Calidad del empleo: estrategias e interpretaciones: líneas de conflicto y desafíos para los sindicatos

  1. María Arnal
  2. Prieto Rodríguez, Carlos
  3. María Caprile
Aldizkaria:
RIO: Revista Internacional de Organizaciones

ISSN: 1886-4171 2013-570X

Argitalpen urtea: 2012

Zenbakien izenburua: Diverse response to the crisis. Industrial Relations in Europe Conference 2011

Zenbakia: 9

Orrialdeak: 45-47

Mota: Artikulua

Beste argitalpen batzuk: RIO: Revista Internacional de Organizaciones

Laburpena

This article examines the different discourses of trade unions and employers on quality of employment in Spain. The study takes a qualitative approach, using discussion groups to obtain discursive information about the meanings of quality, assessments and the different strategies employed by social agents. Trade unions use the ‘quality discourse’ as a reason to examine and reconstruct their current role, extending their main concerns and paradigms from those which defend workers’ interests to those which consolidate their criticism of a reprehensible Spanish employer class. Employers’ discourse, on the other hand, is aimed at highlighting the market’s productive purpose, and sustaining their privileged position in labour management, whilst disassociating and distancing themselves from the employment decisions they make.

Erreferentzia bibliografikoak

  • Alonso, L. E. (1998). La mirada cualitativa en Sociología. Fundamentos, Madrid.
  • Alonso, L.E. (2005). La era del consumo. Madrid, Siglo XXI.
  • Alonso, L. E. (2006). «A post-fordist consumption norm? Social fragmentation, individualization and new inequalities», Alonso, L. E. and Martínez, M. (Ed) Employment Relations in a Changing Society: assessing the post-fordist paradigm. Bakingstoke Palgrave Macmillan, pp153-168.
  • Arnal, M.; Prieto, C. and Caprile, M. ‘Quality of employment in Spain: analysis of the discourse of social agents’, International Journal of Society Systems Science (in press).
  • Barbier, J.C. and Schylla, N.S. (2004). La Stratégie européenne pour l’emploi: genèse, coordination commuautaire et diversité nationale, Centre d’Etudes de l’Emploi, Rapport recherche.
  • Callejo, J. (2001). El grupo de discusión: introducción a una práctica de investigación. Ariel, Barcelona.
  • Canales, M. (2006). «El Grupo de Discusión y el Grupo Focal» en Canales, M. (Ed) Metodología de investigación social. Santiago de Chile LOM, pp. 265-287.
  • Clark, A. E. (2005). «Your money or your life: changing job quality in OECD Countries», British Journal of Industrial Relations, nº 43, pp. 377-400.
  • Conde, F. (2009). Análisis sociológico del sistema de discursos. Colección Cuadernos de Metodología, nº 43, CIS, Madrid.
  • Davoine, L.; Erhel, C. and Guergoat-Lariviere, M. (2008). «Monitoring quality in work: European Employment strategy indicators and beyond», International Labour Review 147, nº 2-3, pp.163-198.
  • European Commission (2001). Políticas sociales y de empleo. Un marco para invertir en calidad, EC (2001) 313 final.
  • European Commission (2002). Balance de cinco años de estrategia europea de empleo. Comunicación al Consejo y al Parlamento, COM (2002) 0416 final.
  • European Commission (2003). Mejora de la calidad del empleo: examen de los progresos recientes. Bruselas, 26.11.2003. COM(2003) 728 final.
  • Gallie, D. (2007). Employment Regimes and the Quality at Work, Oxford, Oxford University Press.
  • Green, F. (2006). Demanding Work. The Paradox of Job Quality in the Affluent Economy. Princeton and Oxford: Princeton University Press.
  • Gutiérrez Brito, J. (2008). Dinámica del grupo de discusión. Colección Cuadernos de Metodología, nº 41, CIS, Madrid.
  • International Labour Organization (ILO) (1999). Report of the DirectorGeneral: Decent work. International Labour Conference, 87th Session, Geneva.
  • Kalleberg, A.L.; Reskin, B.F. and Hudson, K. (2000). ‘Bad jobs in America: standard and nonstandard employment relations and job quality in the United States’, American Sociological Review, Vol. 65, No. 2, pp.256–278.
  • Prieto, C. (coord.), Arnal, M., Caprile, M. and Potrony, J. (2009). La calidad del Empleo en España: una aproximación teórica y empírica. Ministerio de Trabajo, Seguridad Social e Inmigración, Colección Economía y Sociología del Trabajo nº 84, Madrid.
  • Rubery, J. and Grimsahw, D. (2001). «Las nuevas tecnologías y el problema de la calidad», Revista Internacional del Trabajo, 120(2): 155-190.
  • Rusell, J.P. (Dir.) (2000). The Quality Audit Handbook. Principles, Implementation and Use. Wisconsin, American Society for Quality.
  • Sengupta, S., et alii (2009). «The good, the bad, and the ordinary. Work identities in good and bad jobs in the United Kingdom», Work and Occupations February, 2009 Vol. 36, nº 1 pp. 26-55.