Mujer y educación musical (escuela, conservatorio y universidad)dos historias de vida en la encrucijada del siglo XX español

  1. García Gil, Desirée
  2. Pérez Colodrero, Consuelo
Zeitschrift:
Dedica. Revista de Educação e Humanidades

ISSN: 2182-018X 2182-0171

Datum der Publikation: 2014

Nummer: 6

Seiten: 171-186

Art: Artikel

DOI: 10.30827/DREH.V0I6.6971 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Andere Publikationen in: Dedica. Revista de Educação e Humanidades

Zusammenfassung

Between 1936 and 1939, Spain lived though one of its worst historical and social periods: the Civil War. This was followed by forty years of a totalitarian regime that closed the doors to Europe and prevented the natural development of the country in many fields, including education. In this context, women suffered great a great shock as their work was suddenly confined to the domestic sphere: they had to maintain the family economy but could not have a bank account. A woman could take her children to school, but could not receive training herself. Nevertheless, music was an extraordinarily useful means of personal development for women and achievement of a social and professional position, defeating the clichés and expectations assigned to their sex. This work aims to: (1) draw attention to the life and the careers of six women who started their musical training in the last decades of the XIX century or at the beginning of the XX century and who occupied important posts both in educational and artistic areas, such as university teachers or renowned concert performers; (2) emphasize the educational, social and professional difficulties that they had to face in order to make a space for themselves in a system created by and for men. Thus, in this paper we intend to underline the major work that they carried out in Spain's complex circumstances during the first half of the XX century.

Bibliographische Referenzen

  • Bacarisse, S. (1933): Música. Luz, 320, 13 de enero (1933) 8.
  • Beauvoir, S. (1949). Le deuxième sexe. 2 vols. Paris: Gallimard.
  • Blanco y Sánchez, R. (1930). Pedagogía Fundamental. Teoría de la Educación. Madrid: Librería y Casa Editorial Hernando.
  • Cabrera Pérez, L. A. (2005). Mujer, trabajo y sociedad (1839-1983). Madrid: Fundación Francisco Largo Caballero.
  • Caine, B.; Sluga, G. (2000). Género e historia. Mujeres en el cambio sociocultural europeo, de 1780 a 1920. Madrid: Narcea.
  • Castañón Rodríguez, M. R. (2009). El profesorado de educación musical durante el franquismo. REIFOP, 12, 4 (2009) 97-107.
  • Espín López, J. V.; Marín Gracia, M. A.; Rodríguez Lajo, M. (2006): Las imágenes de las mujeres en la publicidad: estereotipos y sesgos. Redes.com, 3 (2006) 77-90.
  • Forns, J. (1929). La muerte de una gran artista. Pilar Fernández de la Mora y su labor en el Conservatorio. El Heraldo de Madrid, 13587, 15 de agosto (1929) 5.
  • Frías, C. (1932). Mujeres de Hoy. Julia Parody. Ellas, 23, 30 de octubre (1932) 6.
  • García Fraile, J. A. (1987). Actividades educativas de la sociedad "El Fomento de las Artes" (1847-1912). Tesis Doctoral, Universidad de Oviedo.
  • Gómez, J. (1929). Pilar Fernández de la Mora. Boletín Musical, 19, septiembre (1929) 1-3.
  • Gómez, J. (1959). La enseñanza de Composición en el Conservatorio Madrileño y su profesorado. Academia: Boletín de la Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, 8 (1959) 29-58.
  • Guereña, J. L.; Tiana, A. (Eds.) (1989). Clases populares, cultura, educación, siglos XIX – XX. Madrid: Casa Velázquez.
  • Hernández Romero, N. (2011): Educación musical y proyección laboral de las mujeres en el siglo XIX: el Conservatorio de Música de Madrid. Trans. Revista Transcultural de Música, 15 (2011) 1-41.
  • Jefatura del Estado (1970). Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa. Boletín Oficial del Estado, 187, de 6 de agosto de 1970, 12525-12546.
  • Jones, G. R. (1983): Life history methodology. En G. Morgan (Ed.), Beyond Methods. Strategies for Social Research, 147-160. California: Sage.
  • Lacalzada de Mateo, M. J. (1996). La emancipación de los seres humanos. La toma de conciencia de la mujer como persona (S. XVIII-XIX). Psychosocial Intervention, 5/13 (1996) 67-78.
  • Longueira Matos, S. (2011). Educación Musical: un problema emergente de intervención educativa. Indicadores pedagógicos para el desarrollo de competencias en educación musical. Tesis Doctoral. Universidad de Santiago de Compostela.
  • López Casanova, M. B. (2002). La Música en el Magisterio de las Escuelas Normales y su proyección a la primera enseñanza desde 1837 hasta 1930. Música y Educación, 49 (marzo 2002) 29-44.
  • Ministerio de Educación Nacional (1950). Decreto de 7 de julio de 1950 por el que se aprueba el Reglamento para las Escuelas del Magisterio. Boletín Oficial del Estado, 219 (7 de agosto de 1950) 3468-3478.
  • Ministerio de Educación y Ciencia (1972). Resolución por la que se publican los cuestionarios que han de regir los cursos de especialización en las materias de Música y Dramatización. Boletín Oficial del Estado, 207 (29 de agosto de 1972) 15880.
  • Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes (1896). Anuncios Oficiales. Rectificación. Gaceta de Instrucción Pública. Periódico Semanal, 254 (15 de enero) 355-356.
  • Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes (1900). Real Decreto aprobatorio del reglamento orgánico de primera enseñanza. Gaceta de Madrid, 189, de 8 de julio de 1900, 116-118.
  • Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes (1918). Real orden aprobando las reglas que se insertan, propuestas por la Junta para ampliación de estudios e investigaciones científicas, en cumplimiento de lo prevenido en el Real decreto de 10 de Mayo último, y a las cuales habrá de atenerse el funcionamiento del Instituto Escuela de segunda enseñanza, creado por dicho Real decreto. Gaceta de Madrid, 199, de 18 de julio de 1918, 163-167.
  • Ministerio de Instrucción Pública y Bellas Artes (1933). Los estudios de Magisterio. Organización y Legislación. Madrid: Publicaciones de la Inspección Central de Primera enseñanza.
  • Molero Pintado, A. (1991). La educación durante la Segunda República y la Guerra Civil (1931-1939). Madrid: Centro de Publicaciones, Ministerio de Educación y Ciencia.
  • N. R. (1929). Noticias Varias. Boletín Musical, 17, julio (1929) 6-7.
  • Ocaña Fernández, A. (2006). Identidad y ciclos de desarrollo profesional de los maestros y maestras de educación musical. Tesis Doctoral. Universidad de Granada.
  • Ochoa Escobar, J. S. (2011). Formas de producción del deseo en la educación musical universitaria tipo conservatorio. Calle 14: Revista de investigación en el campo del arte, 5, 7 (2011) 36-47.
  • Pérez Serrano, G. (2002). Investigación cualitativa: Retos e interrogantes. Madrid: La Muralla.
  • Rodríguez Cruz, J. A.; Alonso Medina, M. P. (1999). Evolución histórica de la formación musical de los maestros (1900-1967). Boletín Millares Carlo, 18 (1999) 87-106.
  • S. N. (1897). Sociedad de Cuartetos. El Día, 6113, 14 de mayo (1897) 2.
  • S. N. (1931). Círculo de Bellas Artes. Las clases de Música. El Imparcial, 22271, 18 noviembre (1931) 3.
  • Sierra Pellón, C. (2002). “El aprendizaje de los roles de género: de la inferioridad intelectual a la igualdad curricular”, Género y educación. La escuela coeducativa. Barcelona: Graó.
  • Subirats, M. (1999): Género y Escuela. En Lomas, C. (Coord.) ¿Iguales o diferentes? Género, diferencia sexual, lenguaje y educación, 19- 32. Barcelona: Paidós.
  • Toro Egea, O. M. (2010). La enseñanza de la música en España (1823-1932). Córdoba: Universidad de Córdoba.
  • Vallés, M. (1997). Técnicas de investigación social: Reflexión metodológica y práctica profesional. Madrid: Síntesis.
  • Villar, R. (1917). Artistas Españolas. Pilar Fernández de la Mora. La ilustración española y americana, 38, 15 octubre (1917) 596-597.
  • Villar, R. (1927). Músicos españoles. II: Compositores, directores, concertistas, críticos. Madrid: Librería y Casa Editorial Hernando, S.A.
  • Villar, R. (1929). In Memoriam. Pilar Fernández de la Mora. Esfera, 825, 26 de octubre (1929) 14.
  • Núñez Pérez, M. G. (1989). Trabajadoras en la Segunda República: un estudio sobre la actividad económica extradoméstica (1931- 1936). Madrid: Ministerio de Trabajo y Seguridad Social.