Fondos fotográficos del Instituto Valencia de Don Juan. Los negativos de Adela Crooke.

  1. Sánchez Vigil, Juan Miguel 1
  2. Olivera Zaldua, María 1
  1. 1 Departamento de Biblioteconomía y Documentación Universidad Complutense
Revista:
Documentación de las ciencias de la información

ISSN: 0210-4210 1988-2890

Any de publicació: 2014

Número: 37

Pàgines: 163-203

Tipus: Article

DOI: 10.5209/REV_DCIN.2014.V37.46823 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAccés obert editor

Altres publicacions en: Documentación de las ciencias de la información

Resum

Ever since the last third of the 19th century, intellectuals have frequently been amateur photographers and they provided some very interesting work that has been recognized by researchers and scholars. The Instituto Valencia de Don Juan (Madrid) possesses a collection of 276 negatives shot between 1893 and 1902 by Adela Crooke, the Countess of Valencia de Don Juan and wife of Guillermo de Osma Scull.  These negatives are of exceptional importance due to their content, covering highly diversified subject matter, including hunting, bullfighting, sports, animals, the militia, the royal family and visits to different cities, especially Madrid. The purpose of this study is to highlight the value of the collection, analyze and document Crooke’s originals in relation with the context of the institution and bring to light the role of women in Spanish photography.

Referències bibliogràfiques

  • ANDRÉS, G. de. “La fundación del Instituto y museo de Valencia de Don Juan”. Ayuntamiento de Madrid. Aula de Cultura. Madrid: Inst. Estudios Madrileños, 1984, pp. 5-32.
  • BARIANI, Laura. “Manuscritos árabes en el Instituto de Valencia de Don Juan”, en Viguera, M. J.; Castillo, C. (edit). Los manuscritos árabes en España y Marruecos, Granada: Junta de Andalucía, 2006, pp. 175-193
  • BARRIO, J. L. (1998). “Un coleccionista atípico: Don Guillermo Joaquín de Osma”, en Goya, 267, 1998, pp. 364-384.
  • CARABIAS ÁLVARO, Mónica. Lady Clementina Hawarden. Madrid: Orto, 2000.
  • Delgado, Francisco. “Los aficionados”, en Hojas Selectas, abril de 1904. Madrid: Salvat.
  • Fotografía en las colecciones reales, La. Madrid: Patrimonio Nacional, 1999.
  • GIL-DÍEZ USANDIZAGA, Ignacio (Editor). Cartes de visite, retratos del siglo XIX en colecciones riojanas. Logroño: Instituto de Estudios Riojanos, 2013.
  • HERNÁNDEZ BRIZ, Baltasar. “Importancia de la fotografía” en Graphos Ilustrado, enero 1907.
  • JORDÁN DE URRIÉS, Borja. “Daguerrotipo realizado por Marc Vallete (1844-1852”. Blog de Borja Jordán de Urriés, 2012. Disponible en: http://diarium.usal.es/bjordan. [Consulta: 20 enero 2014]
  • LÁZARO MARTÍNEZ, Ángeles. Guía-inventario de retratos fotográficos. Madrid: Instituto Valencia de Don Juan, 2003.
  • LÁZARO MARTÍNEZ, Ángeles. Álbum. Colección de fotografía de Marqués de Cerralbo. Madrid: Cerralbo, 2003a
  • LÁZARO MARTÍNEZ, Ángeles. Inventario de álbumes fotográficos. Madrid: Instituto Valencia de Don Juan, 2002.
  • MARTÍN LÓPEZ, Ana María y MUÑOZ GARCÍA, Manuel. Historia de la Real Sociedad Fotográfica. Voluntad de fotógrafos, Segovia: Universidad SEK y RSF, 2004.
  • MUFFONE, J. La fotografía. Manual para aficionados. Barcelona: Gustavo Gili, 1914.
  • OCAÑA, J.A. “A propósito de los dibujos inéditos del Instituto Valencia de Don Juan”, en Varia. A.E.A., 294, 2001, pp. 153-163.
  • OCAÑA, J.A. Los dibujos del Instituto de Valencia de Don Juan de Madrid: Madrid: Instituto Valencia de Don Juan, 1999.
  • PARTEARROYO LACABA, Cristina. “Crooke y Guzmán, Adelaida”, en Diccionario Biográfico Español, XV, 2010, pp. 207. Madrid: Real Academia de la Historia.
  • PARTEARROYO LACABA, Cristina. “Mecenazgo en Casa-museo de coleccionista. El Instituto de Valencia de Don Juan”. Actas de las Jornadas Museos y Mecenazgo ̧ 2007. Madrid: Universidad Rey Juan Carlos, pp.115-134.
  • ROMERO, Alfredo. Fotografía Aragonesa. Ramón y Cajal. Zaragoza: Diputación, 1984.
  • SÁNCHEZ CANTÓN, F. J. “Retrato de doña Adelaida Crooke y Guzmán de Osma”, en Catálogo de las pinturas del Instituto Valencia de Don Juan, 84, 1923. Madrid: IVDJ, pp. 166-167.
  • SÁNCHEZ VIGIL, Juan Miguel. La fotografía en España. Otra vuelta de tuerca. Gijón: Trea, 2013.
  • SÁNCHEZ VIGIL, Juan Miguel. Del daguerrotipo a la Instamatic. Gijón: Trea, 2007.
  • SÁNCHEZ VIGIL, Juan Miguel (Editor). La fotografía en España. De los orígenes al siglo XXI. Madrid: Espasa, 2001.
  • SÁNCHEZ VIGIL, JUAN MIGUEL y OLIVERA ZALDUA, María. La música callada de la fotografía. Miradas de Joaquín Turina. Madrid: Trama Editorial, 2009.
  • SANTOS QUER, María Ángeles. Guía-inventario de la colección fotográfica del Instituto Valencia de Don Juan. Signaturas: R-12083 y R-12507. Madrid: Biblioteca del Instituto Valencia de Don Juan, 2004, 2009, p. 216 y p. 135
  • SOUGEZ, MARIE-LOUP. “La mujer en la fotografía española”, en La mujer en el arte español. Actas VIII Jornadas de Arte, 26-29 nov. 1996. Dep. de Historia del Arte Diego Velázquez. Madrid: Centro de Estudios Históricos del CSIC, 1997, pp. 549-558.
  • VELASCO MAZZONI, K. Fotografía posmortem en el Perú del siglo XIX. Disponible en: http://www.monografias.com/trabajos62 [Consulta: 20 enero 2014]
  • WARNER MARIEN, Mary. Photography. A cultural history. London: Lawrence King Publishing Ltd, 2002.