Perfiles profesionales de futuros maestros para el desarrollo sostenible desde un modelo formativo centrado en el diseño de ambientes de aprendizaje

  1. Saenz-Rico De Santiago, Belén 1
  2. Benítez Satre, Laura 1
  3. Neira, Juan Manuel 1
  4. Sobrino Calleja, María Rosa 1
  5. D’angelo Menéndez, Estela 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Foro de Educación

ISSN: 1698-7799 1698-7802

Any de publicació: 2015

Títol de l'exemplar: Desarrollo sostenible y curriculum. Promoviendo la sostenibilización de la educación

Número: 19

Pàgines: 141-163

Tipus: Article

DOI: 10.14516/FDE.2015.013.019.007 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Altres publicacions en: Foro de Educación

Resum

The goal of this article is none other than to provide to education professionals, in particular university education, models that favor independent learning, a requirement in this new millennium for the entire educational process in the current knowledge society and information, from a Development dimension sustainable. The innovation project carried out from a qualitative methodology, starts from the evaluative inquiry about the repertoire of learning strategies that students in Master Degree used to solve problematic situations from a reflective and relational perspective, and envisioning creative resolutions. This process of inquiry made for two academic years 2010/11 and 2011/12, and is based on the concept of strategic and effective knowledge. In a second instance, from a quantitative assessment methodology, it undergoes to evaluate the whole process of teaching and learning of the subjects of basic and optional module in Teacher for Primary school Degree, Teacher for Infants Degree and the compulsory module of the Degree of Education in charge of the Department of Teaching and School Organization. The results obtained allow us to affirm that the experience of innovation, has focused its action in the sustainability within a set of educational innovation process, through a model called ecosystem learning, focusing on the collaborative approach, favors the acquisition of autonomous learning’s as a means for the development of personal, professional and social skills of future graduates.How to reference this articleSaenz-Rico De Santiago, B., Benítez Satre, L., Neira, J. M., Sobrino Calleja, M. R., & D’angelo Menéndez, E. (2015). Perfiles profesionales de futuros maestros para el desarrollo sostenible desde un modelo formativo centrado en el diseño de ambientes de aprendizaje. Foro de Educación, 13(19), 141-163. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2015.013.019.007

Referències bibliogràfiques

  • Battini, E. (1982). Modificaciones, eliminazione, cambiamento riguardante gli spazi attuali, gli arredi attuali in funzione delle attivitá e della natura della vita scolastiea. In Comune di Módena, L’organizzazione materiale dello spazio scolastico (pp. 23-30). Documento mimeografiado.
  • Coll, C. (2013). El currículo escolar en el marco de la nueva ecología del aprendizaje. Aula de innovación educativa, 219, pp. 12-17.
  • Comisión Brundtland (1987). Informe de la Comisión Mundial sobre el Medio Ambiente y el Desarrollo Nuestro Futuro Común. Recuperado de http://www.un-documents.net/wced-ocf.htm.
  • Corbin, J. M., & Strauss, A. L. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park: Sage Publications.
  • CRE (1993). Carta Copernicus. Recuperado de http://www.iisd.org/educate/declarat/coper.htm.
  • CRUE-CADEP. (2012). Directrices para la introducción de la sostenibilidad en el curriculum propuesta por el Comité Ejecutivo del Grupo de Trabajo de CADEP (Calidad Ambiental y Desarrollo Sostenible). Recuperado de http://www.crue.org/Sostenibilidad/CADEP/Documents/DIRECTRICES%20SOSTENIBILIDAD%20CRUE%202012.pdf.
  • Escoriza, J. (2002). Análisis de las dificultades en la explicitación del conocimiento estratégico durante el proceso de comprensión lectora. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 6(8), pp. 243-290.
  • European Schoolnet. (2014). Future Classroom Lab. Recuperado de http://fcl.eun.org/.
  • Fien, J. (2003) Education for a Sustainable Future: Achievements and Lessons from a Decade of Innovation, from Rio to Johannesburg, International Review of Environmental Strategies, 4(1), pp. 1-27.
  • Freiberg, J. (Ed.) (1999). School Climate: Measuring, Improving and Sustaining Healthy Learning Environments. London and New York: Routledge Falmer.
  • Iglesias Forneiro, M.L. (2008). Observación y evaluación del ambiente de aprendizaje en educación infantil: dimensiones y variables a considerar. Revista iberoamericana de educación, 47, pp. 49-70.
  • Lonka, K. (1997). Explorations of constructive processes in student learning. Helsinki: Yliopistopaino.
  • Luhmann, N. (1996). La science de la société: Questions à Niklas Luhmann. Recherches sociologiques, 27(2), pp. 5-23.
  • MacQueen, K., McLellan, E., & Milstein, K.K. (1998). Codebook Development for Team-Based Qualitative Analysis. Cultural Anthropology Methods, 10(2), pp. 31-36.
  • Martínez Huerta, J. (2010). Viaje a la sostenibilidad. Una guía para la escuela. Madrid: Catarata.
  • Moreno, I. (1999). Globalización, ideologías sobre el trabajo y culturas de trabajo. Revista internacional de ciencias sociales, 19, pp. 17-34.
  • Morin, E. (1984). Ciencia con consciencia. Barcelona: Anthropos.
  • ONU. (1992). Agenda 21. Recuperado de http://www.un.org/spanish/esa/sustdev/agenda21.
  • Pozo, J. I., Monereo, C. & Castello, M. (2001). El uso estratégico del conocimiento. En Coll, C., Palacios, J., y Marchesi, A. (Comps.), Desarrollo psicológico y educación (Vol.2). Psicología de la educación escolar (pp. 235-258). Madrid: Ed. Alianza.
  • Rifkin, J. (2011). La civilización empática. La carrera hacia una conciencia global en un mundo en crisis. Barcelona: Paidós.
  • Saldaña, J. (2009). The coding manual for qualitative researchers. Los Angeles, CA: Sage Publications.
  • ULSF (1990). Declaración de Talloires - Declaración de Líderes de Universidades para un Futuro Sostenible. Recuperado de http://www.ulsf.org/programs_talloires.html.
  • UNESCO (2002). Decenio de las Naciones Unidas de la Educación para el Desarrollo Sostenible. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0014/001486/148654so.pdf.
  • UNESCO (2012). Informe de Seguimiento de la EPT en el Mundo. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/.
  • WWF-UK (2006). Planning a Learning for Sustainability classroom topic. A guide to quality teaching and learning. WWF-UK: Godalming. Recuperado de http://www.wwflearning.org.uk/.