Actitudes hacia la estadística de los alumnos del grado en pedagogía, educación social, y maestro de educación infantil y maestro de educación primaria de la ucm

  1. Covadonga Ruiz de Miguel
Journal:
Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación
  1. González Sanmamed, Mercedes
  2. Anderson, Terry

ISSN: 1139-613X 2174-5374

Year of publication: 2015

Volume: 18

Issue: 2

Pages: 351-374

Type: Article

DOI: 10.5944/EDUCXX1.14608 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Educación XX1: Revista de la Facultad de Educación

Abstract

This report presents the outcome of an investigation on the attitudes of the students of the Faculty of Education (UCM) towards statistics. A non-experimental-type study has been carried out with an ex-post-facto design and the sampling has been «non- random-available» type, with a sample of 855 subjects from the different degrees of the Faculty: pedagogy, social education and primary and early education, which covers the 73% of the enrolled students at the faculty for the 2013-14 course. The results state, in consistence with previous works, the fact that students approach statistics with a certain degree of uncertainty and their attitudes vary depending on previous experiences which they had had regarding statistics. It is also stated that students from Pedagogy and Social Education seem to have a similar profile but different to the profile of students from teacher training. An scale of attitudes towards statistics (Auzmendi, 1992) has also been applied, which allows the identification of 4 factors in the attittudes, which are related to anxiety/confidence, taste, utility and motivation.

Bibliographic References

  • Aparicio, A., Bazán, J., Actitud y rendimiento en Estadística en profesores peruanos (2005) Revista Latinoamericana de Matemática Educativa, 19, pp. 644-650
  • Ausubel, D., Novak, J., Hanesian, H., (1983) Psicología Educativa: Un punto de vista cognoscitivo, , México: Trillas
  • Auzmendi, E., (1992) Las actitudes hacia la matemática-estadísitica en las enseñanzas medias y universitarias, , Bilbao: Mensajero
  • Baloglu, M., Individual differences in statistics anxiety among college student (2003) Personality and Individual Differences, 34, pp. 855-865
  • Bandalos, D., Yates, K.C., Effects of math self-concept, perceived self. efficacy and attributions for failure and success on test anxiety (1995) Journal of Educational Psychology, 87 (4), pp. 611-623
  • Bazán, J., Aparicio, A., Las actitudes hacia la matemática-estadística dentro de un modelo de aprendizaje (2006) Revista de Educacion de la Pontificia Universidad Católica del Perú, 15 (28), pp. 7-20
  • Behar, R., Grima, P., (2001) Mil y una dimensiones del aprendizaje de la estadísitica, pp. 189-207. , Estadística Española
  • Benson, J., Structural components of statistical test anxiety in adults: An exploratory model (1989) Journal of Experimental Education, 57, pp. 247-261
  • Blanco, A., (2004) Enseñar y aprender estadística en las titulaciones universitarias de Ciencias Sociales: Apuntes sobre el problema desde una perspectiva pedagógica, , En J. C. Torre y E. Gil (eds.) Hacia una enseñanza universitaria centrada en el aprendizaje. Madrid: Servicio de Publicaciones de la Universidad Pontificia de Comillas
  • Blanco, A., Una revisión crítica sobre la investigación sobre las actitudes de los estudiantes universitarios hacia la estadísitica (2008) Revista Complutense de Educación, 19 (2), pp. 311-330
  • Carmona, J., Una revisión de las evidencias de fiabilidad y validez de los cuestionarios de actitudes y ansiedad hacia la estadística (2004) Statistics Education Research Journal, 3 (1), pp. 5-28
  • Cashin, S., (2001) Effects of mathematical self-concept, perceived self-efficacy, and attitudes toward statistics on statistical achievement, , Illinois, EEUU: Tesis no publicada de la Southern Illinois University
  • Cashin, S., Elmore, P., (1997) Instruments used to assess attitudes toward statistics: A psychometric evaluation, , Annual meeting of the American Educational Research Association. Chicago
  • Clemente, M., (1992) Psicología Social: Métodos y Técnicas de Investigación, , Madrid: Eudema
  • Colón Rosa, H.W., (2012) Actitudes de estudiantes universitarios que tomaron cursos introductorios de estadística y su relación con el éxito académico en la disciplina, , [Tesis Doctoral]. Puerto Rico: Universidad de Puerto Rico
  • Cuesta, M., Rifá, H., Herrero, F., (2001) Un estudio exploratorio, en estudiantes de psicología, de una escala de actitudes hacia la estadística, , VII Congreso de Metodología de las Ciencias Sociales y de la Salud. Madrid
  • Darías Morales, E., Escala de actitudes hacia la Estadística (2000) Psicothema, 28, pp. 175-178
  • Estrada, A., (2001) Actitudes hacia la estadística e Instrumentos de evaluación, , Jornadas Europeas de Estadísitica. Palma de Mallorca
  • Estrada, A., (2009) Las actitudes hacia la estadística en la formación de los profesores, , Lerida: Milenio
  • Estrada, A., Batanero, C., Fortuny, J., Un estudio comparado de las actitudes hacia la estadísitica en profesores en formación y en ejercicio (2004) Enseñanza de las Ciencias, 22 (2), pp. 263-274
  • Evans, B., Student attitudes, conceptions and achievement in introductory undergraduate college statistics (2007) The Mathematics Educator, 17 (2), pp. 24-30
  • Ferreira, M.F., Organista-Sandoval, J., (2008) La actitud hacia la estadística, ¿influye en el aprendizaje de esta ciencia? VIII Congreso Latinoamericano de Sociedades de Estadística, , Octubre 2008. Montevideo, Uruguay
  • Gal, I., Ginsburg, L., Schau, C., (1997) Monitoring attitudesin learning statistics, , towards an Assesment Framework. En I. Gal, y J. Garfield, The Assesment Challenge in Statistics Education. Amsterdam: IOS Press and International Statistical Institute
  • Gil Flores, J., Actitudes hacia la estadísitica (1999) Incidencia de las variables sexo y formación previa. Revista Española de Pedagogía, 214, pp. 567-590
  • Gómez, E., Actitudes de alumnos de postgrado hacia la estadística aplicada a la investigación (2010) Revista Encuentro XLII, 85, pp. 27-38
  • Hair, J.F., Anderson, R.E., Tatham, R.L., Black, W.C., (2004) Análisis Multivariante, , Madrid: Pearson
  • Kottke, J., Mathematical proficiency, statistics knowledge, attitudes toward statistics, and measurement course performance (2000) College Student Journal, 34 (3), pp. 334-347
  • Bologna, E.L., Vaiman, M., Actitudes, experiencias y nivel de logro en estadística en la carrera de Psicología (2013) Actas de las Jornadas Virtuales en Didáctica de la Estadsitica, Probabilidad y Combinatoria, pp. 91-103. , J. M. Contreras; G. R. Cañadas; M. M. Gea y P. Arteaga (Eds.). Granada: Dpto. de Didáctica de la Matemática de la Universidad de Granada
  • León, E., Vaiman, M., (2013) Actitudes, experiencia previa y nivel de logro en Estadísitica en la carrera de Psicología, , En G. Contreras, M. Cañadas, y P. Arteaga, Actas de las Jormadas Virtuales en Didáctica de la Estadísitica, Probabilidad y Combinatoria. Granada: Universidad de Granada
  • Mc Leod, D., Research on affect and mathematics learning in JRME: 1970 to the present (1994) Journal of Reseach in Mathematics Education, 6 (25), pp. 637-647
  • Méndez, D., Macía, F., Análisis factorial confirmatorio de la escala de actitudes hacia la estadísitica (2007) Cuadernos de Neuropsicología, 3 (1), pp. 174-371
  • Mondéjar, J., Vargas, M., Determinant factors of attitude towards quantitative subjects: Differences between sexes (2010) Teaching and teacher education, 26 (3), pp. 688-693
  • Mondéjar, J., Vargas, M., Bayot, A., Medición de la actitud hacia la estadísitica (2008) Influencia en los procesos de estudio. Revista electrónica de investigación psicoeducativa, 16 (3), pp. 729-748
  • Morales, P., Urosa, B., Blanco, A., (2003) Construcción de escalas de actitud tipo Likert, , Madrid: La Muralla
  • Onwuegbuzie, H., Statistics test anxiety and female students (1995) Psychology of Women Quarterly, 19, pp. 413-418
  • Pardo, A., Ruiz, M.A., (2002) SPSS 11: Guía para el análisis de datos, , Madrid: McGraw Hill
  • Perney, J., Ravid, R., (1990) The relationship between attitudes towards statistics, math self-concept, test anxiety and graduate students' achievement in an introductory statistics course, , Annual Meeting of the American Educational Research Association. Boston, MA
  • Phillips, J., (1980) La lógica del pensamiento estadísitico, , México: El Manual Moderno
  • Pulido, J.E., Enseñanza de la estadísitica a partir de la actitud del alumno (2009) Laurus. Revista de Educación, 15 (30), pp. 42-70
  • Roberts, D., Saxe, J., Validity of a Statistics Attitude Survey: A follow-up study (1982) Educational and Psychologycal Measurement, 42, pp. 907-912
  • Roberts, D.M., Bilderback, E.W., Reliability and validity of a statistics attitude survey (1980) Educational and Psychological Measurement, 40, pp. 235-238
  • Rodríguez Feijoo, N., Estudio de las actitudes de los estudiantes universitarios hacia la Matemática y la Estadística (1991) Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 4 (2), pp. 69-83
  • Rodríguez Feijoo, N., Actitudes de los estudiantes hacia la estadística (2011) Interdisciplinaria, 28 (2), pp. 199-205
  • Schau, C., (2003) Students' attitudes: The other important outcome in statistics education, pp. 3673-3683. , Join Statistical Meetings-Section on Statistical Education 10.1.1.144.6628
  • Schutz, P., Drogosz, L., White, V., Distefano, C., Prior knowledge, attitude, and strategy use in al introduction to statistics course (1998) Learning and Individual Differences, 10 (4), pp. 291-308
  • Silva, C., Cazorla, I., Brito, M., (1999) Concepcoes e attiudes em relacao á estatisitica, , Conferencia Internacional Experiencias y Expectativas de Enseñanza de Estadísitica. Florianópolis, Brasil
  • Tejero-González, C., Castro Morera, M., Validación de la escala dxe actitudes hacia la estadística en estudiantes españoles de Ciencias de la actividad física y el deporte (2011) Revista Colombiana de Estadística, 34 (1), pp. 1-14
  • Tomazic, T., Katz, B., (1988) Statistical anxiety in Introductory Applied Statistics, , ASA. Proceedings of the section on Statistical Education. Alexandría, VA: American Statistical Association
  • Vanhoof, S., Castro, A., Onghena, P., Verschaffel, L., Van Dooren, W., Attitudes toward statistics and their relation with short and long term exam results (2006) Journal of Statistics Education, p. 14
  • Wise, S., The development and validation of a scale measuring attitudes toward statistics (1985) Educational and Psychological Measurement, 45, pp. 401-405
  • Zapata, L., Rocha, P., (2001) Actitudes de profesores hacia la estadísitica y su enseñanza, , XIII CIAEM-IACME, Recife, Brasil
  • Zeidner, M., Statistics and mathematics anxiety in social science students: Some interesting parallels (1991) British Journal of Educational Psychogy, 61 (3), pp. 319-328