Exploración de nuevas vías de construcción mediática de la ciudadanía en la escuelade «Antígona» a la narrativa transmedia

  1. JOVER, Gonzalo 1
  2. GONZÁLEZ MARTÍN, María del Rosario 1
  3. FUENTES, Juan Luis 2
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

  2. 2 Universidad Internacional de La Rioja
    info

    Universidad Internacional de La Rioja

    Logroño, España

    ROR https://ror.org/029gnnp81

Revista:
Teoría de la educación

ISSN: 1130-3743

Ano de publicación: 2015

Título do exemplar: Aprentizaje ético-cívico en entornos virtuales; 245/247/249

Volume: 27

Número: 1

Páxinas: 69-84

Tipo: Artigo

DOI: 10.14201/TEOREDU20152716984 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso aberto editor

Outras publicacións en: Teoría de la educación

Resumo

 Recent movements of citizen participation have found on the Internet and the Social Networks a favorable environment for development, which should lead us to a pedagogical reflection about the potential of virtual spaces for citizenship education. This article presents the theoretical basis and the pilot project of a school work which allows us to promote a concept of digital literacy that includes digital and civic competence. From the classic Antigone, conceived as the first act of civil disobedience, we explore the categories of public and private, which are perceived on this narration as opposite areas. Then we propose to understand the school as a space of conversation between both contexts. For this task, the project brings together the provocative capacity of classic literature and the potential of transmedia storytelling, where pupils are not only consumers but also critical participants before the social reality.y.

Referencias bibliográficas

  • Arendt, H., (1993) La Condición Humana, , Barcelona, Paidós
  • Arendt, H., (1996) La Crisis en la Educación, en Entre el Pasado and el Futuro, pp. 185-208. , Barcelona, Península
  • Bai, H., Cohen, A., Zen and the art of storytelling (2014) Studies in Philosophy of Education, 33, pp. 597-608. , http://dx.doi.org/10.1007/s11217-014-9413-8
  • Balló, J., Pérez, X., La desobediencia civil, en SÓFOCLES (2012) Antígona, pp. 109-140. , Barcelona, Debolsillo
  • Barrio, J.M., Dimensiones del crecimiento humano (2007) Educación and Educadores, 10 (1), pp. 117-134
  • Benhabib, S., Feminist theory and Hannah Arendt's concept of public space (1993) History of the Human Sciences, 6 (2), pp. 97-114. , http://dx.doi.org/10.1177/095269519300600205
  • Benhabib, S., (2005) Los Derechos de los Otros: Extranjeros, Residentes and Ciudadanos, , Barcelona, Gedisa
  • Benhabib, S., (2006) Another Cosmopolitanism: Hospitality, Sovereignty, and Democratic Iterations, , http://dx.doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195183221.001.0001, New York, Oxford University Press
  • Benhabib, S., (2011) Dignity in Adversity: Human Rights in Troubled Times, , Cambridge/ Malden, Polity Press
  • Buber, M., (1981) Qué es el Hombre?, , México, FCE
  • Burbules, N.C., Rethinking dialogue in networked spaces (2006) Cultural StudiesCritical Methodologies, 6 (1), pp. 107-122. , http://dx.doi.org/10.1177/1532708605282817
  • Butler, J., (2001) El grito de Antígona, , Barcelona, El Roure
  • Chomsky, N., (2012) Occupy, , Londres, Penguin Books
  • Coleman, J.C., Hendry, L.B., (2003) Psicología de la Adolescencia, , Madrid, Morata
  • Dalmau, M., (2012) El Ocaso del Pudor, , Barcelona, Edhasa
  • Dewey, J., (1995) Democracia and Educación, , Madrid, Morata
  • Doueihi, M., Qué es el humanismo digital? (2012) Internet and el Futuro de la Democracia, pp. 201-209. , en CHAMPEU, D. e INNERARITY, D. (comps.) Barcelona, Paidós
  • Hampton, K.N., Rainie, L., Lu, W., Dwyer, M., Shin, I., Purcell, K., (2014) Social Media and the Spiral of Silence, , Washington, Pew Research Center
  • Hegel, G.W.F., (1989) Lecciones Sobre la Estética, , Madrid, Akal
  • Hernández, E., Robles, M.C., Martínez, J.B., Jóvenes interactivos and culturas cívicas: Sentido educativo, mediático and político del 15M (2013) Comunicar, XX, 40, pp. 59-67
  • Innerarity, D., Desenredar una ilusión: Notas para una teoría crítica de la democracia digital, en CHAMPEU, D. e INNERARITY, D. (comps (2012) Internet and el Futuro de la Democracia, pp. 37-43. , Barcelona, Paidós
  • Jenkins, H., Transmedia Storytelling and Entertainment: An annotated syllabus (2010) Journal of Media & Cultural Studies, 24 (6), pp. 943-958. , http://dx.doi.org/10.1080/10304312.2010.510599, December
  • Jover, G., Belando-Montoro, M.R., Guío, Y., The political response of Spanish youth to the socio-economic crisis: Some implications for citizenship education (2014) Journal of Social Science Education, 13 (3), pp. 4-12
  • Levinson, M., A Citizen for all seasons? The promises and perils of a trans-ideological vision of civic empowerment (2015) Social Philosophy Today, 31, pp. 1-8
  • Marchesi, A., (2007) Sobre el Bienestar de los Docentes: Competencias, Emociones and Valores, , Madrid, Alianza
  • Morozov, E., (2012) El Desengaño de Internet. Los Mitos de la Libertad en la Red, , Barcelona, Destino
  • Noddings, N., (2009) La Educación Moral. Propuesta Alternativa para la Educación del Carácter, , Buenos Aires, Amorrortu
  • Nussbaum, M., (2013) Political Emotions: Why Love Matters for Justice, , Harvard University Press
  • Panikkar, R., (1990) Sobre el Diálogo Intercultural, , Salamanca, San Esteban
  • Prensky, M., Digital natives, digital immigrants (2001) On the Horizon, 9 (5), pp. 1-6. , http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424816http://dx.doi.org/10.1108/10748120110424843
  • Ramírez García, A., Renés Arellano, P., García Ruiz, M.R., Presencia de la competencia mediática en los objetivos curriculares de la etapa de educación primaria (2014) Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 26 (1), pp. 137-159. , http://dx.doi.org/10.14201/teoredu2014261137159
  • Salzani, C., Figures of commonality in sophocles' antigone (2006) Colloquy: Text Theory Critique, 11, pp. 8-30
  • Santamaría, A.L., (2009) Implicaciones Éticas de la 'Antígona' de Sófocles: Una Reflexión Sobre el Pensamiento Trágico Griego, , http://dx.doi.org/10.5211/9788492751204, Madrid, Plaza and Valdés
  • Sassen, S., (2011) The City: Its Return as a Lens into Larger Economic and Technological Histories, , Conferencia principal. European Conference on Educational Research. Berlín
  • (2012) Antígona, , SÓFOCLES Barcelona, Debolsillo
  • Steiner, G., (2000) Antígonas. La Travesía de un Mito Universal por la Historia de Occidente, , SÓFOCLES Barcelona, Gedisa
  • (2011) Media and Information Literacy Curriculum for Teachers, , http://www.unesco.org/new/es/communicationand-information/resources/publications-and-communication-materials/publications/full-list/media-and-information-literacy-curriculum-for-teachers/, UNESCO Paris, UNESCO. Consultado el 16 de septiembre de 2014
  • Zappulla, S., Reading Antigone through Hannah Arendt's political philosophy (2011) Emotion and Value. Proceedings of the 5th Mediterranean Congress of Aesthetics, pp. 111-137. , en ALCARAZ, M. J.
  • CARRASCO, M. and RUBIO, S. (eds.) Art, Cartagena, Universidad de Murcia y Universidad Politécnica de Cartagena