Aproximación a un modelo de innovación en la docencia universitaria

  1. Römer, Max 1
  2. Camilli Trujillo, Celia Rosa 2
  3. López Gómez, Ernesto 2
  1. 1 Universidad Carlos III Madrid
  2. 2 Centro Universitario Villanueva
Journal:
Estudios sobre el mensaje periodístico

ISSN: 1988-2696

Year of publication: 2013

Issue Title: La enseñanza de la Comunicación en el Espacio Europeo de Educacion Superior (EEES)

Issue: 19

Pages: 971-979

Type: Article

DOI: 10.5209/REV_ESMP.2013.V19.42182 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Estudios sobre el mensaje periodístico

Abstract

The use of active methodologies is one of the key principles of the EHEA These suppose new challengesto the professor, challenges that have been made in the course “Network journalism” that is taught in theDegree of Journalism at the University Carlos III of Madrid. The experience in this research is the resultof the implementation of these methodologies has allowed active express the advantages for teaching withtangible results in the development of digital newspapers. Thus the portfolio, mentoring and ComputerSupported Collaborative Learning (CSCL) shown have allowed work to allow students to share withtheir fellow group analysis, corrections and assessments of their journalistic work.

Bibliographic References

  • BUDAPEST-VIENNA DECLARATION (2010): “Budapest-Vienna on the European Higher Education Area”. Disponible en: http://www.ond.vlaanderen.be/hogeron­derwijs/bologna/2010_conference/documents/Budapest­Vienna_Declaration.pdf [Con acceso: 3 de noviembre de 2012]
  • COLÉN, María; GINÉ, Nuria; e IMBERNÓN, Francisco (2006): La carpeta de apren­ dizaje del alumnado universitario. Barcelona, Octaedro­-ICE.
  • HERNÁNDEZ, Roberto; FERNÁNDEZ, Carlos; y BAPTISTA, Pilar (2010): Meto­dología de la Investigación (5ª edición). México D.F., McGraw Hill.
  • IBÁÑEZ­MARTÍN, José Antonio (1990): “Dimensiones de la competencia profesional del profesor de universidad”. Revista Española de Pedagogía, 186, pp. 239-­257.
  • LÓPEZ, Ernesto (2012): “La tutoría en la universidad: una experiencia innovadora en el Grado de Educación Primaria”. Revista de Docencia Universitaria, en prensa.
  • MEDINA, Antonio (coord., 2009): Innovación de la educación y de la docencia. Madrid, Ramón Areces­-UNED.
  • OLIVARES, Orlando (2008): “Collaborative vs Cooperative Learning: The Instruc­tor’s Role in Computer Supported Collaborative Learning”. En: ORVIS, K. & LASSITER, A. (coords.): Computer-­supported collaborative learning: Best prac­tices and principles for instructors (pp. 20-­39). New York, Information Science Publishing
  • RÖMER, Max y CAMILLI, Celia (2012): “El comentario periodístico. Una mirada te­órica y didáctica desde la enseñanza universitaria”. Revista de Comunicación Vivat Academia, 117, Año XIV, pp. 731-­738.
  • ROMERO, Cipriano; ZURITA, Félix; y ZURITA, Félix (2010): “La autonomía y orientación en el EEES mediante el portafolio y la tutoría”. Estudios Sobre Edu­cación, 19, pp. 261-­282.
  • STRIJBOS, Jan Willem; MARTENS, Rob; & JOCHEMS, Wim (2004): “Designing for Interaction: Six Steps to Designing ComputerSupported Group­-Based Learn­ing”. Computers & Education, 42, pp. 403­-424.
  • ZHI­FENG LIU, Eric (2007): “Developing a personal and group­based learning port­ folio system”. British Journal of Educational Technology, 38(6), pp. 1117–1121.