Women as linguistic codifiers in modern Europe. A comparative socio-historical British and Spanish framework

  1. Tejada Caller, Paloma 1
  1. 1 Universidad Complutense de Madrid
    info

    Universidad Complutense de Madrid

    Madrid, España

    ROR 02p0gd045

Revista:
Círculo de lingüística aplicada a la comunicación

ISSN: 1576-4737

Año de publicación: 2015

Número: 63

Páginas: 240-279

Tipo: Artículo

DOI: 10.5209/REV_CLAC.2015.V63.50177 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openAcceso abierto editor

Otras publicaciones en: Círculo de lingüística aplicada a la comunicación

Resumen

Considering the role of grammars as cultural products, influential on the education of women and children of the past, this contribution aims at assessing the extent to which nineteenth-century Spanish women were allowed to enter a community of discourse constituted by grammarians and linguistic codifiers of the vernacular. Following socio-historical lines of study, this new path of exploration intends to give visibility to women as authors and receivers of grammatical discourse and to provide comparative material to previous research in the field, particularly that on eighteenth-century British women grammarians. First, school grammars of the eighteenth and nineteenth centuries are reanalysed from the point of view of ideological discourse. British female grammarians and their audiences are then taken into consideration in order to establish a social and historical framework which may serve as a basis for comparison. The Spanish setting is described and conjectured profiles of women as authors and receivers of grammar-books are given. Finally, a preliminary list of names and works is provided, laying the base for future research.

Referencias bibliográficas

  • Ballarín, Domingo, Pilar. 1989. La educación de la mujer española. Historia de la educación: Revista interuniversitaria, 8: 245-260.
  • Ballarín, Pilar, Ángela Caballero, Consuelo Flecha, Mercedes Vico. 2000. Maestras Y Libros Escolares, en Alejandro Tiana Ferrer, ed. 2000 El libro escolar reflejo de intenciones políticas e influencias pedagógicas. UNED: 341-359
  • Brown, Sylvia. 2001. Women and the godly art of rhetoric: Robert Cawdrey's Puritan Dictionary. SEL: Studies in English Literature, 1500-1900, 41(1), 133-148.
  • Bustabad, Lorena. 2011. Las primeras maestras. El País 3 marzo.
  • Cajka, Karen. 2003. "The forgotten women grammarians of eighteenth-century England". Doctoral Dissertations. Paper AAI3118940. Retrieved from [http://digitalcommons.uconn.edu/dissertations/AAI3118940]
  • Cajka, Karen. 2008. Eighteenth-century teacher-grammarians and the education of "proper" women, in Ingrid Tieken-Boon van Ostade, ed. 2008: Grammars, Grammarians and Grammar-Writing in Eighteenth-Century England. Walter de Gruyter: 191-222.
  • Calero Vaquera, M Luisa (2009b): La recepción del análisis (lógico y gramatical) en manuales escolares españoles del siglo XVIII: Deudas y silencios, in José M García Martín (dir.) y Victoriano Gaviño Rodríguez (ed.): Las ideas y realidades lingüísticas en los siglos XVIII y XIX. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cádiz, 63-75.
  • Calero, M° Luisa. 2010. Sintaxis y gramáticas escolares en la España del siglo XIX: su proyección en Hispanoamérica, in C. Assunçao et al. Eds. Ideias Linguísticas na Península Ibérica. Münster: Nodus, 67-84.
  • Capel Martínez, M Rosa 1986. El trabajo y la Educación de la mujer en España (1900-1930). Madrid: Instituto de la Mujer.
  • Capel Martínez, Rosa M. 2009. Del pupitre al laboratorio: la educación femenina en España. Blog. Historiadores histéricos. Retrieved from [http://historiadoreshistericos.wordpress.com]
  • Chacón Godás, Ramón. 2006. Don Fernando de Castro y el problema del catolicismo liberal español. Madrid: Fundación Fernando de Castro. Fundación Diego de Sagredo.
  • Cortada Andreu, Esther. 1999. De la calcetera a la maestra de escuela: expectativas y activismo profesional, Arenal, Universidad de Granada, vol. 6-1: 31-53.
  • Crossick, Geoffrey, 1991, From gentlemen to the residuum: languages of social description in Victorian Britain, in Penelope Corfield, ed. Language and history, Oxford: Basil Blackwell: 150-177.
  • Crowley, Tony. 1991, Proper English? London: Routledge.
  • Del Amo del Amo, M° Cruz. 2009. La educación de las mujeres en España. CEE Participación Educativa, 11:. 8-22.
  • Delgado Martínez, Ángeles. 2009. Científicas y educadoras. Las primeras mujeres en el proceso de construcción de la Didáctica de Ciencias en España. Murcia: Edit:UM.
  • Diego Pérez Carmen, 2000. El Instituto De España: Su Labor En Pro De Los Textos Únicos De Enseñanza Primaria, in Alejandro Tiana Ferrer, ed., El libro escolar reflejo de intenciones políticas e influencias pedagógicas. UNED. 327-340
  • Diego, Pérez Carmen & González Fernández Montserrat. 2009. La cualificación profesional de los educadores infantiles en España desde 1857 hasta 1970. El largo camino hacia la educación inclusiva: la educación especial y social del siglo XIX a nuestros días: XV Coloquio de Historia de la Educación. Pamplona, vol. 2: 371-382.
  • Esparza Torres, Miguel Ángel & Hans-Josef Niederehe, eds. 2012. Bibliografía cronológica de la lingüística, la gramática y la lexicografía del español (BICRES IV): desde el año 1801 hasta al año 1860. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins.
  • Flecha, Consuelo 1996. Las primeras universitarias en España, 1872-1910. Madrid: Narcea.
  • Flecha, Consuelo. 1997. Los libros escolares para niñas, in Agustín Escolano, ed., Historia ilustrada del libro escolar en España. Del Antiguo Régimen a la Segunda República. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez: 501-524.
  • Fontana, Josep. 2008. La época del liberalismo. Vol. 6 Historia de España. Barcelona: Crítica/Marcial Pons.
  • García Folgado, María José., 2005. La gramática española y su enseñanza en la segunda mitad del siglo XVIII y principios del XIX (1768-1815), Valencia, Universidad de Valencia, Servei de Publicacions. [Tesis Doctoral].
  • García Folgado María José. 2010. Las gramáticas escolares del español. Intrahistoriografía. Blog de Historiografía Lingüística e Historia de las Enseñanzas Lingüísticas. Retrieved from [http://intrahistoriografia.blogspot.com.es/2010/10/las-gramaticas-escolares-del-espanol.html]
  • García Folgado, María José & Carsten Sinner. 2012. Introducción: la historia de la gramática escolar del español. Revista argentina de historiografía lingüística, IV, 1, i-v, 2012.
  • García Romero, 2001. Las conferencias dominicales en la Asociación para la Enseñanza de la Mujer-AEM. Lecture "Personajes relevantes en Filosofía de la Educación". Santander.
  • Hager, Alan. 2009. Encyclopedia of British Writers, 16th, 17th, and 18th Centuries. Infobase Publishing, Gómez Ferrer, Guadalupe. 2011. Historia de las mujeres en España: Siglos XIX y XX. Madrid: ArcoLibros.
  • González Pérez Teresa. 2010. Aprender a enseñar en el siglo XIX. La formación inicial de las maestras españolas. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 13(4). Retrieved from [http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=217015570011]
  • Hickey, Raymond. 2010. Attitudes and concerns in eighteenth-century English, in R. Hickey ed., Eighteenth-Century English. Ideology and Change. Cambridge University Press 1-20.
  • Hodson, Jane. 2007. Language and Revolution in Burke, Wollstonecraft, Paine and Godwin. Ashgate Ltd.
  • Iversen Sarah Hoem. 2012. To Teach Little Boys And Girls What It Is Proper For Them To Know: Gendered Education and the Nineteenth-Century Children's Dictionary. 15th EURALEX International Congress. Retrieved from [http://www.euralex.org/elx-proceedings/Euralex2012/pp613-618%20Iversen.pdf]
  • Jagoe, C. et al. eds. 1998. La mujer en los discursos de género: textos y contextos del siglo XIX. Barcelona. Icaria.
  • Jiménez Sureda, Montserrat. 2009. La mujer en la esfera laboral a lo largo de la historia. Manuscrits: Revista d'història moderna, 27: 21-49.
  • Kord, Susanne. 2003. Women Peasant Poets in Eighteenth century England, Scotland and Germany. Camden House.
  • Martínez Marín, Juan. 1999. La gramática escolar del español durante los siglos XVIII y XIX, in M. Fernández Rodríguez et al. (eds.): Actas del I Congreso Internacional de la Sociedad Española de Historiografía Lingüística, Madrid: Arco-Libros, 493-502.
  • Martino Giulio de & Bruzzese, Marina. 2000. Las filósofas: las mujeres protagonistas en la historia del pensamiento. Madrid: Cátedra
  • Medina López, Javier. 1992. Gramáticas españolas. Acercamiento bibliográfico. Revista de Filología de la Universidad de La Laguna, 11: 151-170.
  • Mitchell, Linda C. 1988. Anne Fisher and rhetorical education and 18th-century language texts. Paper read at the Rhetoric Society of America.
  • Montoro Cano Estela del Rocío. 2008. Catálogo de gramáticas en español y publicadas en España a lo largo del siglo XVIII, in Tonos. Revista electrónica de Estudios Filológicos, 16.
  • Morton, R. 1990. Elizabeth Elstob's rudiments of grammar (1715): Germanic philology for women. Studies in Eighteenth-Century Culture, 20, 267-287. doi:http://dx.doi.org/10.1353/sec.2010.0264.
  • Ortega Margarita 1988. Casa o convento. La educación de la mujer en las edades Moderna y Contemporánea. Historia 16, 145. Retrieved from [http://www.vallenajerilla.com/berceo/ortega/casaoconvento.htm].
  • Pérez, Janet W., Maureen Ihrie. 2002. The Feminist Encyclopedia of Spanish Literature. Greenwood Publishing Group Incorporated.
  • Percy, Carol, 1994, Paradigms for their sex? Women's grammars in late eighteenth-century England. Histoire Epistemologie langage 16. 121-141.
  • Percy, Carol. 2009. Learning and virtue. English Grammar and the Eighteenth-Century Girls' School, in Mary Hilton & Jill Sheffrin eds. Educating the Child in Enlightenment Britain: Beliefs, Cultures, Practices. Ashgate Publishing Limited. 77-98.
  • Percy, Carol. 2010. Women's grammars, in Hickey, Raymond ed. Eighteenth century English: Ideology and change. Cambridge University Press: 38-58
  • Pueyo Moy, Otilia.1989. La educación de la mujer según Joaquín Costa. Anales del Instituto de Estudios Altoaragoneses, 6: 139-150.
  • Rabazas Romero, Teresa. 2000. La política educativa y su repercusión en la pedagogía normalista de la segunda mitad del siglo xix. In Alejandro Tiana Ferrer, ed., 2000 El libro escolar reflejo de intenciones políticas e influencias pedagógicas. UNED: 283-303.
  • Rodríguez-Gil, María. 2002. Ann Fisher: first female grammarian". Internet Journal Historical Sociolinguistics and Sociohistorical Linguistics. 2.
  • Rodríguez-Gil María Esther 2006. Teaching English in the 18th century: Ann Fisher. Biblid 1136-3169: 329-346 (Philologica canariensia 12-13)
  • Rodríguez-Gil, María 2008. Ann Fisher's A New Grammar, or was it Daniel Fisher s work? In Ingrid Tieken-Boon van Ostade, ed. Grammars, Grammarians and Grammar-Writing in Eighteenth-Century England. Walter de Gruyter: 149-76.
  • Rodríguez Gonzalo, Carmen, 2000. "Els problemes de la transposició didàctica. La gramàtica des de dins de l'aula". In Anna Camps & Ferrer, Montserrat, eds.: Gramàtica a l'aula. Barcelona: Graó, 64-74.
  • Rodríguez Pérez, Félix 2007. Un maestro de maestros. Pedro de Alcántara García Navarro (1842-1906) y la Sociedad Protectora de los niños de Madrid. Foro de la Educación, 9: 133-152
  • Ruiz Torres, Pedro 2008. Reformismo e Ilustración. Vol. 5 de la Historia de España Barcelona: Crítica/Marcial Pons
  • San Román Gago, Sonsoles. 1998, Las primeras maestras. Los orígenes del proceso de feminización docente en España. Barcelona: Ariel.
  • San Román Gago, Sonsoles 2000. La maestra española de la tradición a la modernidad. Educação & Sociedade, ano XXI, no 72. Retrieved from [http://www.scielo.br/pdf/es/v21n72/4196.pdf].
  • San Vicente, Félix & María Luisa Calero, eds. 2012. Aproximación al discurso de género y su didáctica. Bolonia/Córdoba: CLUEB/Servicio de Publicaciones de la Universidad de Córdoba.
  • Sánchez Rodríguez María José 2005. La formación de la maestra. Un recorrido histórico a través de la legislación educativa española (siglos xiii-xix). Tonos digital: Revista electrónica de estudios filológicos, 9. Retrieved from http://www.um.es/tonosdigital/znum9/estudios/formacionmaestra.htm.
  • Simón Palmer, María del Carmen. 1991. Escritoras españolas del siglo XIX: manual bio-bibliográfico. Madrid: Castalia.
  • Smith, Robin D. 1999. Language for Everyone: Eighteenth-Century Female Grammarians, Elstob, Fisher and Beyond, Amsterdam Studies in the Theory and History of Linguistic Science Series 3; 95; 205-216.
  • Sole Romeo, Gloria. 1990. La instrucción e la mujer en la Restauración: la Asociación para la enseñanza de la mujer. Madrid. UCM (Tesis Doctoral 1981).
  • Sole Roser. 1888. Arraigo y desarrollo de la conciencia feminista. Historia 16, 13 (145): 80-85. Retrieved from [http://www.vallenajerilla.com/berceo/sole/desarrolloconcienciafeminista.htm]
  • Stoker David 2004, Fenn, Ellenor, Lady Fenn (1744-1813), Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press.
  • Tieken-Boon van Ostade, Ingrid. 2000a. "Female Grammarians of the Eighteenth Century". Internet Journal. Historical Sociolinguistics. and. Sociohistorical Linguistics. 1.
  • Tieken-Boon van Ostade, Ingrid. 2000b. Normative studies in England, In Sylvain Auroux, E.F.K. Koerner, Hans-Josef Niederehe and Kees Versteegh (eds.), History of the Language Sciences/Geschichte der Sprachwissenschaften/Histoire des Sciences du Langag. Berlin/New York: Walter de Gruyter
  • Vázquez Ramil Raquel. 2001. (1989). La Institución Libre de Enseñanza y la Educación de la Mujer en España: La Residencia de Señoritas (1915-1936). Tesis Doctoral. Universidad de Santiago de Compostela-España.
  • Vinyoles Vidal, Teresa. 2007. Las mujeres del año 1000. Biblioteca Gonzalo de Berceo. Florilegio Medieval.
  • Yáñez-Bouza, Nuria. 2011. Mapping Eighteenth-Century Grammarians in the British Isles (and beyond). In Terttu Nevalainen & Susan Fitzmaurice (eds.), How to Deal with Data: Problems and Approaches to the Investigation of the English Language over Time and Space. (Studies in Variation, Contacts and Change in English, VARIENG) [http://www.helsinki.fi/varieng/journal/volumes/07/yanez-bouza/].
  • Watts, Richard J. 2008. "Grammar writers in eighteenth-century Britain: A community of practice or a discourse community?" In Ingrid Tieken-Boon van Ostade, ed., Grammars, Grammarians and Grammar-Writing in Eighteenth-Century England. Walter de Gruyter: 37-56.
  • Watts, Richard J. 2012. Language Myths and the History of English. OUP
  • Zamorano Aguilar Alfonso. 2012 La Ideología, como marco lingüístico-filosófico, en la teoría gramatical de Joaquín de Avendaño (1812-1886). In Vera Eilers, Isabel Zollna ( eds). La recepción de la Ideología en la España del siglo XIX: 64-104.
  • Zamorano Aguilar, Alfonso, ed. 2012. Reflexión lingüística y lengua en la España del XIX: Marcos, panoramas y nuevas aportaciones. München: Lincom.