"Agamenón", "Medea" y "Traquinias"retrato sangriento de tres esposas. Heroínas de la mitología griega V

  1. Alicia Esteban Santos 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Cuadernos de filología clásica: Estudios griegos e indoeuropeos

ISSN: 1131-9070

Ano de publicación: 2015

Número: 25

Páxinas: 157-191

Tipo: Artigo

Outras publicacións en: Cuadernos de filología clásica: Estudios griegos e indoeuropeos

Resumo

Based on tragedies of Aeschylus, Sophocles and Euripides ("Agamemnon", "Trachiniae" and "Medea" respectively), we are going to confront the figures of Clytemnestra, Deianeira and Medea. Among them there are important analogies: all three are abandoned wives, replaced by a younger woman, and suffer jealousy and humiliation for it. All three are victims of serious injustice from their husband and suffered an immense pain because of him. Consequently, they do not remain passive, and with their action they cause the most damage to their respective husbands, being executors of horrible death. But there are also great oppositions among them, leading to the conclusion that Sophocles’ Deianeira has been shaped in antithesis to Aeschylus’ Clytemnestra and probably also to Euripides’ Medea. That is supported by the many characteristic features of Euripides (not only from "Medea" but also from other tragedies) that are found in "Trachiniae".

Referencias bibliográficas

  • AÉLION, Rachel (1983), Euripide héritier d’Eschyle. Paris.
  • BARLOW, Shirley A. (1989), «Stereotype and Reversal in Euripides’ Medea», G&R 36.2: 158-171.
  • BETENSKY, A. (1978), «Aeschylus’ Oresteia: the Power of Clytemnestra», Ramus 7:11-25.
  • BLONDELL, Ruby (1999), «Medea», en R. Blondell, M.-K. Gamel, N. S. Rabinowitz, B. Zweig (edd.), Women on the Edge: Four Plays by Euripides, New York: Routledge: 147-216.
  • BUTTREY, T.V. (1958), «Accident and Design in Euripides’ Medea», AJP 79: 1-17.
  • BUXTON, Richard (1982), Persuasion in Greek Tragedy, Cambridge.
  • CARAWAN, Edwin (2000), «Deianeira’s Guilt», TAPhA 130: 189-237.
  • CLAUSS, J. J. – JOHNSTON, S. I. (edd.) (1997), Medea. Essays on Medea in Myth, Literature, Philosophy and Art. Princeton.
  • CORTI, Lillian (1998), The Myth of Medea and the Murder of Children, Westport – London.
  • DAVIES, Malcolm (1989), «Deianira and Medea: a Foot-note to the Pre-history of two Myths», Mnemosyne 42, 3-4: 469.
  • DOUTERELO, Ester (1997), «El léxico y el tema del amor en las Traquinias de Sófocles», CFC (G) 7:195-206.
  • EASTERLING, P. E. (1982), Sophocles Trachiniae, Cambridge.
  • ESTEBAN SANTOS, Alicia (1998), «Composición axial en Eurípides: en torno a la mujer y la muerte», en E. García Novo, I. Rodríguez Alfageme (edd.), Dramaturgia y puesta en escena en el teatro griego, Madrid: 99-120.
  • Esteban Santos, Alicia (2005), «Mujeres terribles. Heroínas de la mitología griega I», CFC (G) 15: 63-93.
  • Esteban Santos, Alicia (2013), «Penélope, una mujer extraordinaria», en F. García Romero, P. González Serrano, F. Hernández Muñoz, O. Omatos (edd.), Homenaje a la Prof. Penélope Stavrianopulu, Berlin: 157-173.
  • Esteban Santos, Alicia (2014), «La Medea de Eurípides: Composición triádica y simétrica en función del contenido», Minerva 27: 53-76.
  • FOLEY, Helene (2001), Female Acts in Greek Tragedy. Princeton and Oxford.
  • FOWLER, R. L., (1999), «Three places of the Trachiniae», en J. Griffin (ed.), Sophocles revisited. Essays presented to Sir H. Lloyd-Jones, Oxford: 161-175.
  • GARCÍA ROMERO, Fernando (2002), Baquílides, Odas y fragmentos, Madrid: Ed.Gredos.
  • GENTILI, BRUNO – PERUSINO, Franca (edd) (2000), Medea nella letteratura e nell’arte. Venecia.
  • GEROLEMOU, Maria (2011), Bad Women, Mad Women: Gender und Wahnsinn in der griechischen Tragödie, Tübingen: Narr Verlag.
  • GHIRON-BISTAGNE, Paulette (1994-5), «Clytemnestre, l’épouse infidèle», CGITA 8: 53-81.
  • GRIFFITHS, Emma (2006), Medea, London and New York: Routledge.
  • HOEY, T. F. (1979), «The Date of the Trachiniae», Phoenix 33 (3): 210-32.
  • IRIARTE, Ana (2002.), «Las “razones” de Medea», en A. López – A. Pociña (edd.), Medeas. Versiones de un mito desde Grecia hasta hoy, Granada: 157-169.
  • KAMERBEEK, J. C. (19632=1953), The Plays of Sophocles. Commentaries. Part I: The Ayax. Leiden.
  • KAPSOMENOS, Stylianos G., (1963), Sophokles’ Trachinierinnen und ihr Vorbild. Eine Literaturgeschichtliche und textkritische Untersuchung, Atenas.
  • KITTELÄ, Sanna-Ilaria (2009), «The Queen Ancient and Modern: Aeschylus’ Clytemnestra», New Voices in Classical Reception Studies 4, 123-137.
  • LÓPEZ, Aurora – POCIÑA, Andrés (eds.) (2002), Medeas. Versiones de un mito desde Grecia hasta hoy, 2 vols., Granada.
  • LÓPEZ FÉREZ, Juan Antonio (2002), «Nueva lectura de sophía-sophós en la Medea de Eurípides», Eikasmos 13: 41-61.
  • López Férez, Juan Antonio (2007), «Deyanira y Heracles en Sófocles. La esposa y el héroe: dos mundos opuestos», CFC (G) 17: 97-143.
  • LORAUX, Nicole (1989 [= 1985]), Maneras trágicas de matar a una mujer, Buenos Aires: Visor (trad. española).
  • MARCH, Jennifer (1987), The creative poet. Studies on the treatment of myths in Greek Poetry (BICS. Supplement 49). Londres.
  • MCCLURE, Laura (1999.), Spoken like a Woman : Speech and Gender in Athenian Drama.
  • Princeton. MARTINO, F. de (ed.) (2006), Medea: teatro e comunicazione, Foggia.
  • MASTRONARDE, D. J. (2002), Euripides. Medea. Cambridge.
  • MAZZOLDI, Sabina (2001), Cassandra, la vergine e l’indovina: identità di un personaggio da Omero all’ellenismo. Pisa: Istituti editoriali e poligrafici internazionali.
  • MOREAU, Alain (1994-5), «Médée ou la ruine des structures familiales», CGITA 8: 173-194.
  • Moreau, Alain (1996), «Médée bouc émissaire?», Pallas 45: 99-110.
  • NEBLUNG, Dagmar (1997), Die Gestalt der Kassandra in der antiken Literatur, Stuttgart: B. G. Teubner.
  • NELLI, M.ª Florencia (2006), «El mito de Heracles en Baquílides. Su relevancia para el análisis de Traquinias de Sófocles», Synthesis 13, 1: 79-93.
  • OBRIST, Katia (2011), «Deyanira, asesina de Heracles: un estudio de la coagulación mítica en “Traquinias”» «Heracles, Deianeira, and Nessus: Reverse Chronology and Human Knowledge in Bacchylides 16», AJPh 115 (3): 337-49.
  • PADUANO, G. (2006), «Variazioni sul grande monologo di Medea», en F. de MARTINO (ed.), Medea: teatro e comunicazione, Foggia: 497-522.
  • PLATTER, Charles (1994), «Heracles, Deianeira, and Nessus: Reverse Chronology and Human Knowledge in Bacchylides 16», AJPh 115 (3): 337-349.
  • RABINOWITZ, Nancy (1981), «From Force to Persuasion: Aeschylus’ Oresteia as Cosmogonic Myth», Ramus 10:159-191.
  • Rabinowitz, Nancy (2004), «Politics of inclusion/ exclusion in Attic tragedy» , en F. McHardy, E. Marshall (edd.), Women’s Influence on Classical Civilization, London and New York: 40-55.
  • RAEBURN, David & THOMAS, Oliver (2011), The Agamemnon of Aeschylus: A Commentary for Students, Oxford and New York: Oxford University Press. CFC (g): Estudios griegos e indoeuropeos 191 2015, 25 157-191
  • REINHARDT, Karl (1991 [=1933] ), Sófocles. Barcelona.
  • DA ROCHA PEREIRA, M.ª Helena et al. (ed.) (1991), Medeia no drama antigo e moderno: actas do Coloquio sobre Medeia. Coimbra.
  • ROOD, Naomi (2010), «Four Silences in Sophocles’ Trachiniae», Arethusa 43.3: 345-364.
  • SARAVIA de GROSSI, María Inés (2007), Sófocles. Una interpretación de sus tragedias. La Plata: EDULP.
  • SCHMID, W. – STÄHLIN, O. (1934), Geschichte der griechischen Literatur, 7.1.2, München.
  • SCHWINGE, E. R., (1962), Die Stellung der Trachinierinnen im Werk des Sophokles, Gottingen.
  • SEGAL, Charles (1981), Tragedy and civilization: an interpretation of Sophocles, Cambridge (Mass.).
  • Segar, Cahrles (1995), «Myth, Poetry, and Heroic Values in the Trachinian Women», en Sophocles’ Tragic World, Cambridge(Mass.): Harvard University Press: 26-68.
  • SILK, M. S. (1985), «Heracles and Greek Tragedy», G&R 32, 1: 1-22.
  • SUÁREZ DE LA TORRE, E. – FIALHO, M. C. (coords.) (2006), Bajo el signo de Medea. Sob o signo de Medéia. Valladolid.
  • VV.AA. (1996), MÉDÉE ET LA VIOLENCE, Pallas 45.
  • VOGEL-EHRENSPERGER, Verena (2012), Die übelste aller Frauen?: Klytaimestra in Texten von Homer bis Aischylos und Pindar, Basel: Schwabe Basel.
  • WINNINGTON-INGRAM, R. P. (1983), Studies in Aeschylus, Cambridge: Cambridge University Press.
  • WOHL, Victoria (1998), Intimate Commerce. Exchange, Gender, and Subjectivity in Greek Tragedy, Austin: University of Texas Press.
  • ZEITLIN, Froma I. (1996= 1978), «The Dynamics of Misogyny in the Oresteia» en Playing the Other: Gender and Society in Classical Greek Civilization, Chicago: 87-119. Antes en Arethusa 11 (1978): 149-154.