La evaluación de un programa de formación permanente del profesorado en España: metodología y diseño.

  1. D'Angelo Menéndez, Estela Josefa
  2. Rusinek, Gabriel
Journal:
Revista Iberoamericana de Educación

ISSN: 1681-5653 1022-6508

Year of publication: 2014

Volume: 64

Issue: 1

Pages: 55-71

Type: Article

DOI: 10.35362/RIE640406 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista Iberoamericana de Educación

Abstract

This article presents the methodological design of the external evaluation of a permanent training program of teachers in Spain, organized under the protection of a collaboration agreement between Spanish educational administrations, organized under the protection of an agreement of collaboration between educational administrations of the Spanish State, in which took part 4,257 teacher of a total of 147 educational centers. After making explicit a conceptualization of the evaluation of programs, the negotiation of the design, the selection of samples and the problems of access are described, as well as the withdrawal technologies and the strategies of analysis of the qualitative and quantitative information. The procedures are then discussed, used to corroborate the interpretations of the assessor equipment and to manage value judgments founded empirically on the program. Finally, it is considered to be the role of the evaluation report in relation to the capture of organizational and formative decisions on the side of organizers and referees, and the improvement of the educational processes on the side of all the agents implied.

Bibliographic References

  • AA. VV. (2013). «Guía para la formación en centros sobre las competencias básicas». Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Disponible en https://sede.educacion. gob.es/publiventa/detalle.action?cod=16109.
  • bera (british eDucational research association) (2011). Ethical guidelines for educational research. Londres: bera. Disponible en: www.bera.ac.uk/system/files/3/BERA-EthicalGuidelines-2011.pdf.
  • corbin, J. y strauss, A. (1990). «Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria». Qualitative Sociology, 13(1), pp. 3-21.
  • D’angelo, E. (2002). Evaluación externa de los Programas de Atención al Desarrollo para Niños y Niñas de Educación Infantil (informe inédito). San Salvador: uniceF Ministerio de Educación de El Salvador usaiD.
  • D’angelo, E. y rusineK, G. (2013). «Proyecto coMbas: Informe de evaluación externa». En aavv (eds.), Guía para la formación en centros sobre las competencias básicas. Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. Disponible en https://sede.educacion.gob.es/ publiventa/detalle.action?cod=16109.
  • Denzin, N. K. (1978). The research act: A theoretical introduction to sociological methods (2.ª ed.). Nueva York: McGraw-Hill.
  • eisner, E. W. (1998). El ojo ilustrado: Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Barcelona: Paidós.
  • Fontana, A. y Frey, J. H. (1994). «Interviewing: The art of science». En N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (eds.), Handbook of qualitative research. Thousand Oaks (California): Sage, pp. 361-376.
  • Kushner, S. (2002). Personalizar la evaluación. Madrid: Morata Paideia.
  • MacDonalD, B. (1993). «A political classification of evaluation studies in education». En M. Hammersley (ed.), Social research: Philosophy, politics and practice. Londres: Sage, pp. 105-123.
  • MacQueen y otros (1998). «Codebook development for team-based qualitative analysis». Cultural Anthropology Methods, 10(2), pp. 31-36.
  • Morgan, D. L. (1996). «Focus groups». Annual Review of Sociology, 22, pp. 129-152.
  • Morgan, D. L. (1997). Focus groups as qualitative research (2.ª ed.). Thousand Oaks (California): Sage.
  • Muñoz Justicia, J. y sahagún-paDilla, M. Á. (2011). «Análisis cualitativo asistido por ordenador con atlas.ti», en C. Izquierdo y A. Perinat (eds.), Investigar en psicología de la educación. Nuevas perspectivas conceptuales y metodológicas. Barcelona: Amentia, pp. 299-363.
  • salDaña, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers. Thousand Oaks (California): Sage.
  • scriven, M. (1967). «The methodology of evaluation», en R. W. Tyler, R. M. Gagné y M. Scriven (eds.), Perspectives of curriculum evaluation. Chicago, il: Rand McNally, pp. 39-83.
  • staKe, R. (2004). Standards-based and responsive evaluation. Thousand Oaks (California): Sage.
  • staKe, R. (2006). Evaluación comprensiva y evaluación basada en estándares. Barcelona: Graó.
  • stierlin, H. (1997). El individuo en el sistema: Psicoterapia en una sociedad cambiante. Barcelona: Herder.
  • strauss, A. L. y corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (2.ª ed.). Thousand Oaks (California): Sage.
  • stuFFlebeaM, D. L. (2002). «The cipp model for evaluation», en D. L. Stufflebeam, G. F. Madaus y T. Kellaghan (eds.), Evaluation models. Dordrecht (Netherlands): Springer, pp. 279-317.
  • WatzlaWicK, P. y otros (1967). Pragmatics of human communication: A study of interactional patterns, pathologies, and paradoxes. Nueva York: Norton.