El cesto de bienes y servicios territorialesun útil de diagnóstico aplicado a la Wilaya Argelina de Ain Témouchent
- García Alvarez, Ernesto
- Monteserín Abella, Obdulia
- Freitas Caetano, Silvia
- Canto Fresno, Consuelo del
- Ramírez García, Susana
ISSN: 0211-9803
Year of publication: 2014
Volume: 34
Issue: 1
Pages: 105-128
Type: Article
More publications in: Anales de geografía de la Universidad Complutense
Abstract
The model of the territorial-based basket of goods and services explains how valuing a group of specific quality products from a territory and the services related to them, could contribute to the territorial development. This article starts from this perspective and through the case study of the wilaya of Ain Témouchent in Algeria, it tests the applicability and validity of this model in a rural area on the southern shore of the Mediterranean. From the analysis of the different elements of the model, the specific offer of products and services of the territory, the demand generated by consumption linked to the idea of territory and the combination of public and private goods, we study the advantages and limitations in valuing local resources, as well as the necessary processes to configure a basket of territorial goods
Bibliographic References
- AIT HABOUCHE, A.; MERINO, S.; CONTRERAS, J., GARCÍA, E. Y MARTÍN, J. (2009): El sector vitivinícola de Ain Temouchent. Análisis de las posibles estrategias de diversificación. En: Diversificación y dinamización de la viticultura de Ain Temouchent. Asociación Tierras Sorianas del Cid, Soria.
- ALONSO, J.L. Y MÉNDEZ, R. (coords.) (2000): Innovación, pequeña empresa y desarrollo local en España. Madrid, Civitas.
- CERDAN, C., MARTINS DE SOUZA, M. C., Y FLORES, M. (2007): El patrimonio cultural como elemento estratégico para el desarrollo territorial - dos casos de la inmigración italiana en Brasil. Documento de Trabajo. Territorios con Identidad Cultural. Florianópolis, Brasil.
- COOKE, P.; MORGAN, K. (1993): The network paradigm: new departures in corporate and regional development. En: Environment and Planning D: Society and Space 11(5)
- COURLET, C. (1994): Les systèmes poductifs localisés. De quoi parie-t-on? En: Courlet, C y Soulage, B (Dir.): Industrie, territoires et politiques publiques. Paris. Éditions l'Harmattan, 13-32.
- FMI (2013) Algeria Country Report, nº 13/47, Febrero 2013. FMI, Washington.
- HIRCZAK, M., Y MOALLA, M. (coord.) (2010): Le panier de biens et de services. Un noveau regard sur le développement des territoires. Rhône-Alpes PSDR/TPR
- HIRCZAK, M., MOALLA, M., MOLLARD, A., PECQUEUR, B., RAMBONILAZA, M. Y VOLLET, D. (2008): Le modèle du panier de biens. Grille d'analyse et observations de terrain. Économie rurale, 308, 55-70.
- MENDEZ, R. (2002): Innovación y desarrollo territorial: algunos debates teóricos recientes. En: Revista EURE, Santiago de Chile, vol. XXVIII, nº 84
- MOLLARD, A. (2001): Qualité et développement territorial: une grille d'analyse théorique à partir de la rente. Économie rurale, 263, 16-34.
- MOLLARD, A., PECQUEUR, B., HANUS, G., ROYBIN, D. Y GELIN, S. (2003): Valoriser les qualités spécifiques des territoires: et "panier de biens" des Baronnies. PSDR2, Territoires, acteurs et agricultures en Rhône-Alpes, Les résultats nº 2
- MUCHNIK, J. Y SAUTIER, D. (1998): Systèmes agro-alimentaires localisés et construction de territoires. Proposition d'action thématique programmée. Paris, CIRAD.
- LAMBIN, J. J. (1993). Marketing Estratégico. 2a ed. McGraw-Hill, París.
- PECQUEUR, B. (2001). Qualité et développement territorial: l'hypothèse du panier de biens et de services territorialisés. Économie rurale, 261(1), 37-49.
- RAMÍREZ GARCÍA, S. Y DEL CANTO FRESNO, C., (2008). Producciones agroalimentarias de calidad en el espacio rural madrileño. XI Coloquio Ibérico de Geografía: La perspectiva geográfica antes los retos de la sociedad y el medio ambiente en el contexto Ibérico. Textos completos de las ponencias y las comunicaciones. Universidad de Alcalá.
- SAHLI, Z.; MEKERSI, S. (2005). Etude de cas de Algérie. En: Ilbert, H. (2005): Produits du terroir mediterraneen: conditions d'emergence, d'efficacite et modes de gouvernance (PTM: CEE et MG). Rapport final. CIHEAM-IAMM. Montpellier
- SALOM, J. Y ALBERTOS J. M., (2009). Redes socioinstitucionales, estrategias de innovación y desarrollo territorial en España. Colección Desarrollo Territorial. Serie Estudios y Documentos, 6. Universitat de València
- VANDECANDELAERE, E.; ARFINI, F.; BELLETTI, G.; MARESCOTTI, A. (2010). Uniendo personas, territorios y productos; Guía para fomentar la calidad vinculada al origen y las indicaciones geográficas sostenibles. Strengthening International Research on Geographical Indications (SINER-GI). http://www.fao.org/docrep/013/i1760s/i1760s00.htm