Conflicto, virtud y educación.Las virtudes cívicas como respuesta al conflicto

  1. Juan Antonio Fernández Manzano
Journal:
Fragmentos de filosofía

ISSN: 2173-6464

Year of publication: 2014

Issue: 12

Pages: 25-45

Type: Article

More publications in: Fragmentos de filosofía

Abstract

The paper distinguishes two types of conflict in terms of the attitude of the antagonists: those in which the parties wish to reach an agreement and those where at least one of them does not want to find a balance. The analysis highlights both the importance of political virtue and the privileged role that public education plays to promote it.

Bibliographic References

  • K. A. APPIAH, Cosmopolitismo. La ética en un mundo de extraños, Buenos Aires-Madrid, Katz, 2007.
  • ARISTÓTELES, Ética Nicomáquea, Madrid, Editorial Gredos S. A., 1988.
  • ARISTÓTELES, Política, Madrid, Editorial Gredos, S. A., 2000.
  • I. BERLIN, Cuatro ensayos sobre la libertad, Madrid, Alianza Editorial, 1996.
  • I. BERLIN, El fuste torcido de la humanidad, Barcelona, Ediciones Península, 1998.
  • A. COLBY, E. BEAUMONT y T. EHRLICH, Educating for Democracy. Preparing Undergraduates for Responsible Political Engagement, San Francisco, Jossey Bass, 2007.
  • A. CORTINA, Profesionalidad, CEREZO GALÁN, P. (ed.) Democracia y virtudes civicas, Madrid, Biblioteca Nueva, 2005.
  • É. DURKHEIM, Educación y Sociología, Barcelona, Península, 1996.
  • C. FERNÁNDEZ LIRIA, P. FERNÁNDEZ LIRIA y L. ALEGRE ZAHONERO. Educación para la ciudadanía, Madrid, Akal, Madrid, 2007.
  • J. FERRATER MORA, Fundamentos de Filosofía, Madrid, Alianza Editorial, 1985.
  • A. de FRANCISCO La mirada republicana, Madrid, Catarata, 2012.
  • J. L. GARCÍA GARRIDO, Derechos Humanos: base de la convivencia y la educación cívica, J. VERGARA (coord.) Formación para la ciudadanía, Barcelona, Ariel, 2008.
  • M. HARRIS, Introducción a la antropología general, Madrid, Alianza Editorial, 1999.
  • L. A. HART, The Concept of Law, Oxford, Clarendon Press, 1997.
  • HESÍODO, Teogonía. Trabajos y días. Escudo. Fragmentos. Certamen, traducido por A. PÉREZ JIMÉNEZ Y A. MARTÍNEZ DÍAZ, RBA, Barcelona, Colección Biblioteca Gredos, 2000.
  • T. HOBBES, Leviatán. La materia, forma y poder de un Estado eclesiástico y civil, Madrid, Alianza Editorial, 2002.
  • D. HUME, Ensayos políticos, Madrid, Editorial Tecnos, 1994.
  • I. KANT, De lo bello y lo sublime. La paz perpetua, Madrid, Editorial Espasa, 2003.
  • I. KANT, Fundamentación para una metafísica de las costumbres, Madrid, Alianza Editorial, 2002.
  • I. KANT, Ideas para una historia en clave cosmopolita, Madrid, Tecnos, 1987.
  • C. P. KOTTAK, Antropología cultural, Madrid, McGraw-Hill, 2006.
  • W. KYMLICKA y W. NORMAN, «El retorno del ciudadano. Una revisión de la producción reciente en teoría de la ciudadanía», Ágora, 7 (1997).
  • J. LOCKE, A Letter Concerning Toleration, Latin and English Texts Revised and Edited with Variants and an Introduction by Mario Montuori, The Hague, Martinus Nijhoff, 1963.
  • J. LOCKE, Dos ensayos sobre el Gobierno Civil, Madrid, Espasa Calpe, 1997.
  • J. LOCKE, Two Tracts on Government, [The First Tract on Government] editado por Philip Abrams, Cambridge, Cambridge University Press, 1967.
  • T. McLAUGHLIN, Teaching Controversial Issues in Citizenship Education, A. LOCKYER, B. CRICK y J. ANNETTE Education for Democratic Citizenship. Issues of Theory and Practice, Hant, Ashgate Publishing Limited, 2003.
  • J. S. MILL, El utilitarismo, Madrid, Alianza Editorial, 1997.
  • J. S. MILL, On Liberty, London, Longmans, Green, Reader and Dyer, 1869.
  • J. S. MILL, The Collected Works of John Stuart Mill, vol. X, Essays on Ethics, Religion, and Society, John M. Robson (ed.), Introduction by F.E.L. Priestley, Toronto, University of Toronto Press y Londres, Routledge and Kegan Paul, 1985.
  • C. MOUFFE, En torno a lo político, Buenos Aires, Fondo de Cultura Económica, 2007.
  • J. ORTEGA y GASSET, El hombre y la gente, Madrid, Alianza Editorial, 2010.
  • G. PECES BARBA, Educación para la Ciudadanía y Derechos Humanos, Madrid, Espasa, 2007.
  • G. PÉREZ SERRANO, Cómo educar para la Democracia, Madrid, Editorial Popular, 1997.
  • S. PETRUCCIANI, Modelos de Filosofía Política, Buenos Aires/Madrid, Amorrortu editores, 2003.
  • PLATÓN, Protágoras, Madrid, Biblioteca Básica Gredos, 2000.
  • J. RAWLS, El liberalismo político, Barcelona, Crítica S.L., 1996.
  • C. RODRÍGUEZ MARTÍNEZ, Educar a la ciudadanía. Un proyecto político, Buenos Aires, Miño y Dávila, 2008.
  • T. M. SCANLON Contractualism and Utilitarianism, A. SEN y B. WILLIAMS (eds.), Utilitarianism and Beyond, Cambridge, Cambridge University Press, 1982.
  • A. TRINIDAD REQUENA y R. POZO GORDALINA, La institución educativa, J. A. VALERO MATAS (coord.), Las instituciones y organzaciones sociales. Un análisis sociológico, Madrid, Ediciones Pirámide, 2008.
  • R. VARGAS MACHUCA, Solidaridad, CEREZO GALÁN, P. (ed.) Democracia y virtudes cívicas, Madrid, Biblioteca Nueva, 2005.
  • J. VERGARA (coord.) Formación para la ciudadanía, Barcelona, Ariel, 2008.
  • VOLTAIRE, Sarcasmos y agudezas, editado por Fernando Savater, Barcelona, Círculo de lectores, 2004.
  • M. WEBER, Escritos políticos, vol. 2, Mexico, Folios Ediciones, 1982.
  • L. WINGERT, «Citizenship and the market economy. Or: what is really systemically important in democracy?», Las Torres de Lucca, 1 (2012).