El alcance del trabajo cooperativo en el aula desde el punto de vista de los maestros de Educación Primaria
- Fernández Lozano, Pilar
- González Ballesteros, Mairena
- Juanas Oliva, Ángel de
ISSN: 1696-2095
Ano de publicación: 2012
Volume: 10
Número: 26
Páxinas: 171-194
Tipo: Artigo
Outras publicacións en: Electronic journal of research in educational psychology
Referencias bibliográficas
- Bardin, L. (1977). Analyse de contenu. Paris: Presses Universitaires de France. (Trad. Cast.: Análisis de contenido. Madrid: Akal, 1986).
- Bruner, J. (1997). La educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor. (The Culture of Education (1996).
- Coll, C. and Monereo, C. (Eds.) (2008). Psicología de la educación virtual. (Psychology of virtual education) Madrid: Morata
- Damon, W. & Phelps, E. (1989). Critical distinctions among three approaches to peer education. International Journal of Educational Research, 13, 9-19.
- Devin-Sheehan, L., Feldman, R.S., & Allen, V. L. (1976). Research on children tutoring children: a critical review. Review of educational Research, 46, 355-385.
- De-Juanas, A. & Fernández-Lozano, P. (2008). Competencias y estrategias de aprendizaje. Reflexiones sobre el proceso de cambio en el EEES. (Competences and learning strategies. Reflections on the change process in the EHEA). Cuadernos de Trabajo Social, 21, 217-230.
- De-Juanas, A., González-Ballesteros, M., Fernández-Lozano, P. & Martín del Pozo, R. (2008). La formación inicial en competencias profesionales de los maestros de Primaria. (Initial training in professional competences for primary school teachers) Paper presented at the V International Congress for Psychology and Education. Oviedo: Ediciones de la Universidad de Oviedo.
- De-Juanas, A., Fernández-Lozano P., Martín del Pozo, R., González-Ballesteros, M., Pesquero, E. & Sánchez, E. (2009). Comparative study of the evaluation of professional competences by experienced and trainee Spanish primary teachers. European Journal of Teacher Education, 32 (4), 437-454.
- Delors, J. (Coord.) (1996). Educació: hi ha un Trevor amagat a dins Informe para la UNESCO de la Comisión Internacional sobre Educación para el siglo XXI. Barcelona: Centre UNESCO de Catalunya. (Learning: The Treasure Within. Report to UNESCO of the International Commission on Education for the Twenty-first Century.
- Domingo, J. (2008). El aprendizaje cooperativo. (Cooperative Learning) Cuadernos de Trabajo Social, 21, 231-246.
- Fernández-Berrocal, P. & Melero, M a A. (Comps.) (1995). La interacción social en contextos educativos. (Social interaction in educational contexts) Madrid: Siglo XXI.
- Fernández-Lozano, P.; González-Ballesteros, M.; De-Juanas, A. & Martín del Pozo, R. (2007). Relato de nuestra experiencia en aprendizaje cooperativo. (Our experience in cooperative learning). In: M a A. Simón; M a L. González & C. E. Vivaracho (Eds.), Séptima Jornada sobre Aprendizaje Cooperativo. Valladolid: Mata Digital.
- Gillies, R. (2003b). Structuring cooperative group work in classrooms. International Journal of Educational Research, 39, 35-49.
- Gillies, R. (2004). The effects of cooperative learning on junior high school students during small group learning. Learning and Instruction, 14, 197-213.
- Gillies, R. (2008). The effects of cooperative learning on junior high school students' behaviours, discourse and learning during a science-based learning activity. School Psychology International, 29, 328-347.
- Gillies, R. & Boyle, M. (2011). Teachers' reflections of cooperative learning (CL): a two year follow up. Teaching Education, 22, 1, 63-78
- González-Ballesteros, M.; Fernández-Lozano, P. & Martín del Pozo, R. (2008). Las actividades prácticas como instrumento para el desarrollo de competencias en los futuros profesionales de la educación.(Practical activities as a tool for developing competences in trainee teachers) Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 63, 141-160.
- Hernández Pina, F., Martínez-Clares, P., Da Fonseca, P. & Rubio, M. (2005). Aprendizaje, competencias y rendimiento en educación superior (Learning, competences and performance in higher education). Madrid: La Muralla.
- Johnson, D. W., Johnson, R.T., & Holubec, E. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. (Cooperative learning in the classroom) Barcelona: Paidós.
- Johnson, D. W. & Johnson, R.T. (1991). Learning Together and Alone. Cooperative, Competitive and Individualistic learning. Needham Heights: Allyn and Bacon.
- Kagan, S. & Kagan, M. (2008). Cooperative Learning. California: Kagan Publishing.
- Kwaku, S. & Elen, J. (2011). Investigating the impact of positive resource interdependence and individual accoutability on students' academic performance in cooperative learning. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9 (1), 73-94.
- Lobato, C. (1998). El trabajo en grupo. Aprendizaje cooperativo en Secundaria.(Group work. Cooperative learning in secondary education) Bilbao: Heuskal Herriko Unibertsitatea.
- Longworth, N. (2005). El aprendizaje a lo largo de la vida en la práctica. Transformar la educación en el siglo XXI. Barcelona: Paidós. Lifelong Learning in Action: transforming education in the 21 st century (2003).
- Martín del Pozo, R. & De-Juanas, A. (2009). La formación inicial en competencias valorada por los maestros en activo. (Initial training in competences evaluated by practising teachers). REIFOP, 12 (3), 59-69. (Enlace web:http//www.aufop.com)
- Monereo, C. (Coord.) (2005). Internet y competencias básicas. Aprender a colaborar, a comunicarse, a participar, a aprender. (Internet and basic competences. Learning to communicate, participate and learn).Barcelona: Graó.
- Parcerisa Aran, A. (Coord.) (2005). Materiales para la docencia universitaria. (Materials for university teaching) Barcelona: Octaedro/ICE-UB.
- Perrenoud, Ph, (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó [Dix nouvelles competences pour enseigner. Invitacion au voyage (1999)].
- Pesquero, E., Sánchez, E., González-Ballesteros, M., Martín del Pozo, R., Guardia, S., Cervelló, J., Fernández-Lozano, P., Martínez, M., & Varela, P. (2008). Las competencias profesionales de los Maestros de Primaria.(The professional competences of primary teachers) Revista Española de Pedagogía, 241, 447-466.
- Rojas-Drummond, S., & Mercer, N. (2003). Scaffolding the development of effective collaboration and learning. International Journal of Educational Research, 39, 99- 111.
- Ruys, I., Van Keer, H., Aelterman, A. (2011). Student teachers' skills in the implementation of collaborative learning: A multilevel approach. Teaching and Teacher Education 27, 1090-1100
- Sharan, Y. (2010). Cooperative Learning for Academic and Social Gains: valued pedagogy, problematic practice. European Journal of Education,45, 2, 300-313.
- Slavin, R. E. (1995). Cooperative Learning. Massachusets: Allyn & Bacon.
- Topping, K. & Whiteley, M. (1990). Participant evaluation of parent-tutored and peer-tutored projects in reading. Educational Research, 32, 1, 14-27.
- UNESCO (2005). Towards Knowledge Societies. UNESCO World Report Paris: UNESCO.
- Webb, N. (2009). The teacher's role in promoting collaborative dialogue in the classroom. British Journal of Educational Psychology, 79, 1-28.
- Wheldall, K. & Colmar, S. (1990). Peer tutoring for low-progress readers using "pause, prompt and praise". In H. C. Foot, M. J. Morgan and R. H. Shute (Comps.), Children helping children. Chichester: John Wiley and Sons.
- Zabala, A. & Arnau, L. (2007). Cómo aprender y enseñar competencies (How to learn and teach competences).