reestructuración de revistas científicas en humanidades y ciencias sociales. El profesional de la información, 2013, vol. 22, no 1, p. 36-45, [en línea]. Disponible en: <http://eprints. rclis.org/18672/>. [Consulta: 3 de junio de 2013].
  • SHREEVES, S.L. 'Cannot predict now': the role of repositories in the future of the journal. En: COPE, B. y PHILLIPS, A. (eds.). The Future of the Academic Journal. Oxford: Chandos Publishing, 2009, p. 197-211.
  • TENOPIR, C. y KING, D.W. The growth of journals publishing En: COPE, B. y PHILLIPS, A. (eds.). The Future of the Academic Journal. Oxford: Chandos Publishing, 2009, p. 105-123.
  • TUR VIÑES, V. (Coord.). Los editores de revistas académicas de Comunicación. Reflexiones compartidas en el I Encuentro de Revistas Científicas de Tenerife (julio, 2011). Colección Cuadernos Artesanos de Latina; 16. La Laguna: Sociedad Latina de Comunicación Social [en línea]. Disponible en: <http://www.revistalatinacs.org/067/ cuadernos/16-Victoria.pdf>. [Consulta: 3 de junio de 2013].
  • WHITE, E. The Peer Review Process: Benefict or Detriment to Quality Scholarly Journal Publication. Journal of Anthropology, 2005, vol. 13, no 1, [en línea]. Disponible en: <http://ir.lib.uwo.ca/totem/vol13/iss1/8/>. [Consulta: 3 de junio de 2013].