Tecnologías y Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA)experiencias en el contexto universitario e implicaciones en la formación del profesorado

  1. Carmen Alba Pastor 1
  2. Ainara Zubillaga del Río 1
  3. José Manuel Sánchez Serrano 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Zeitschrift:
RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

ISSN: 1695-288X

Datum der Publikation: 2015

Ausgabe: 14

Nummer: 1

Seiten: 89-100

Art: Artikel

Andere Publikationen in: RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa

Zusammenfassung

The use of technology as a means of ensuring accessibility to learning and to meet the diversity of students in the classroom has been the subject of numerous studies and educational experiences. Some of the most promising theoretical and practical approaches proposed are based on the Universal Design (UD), which apply the principles of this architectural movement in education. The four most relevant approaches that have led are briefly introduced. The Universal Design for Learning (DUA) framework and its recognized potential to technologies to provide an accessible curriculum for all students are described more in detail. It analyses practical experiences in the training of teachers and faculty about UDL and the use of ICT in the curriculum, and in relation to the integration of its principles in courses that are supported or taught in virtual learning environments. Different authors are positive about the potential of this model in meeting the needs of diversity and improving quality education for all college students, and in considering the strategic role of UDL in teacher and faculty training.

Bibliographische Referenzen

  • Alba, C.; Sánchez, J. M. y Zubillaga, A. (2014). Diseño Universal para el Aprendizaje. Pautas para su introducción en el currículo. Madrid: Edelvives.
  • Bonguey,  S.B.   (2012).  Evaluating  Learning Management  System  (LMS)­facilitated  Delivery  of  Universal  Design  for  Learning (UDL).   Dissertation   Abstracts.  Obtenido   11   Marzo   2015,   desde   University   Digital   Conservancy   Web   site: http://conservancy.umn.edu/bitstream/handle/11299/126009/BryansBongey_umn_0130E_12657.pdf? sequence=1&isAllowed=y
  • Bryson, J. (2003).  Universal Instructional Design in Postsecondary Settings. An Implementation Guide. Obtenido 27 Abril 2015, desde Legislative Assembly of Ontario Web site: http://www.ontla.on.ca/library/repository/mon/8000/243213.pdf
  • Burgstahler,  S.  (2012a).  Universal Design of Instruction (UDI):  Definition,  Principles,  Guidelines and Examples.  Obtenido 25 Abril   2015   desde   University   of   Washington,   Center   for   Universal   Design   in   Education   (CUDE)   Web   site: http://www.washington.edu/doit/Brochures/Academics/instruction.html
  • Burgstahler, S. (2012b). Universal Design in Education: Principles and Applications. Obtenido 25 Abril 2015 desde University of Washington,   Center   for   Universal   Design   in   Education   (CUDE)   Web   site: http://www.washington.edu/doit/Brochures/Academics/ud_edu.html
  • Burgstahler, S. (2011). Universal Design: Implications for Computing Education. ACM Transactions on Computing Education, 11 (3), 1­17.
  • CAST (Center for Applied Special Technology) (2011). Universal Design for Learning Guidelines. Version 2.0. Wakefield, MA: Author. Traducción al español versión 2.0 (2013): Alba, C.; Sánchez, P.; Sánchez, J. M. y Zubillaga, A. Pautas sobre el Diseño Universal para el Aprendizaje (DUA).Texto completo (Versión 2.0). Obtenido 10 Febrero 2015 desde National Center on   Universal   Design   for   Learning   Web   site: http://www.udlcenter.org/sites/udlcenter.org/files/UDL_Guidelines_v2.0­full_espanol.docx
  • Castellana, M. y Sala, I. (2006). Estudiantes con discapacidad en la universidad: cómo atender esta diversidad en el aula. Barcelona: Ramon Llull.
  • Cheng, L. (2013). A Resource Manual for Community College Faculty to Support Students with Learning Disabilities. Dissertation Abstracts. Obtenido 11 Marzo 2015.
  • Company   i   Franquesa,   F.J.   (2005).  El   Espacio   Europeo   de   Educación   Superior;   un   ejemplo   de   cómo   se   construye   Europa. Educaweb.com   Obtenido   28   Abril   2015,   desde http://www.educaweb.com/EducaNews/interface/asp/web/NoticiesMostrar.asp?NoticiaID=406&SeccioID=639
  • CUD (The Center for Universal Design) (1997).  The principles of Universal Design.  Versión 2.0. Obtenido 23 Febrero 2015, desde   North   Carolina   State   University,   The   Center   for   Universal   Design   Web   site: http://www.ncsu.edu/ncsu/design/cud/about_ud/udprinciplestext.htm
  • Díez,  E.  y  Sánchez,  S.   (en prensa).  Diseño universal  para  el  aprendizaje  como metodología  docente  para  atender  a  la diversidad   en   la   universidad.  Aula   Abierta  (2015).   Obtenido   25   Abril   2015,   desde: http://dx.doi.org/10.1016/j.aula.2014.12.002
  • Doyle, T. y Dawson, T. (2004). Universal Instructional Design. Creating an Accesible Curriculum. Obtenido 25 Abril 2015, desde University   of   Toronto   at   Scarborough   Web   site: http://www.utsc.utoronto.ca/technology/sites/utsc.utoronto.ca.technology/files/resource­files/uidbook.pdf
  • Educa DUA. (2012).  Web de investigación universitaria sobre Diseño Universal para el Aprendizaje. www.educadua.es Edyburn,  D. L.   (2010).  Would you recognize  Universal  Design for  Learning  if  you saw it?  Ten propositions   for  new directions for the second decade of UDL. Learning Disability Quarterly, 33(1), 33-­41.
  • Hattie, J. (2009). Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-­Analyses Relating to Achievement. Londres: Routledge.
  • Jiménez, T. C.; Graf, V. L. y Rose, E. (2007).  Gaining Access to General Education: The Promise of Universal Design for Learning. Issues in Teacher Education, 16(2), 41­-54.
  • Ley 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades, modificada por la Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril. (LOMLOU). (BOE, núm. 89, 12 de abril de 2007)
  • McGuire,  J.  M.;  Scott,  S.  S.  y Shaw, S.  F.   (2006).  Universal  Design and Its  Applications  in  Educational  Enviroments. Remedial and Special Education, 27(3), 166­-175.
  • Morra, T. y Reynolds, J. (2010). Universal Design for Learning: Application for Technology-­Enhanced Learning.  Inquiry, 15(1), 43­-51.
  • Palmer,   J.  y Caputo,  A. (2003). The Universal   Instructional  Design Implementation Guide.  Obtenido 22 Abril  2015,  desde University of Guelph Web site: http://www.uoguelph.ca/tss/uid/UID%20implimentation%20guide%20v13.pdf
  • Rose,  D.  H.;  Harbour,  W.  S.;   Johnston,  C.  S.;  Daley,  S.  G.  y  Abarbanell,  L.  (2006).  Universal  Design   for  Learning   in Postsecondary  Education:  Reflections  and Principles  and   their  Application.  Journal   of  Postsecondary  Education  and Disability, 19(2), 135­-151.
  • Rose, D. H. y Meyer, A. (2002).  Teaching Every Student in the Digital Age: Universal Design for Learning. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Rose, D. H. y Meyer, A. (2000).  The Future is in the Margins: The Role of Technology and Disability in Educational Reforms . Obtenido   24   Noviembre   2014,   desde   Center   for   Applied   Special   Technology   Web   site: http://udlonline.cast.org/resources/images/future_in_margins.pdf
  • Ruiz, R.; Solé, Ll.; Echeita, G.; Sala, I. y Datsira, M. (2012). El principio del “Universal Design”. Concepto y desarrollos en la enseñanza superior. Revista de Educación, 359, 413-­430.
  • Sala,  I.;  Sánchez,  S.;  Giné,  C.  y Díez,  E.  (2014).  Análisis  de los distintos  enfoques del paradigma del diseño universal aplicado a la educación. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(1), 143-­152.
  • Seale, J. K. (2006). E­learning and Disability in Higher Education. Accessibility research and practice. Oxford: Routledge.
  • Scott, S. S.; McGuire, J. M. y Shaw, S. F. (2003). Universal Design for Instruction. A New Paradigm for Adult Instruction in Postsecondary Education. Remedial and Special Education, 24(6), 369-­379.
  • Yang, C.; Tzuo, P. W. y Komara, C. (2011). Using WebQuest as a universal design for learning tool to enhance teaching and learning in teacher preparation programs. Journal of College Teaching & Learning, 8(3), 21-­29.
  • Zubillaga, A. y Alba, C. (2013). Hacia un nuevo modelo de accesibilidad en las instituciones de Educación Superior. Revista española de pedagogía, 71(255), 245-­262.