El cuerpo privado de la culturaindustria simbólica, libertad y bienes comunes

  1. Alonso Puelles, Andoni
  2. Ferreira, Silvia
Revista:
Argumentos de razón técnica: Revista española de ciencia, tecnología y sociedad, y filosofía de la tecnología

ISSN: 1139-3327

Any de publicació: 2014

Número: 17

Pàgines: 65-92

Tipus: Article

Altres publicacions en: Argumentos de razón técnica: Revista española de ciencia, tecnología y sociedad, y filosofía de la tecnología

Resum

Communities rely on culture to design memories and forgetfulness because culture is the field for collective and individual identity. Culture im prints the symbolic expe rience of everyday life; also shapes relationships among social institutions, masses and individual empowerment. If corporations, the privates or the State, in a he sitant attitude caused by social abstractions, shape culture, there is a tertium quid sometimes invisible such as the commons . In a context where global economy and technology transform scientific knowle dge, information, and entertainment into post- industrial commodities, defending the new commons im plies the search for a care and, at the same time, the creation of new political paradigms ba sed on freedom, free access and openness. Capitalism does not offer valid alternatives for a big deal of humanity. The 21st post-industrial city becomes a depot for unemployed people reflect ing another possible moral economies. In that reflection there should be another perception of technology together with a cultural homegrown and autonomous expression as required for variability and symbolic democratization.

Referències bibliogràfiques

  • ANDERS, Günther & EATHERLY, Claude. (2003). El piloto de Hiroshima. Más allá de los límites de la consciencia. Barcelona: Paidós.
  • ANDERS, Günther. (2010). Sobre el alma en la época de la segunda revolución industrial. Trad. de Josep Monter Pérez. Valencia: Pre-textos.
  • BARBER, Benjamin. (2004). Democracia Fuerte. Política Participativa para una Nueva Época. Trad. de Juan Jesús. Córdoba: Almuzara.
  • BARBROOK, Richard, & CAMERON, Andy. (1995). The californian ideology. Consultado el día 4 de mayo de 2014 de la World Wide Web: http://www.alamut.com/subj/ideologies/pessimism/califIdeo_I.html
  • BECK, Ulrich. (1998). La sociedad del riesgo global. Trad. de Jorge Navarro et al. Barcelona: Paidós.
  • BENKLER, Yochai. (2003). La economía política del procomún. Consultado el día 10 de Mayo de 2014 de la World Wide Web: http://biblioweb.sindominio.net/telematica/yochai.html#foot54.
  • BERRY, Wendell. (1977). The Unsettling of America: Culture & Agriculture. San Francisco: Sierra Club Books.
  • BOLLIER, David. (2009). Viral Spiral. How the Commoners Built a Digital Republic of Their Own. New York-London: The new press.
  • BOLLIER, David. (2007). “Growth of commons paradigm”. In OSTROM, Elinor & HESS, Charlotte (Eds.). (2007). Understanding Knowledge as a Commons. From theory to practice. Cambridge-Massachussets: MIT Press.
  • BOYLE, James. (2010). The Public Domain. Enclosing the Commons of the Mind. Consultado el día 4 de mayo de 2014 de la World Wide Web: http://yupnet.org/boyle/
  • BUCK, Susan. (1998). The global commons. An Introduction. Washington D. C.: Island Press.
  • BUSTAMANTE, Javier. (2010). Sociedad Informatizada. ¿sociedad deshumanizada? Madrid: Gaia Ediciones.
  • CASTELLS, Manuel. (2005). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. La sociedad red. (vol. I). Madrid: Alianza Editorial.
  • CHOMSKY, Noam. (2007). El Nuevo Orden Mundial (y el Viejo). Trad. de Carme Castells. Barcelona: Crítica.
  • EBENEZER, Howard. (1946). Garden Cities of To-Morrow. London: Faber and Faber.
  • ECHEVERRÍA, Javier. (1995). Cosmopolitas domésticos. Barcelona: Anagrama.
  • FEENBERG, Andrew. (2004). Repenser la technique. Trad. de Anne-Marie Dibon. Paris: Éditions La Découverte.
  • FUKUYAMA, Francis. (1992). The End of History and the Last Man. New York: The Free Press.
  • GORZ, André. (1999). Reclaiming work. Beyond the Wage-based Society. Trad. de Chris Turner. Cambridge: Polity Press.
  • GORZ, André. (1969). Estrategia Obrera y Neocapitalismo. Trad. de Felipe Saravia. México: Ediciones Era.
  • HARVEY, David (2012). Rebel cities From the Right to the City to the Urban Revolution. London-New York: Verso Books.
  • HELLER, Michael. (1999). The Tragedy of Anticommons: Property in the Transition from Marx to Markets. Michigan: William Davidson Institute.
  • ILLICH, Iván. (1973). Tools for Conviviality. New York: Harper & Row.
  • LAFUENTE, Antonio, & ALONSO, Andoni, & RODRÍGUEZ, Joaquín. (2013). ¡Todos sabios! Madrid: Cátedra.
  • LAFUENTE, Antonio. (2008). “Nube de tecnociudadanos”. Consultado el día 5 de abril de 2014 de la World Wide Web: http://www.madrimasd.org/blogs/tecnocidanos/
  • LAFUENTE, Antonio. (2007). Los cuatro entornos del procomún. In Archipiélago. Cuadernos de Crítica de la Cultura. N.º 77-78, 15-22. LESSIG, Lawrence. (2009). El codigo 2.0. Trad. de María Acuyo et al. Madrid: Traficante de Sueños.
  • LAFUENTE, Antonio. (2005). Cultura Libre. Trad. de Fabio Emilio Costa. Madrid: Creative Commons.
  • MANOVICH, Lev. (2001). The Language of New Media. Cambridge and London: Mit Press.
  • MORRIS, William. (1928). Notícias de ninguna parte. O una era de reposo. Buenos Aires: Editorial La protesta.
  • MUMFORD, Lewis. (1997). Técnica y Civilización. Trad. de Constantino Aznar de Acevedo. Madrid: Alianza Editorial. (1961). The city in the History, Its Transformations, and Its Prospects. New York: Harcourt.
  • OSTROM, Elinor. (1990). Governing the Commons. The Evolution of Institutions for Collective Action. Cambridge: Cambridge University Press.
  • PIGNARRE, Philippe, & Stengers, Isabelle. (2004). La sorcellerie capitaliste. Pratiques de Désenvoûtement. Paris: La Découverte.
  • PIKETTY, Thomas. (2014). Capital in the Twenty-first Century. Trad. de Arthur Goldhamer. Harvard: Harvard University Press.
  • RENDUELES, César. (2013). Sociofobia. El cambio político en la era de la utopía digital. Madrid: Capitán Swing.
  • RUSKIN, John. (1989). The Seven Lamps of Architecture. New York: Dover.
  • SÁBADA, Igor, & DOMÍNGUEZ, Mario. (2013). “Dominio público, bien común y Propiedad Intelectual”. In Sádaba et al. La tragedia del Copyright. Bien Común, propiedad intelectual y crisis de la industria cultural. Barcelona: Virus editorial, pp. 7-96.
  • SASSEN, Saskia. (1991). The Global City. New York. London. Tokio. New Jersey: Princeton University Press.
  • SMIERS, Joost. (2006). Un mundo sin copyright. Artes y medios en la Globalización. Barcelona: Gedisa. g
  • STIEGLER, Bernard. (2006). Mécréance et Discrédit. L’Esprit Perdu du Capitalisme. Paris: Galilée.
  • STALLMAN, Richard M. (2004). Software libre para una sociedad libre. Madrid: Traficantes de Sueños.
  • SUBER, Peter. (2012). Open Access to the Scientific Journal Literature. Consultado el día 5 de abril de 2014 de la World Wide Web: http://legacy.earlham.edu/~peters/writing/jbiol.html
  • VIRNO, Paolo. (2003). Gramática de la multitud. Para un análisis de las formas de vida contemporáneas. Trad. de Adriana Gómez et al. Madrid: Traficante de Sueños.
  • WESTON, Burns, & BOLLIER, David. (2013). Ecological Survival, Human Rights, and the Law of Commons. Cambridge: Cambridge University Press.
  • ZIZEK, Slavoj. (2009). Sobre la violencia. Seis reflexiones marginales. Trad. de Antonio José Anton Fernández. Barcelona: Paidós.
  • ZIZEK, Slavoj. (2005). Bienvenidos al desierto del real. Trad. de Cristina Vega Solis. Madrid: Akal.
  • ZIZEK, Slavoj. (1999). El acoso de las fantasías. Trad. de Isabel Vericat. México: Editorial siglo XXI.
  • ECKEHARDT von DAMM (prod.), & ARAU, Sérgio (dir.). (2004). Un día sin mexicanos, coproducción México-EEUU-España: Videocine.