Descubrimiento del valor posicional a través de la resolución de problemas

  1. Ramírez García, Mónica
  2. De Castro Hernández, Carlos
Revue:
Didácticas Específicas

ISSN: 1989-5240

Année de publication: 2014

Número: 11

Pages: 40-66

Type: Article

D'autres publications dans: Didácticas Específicas

Résumé

Discovering positional value through problem solving. We study the understanding of tens in a context of problem solving, with first grade students. To this end, we propose problems of multiplicative structure with groups of ten, which optimum resolution strategy requires the knowledge of place value of two digit numbers. Children solve the problems in a weekly problem-solving workshop throughout the whole course. We collect data through video, interviews, record sheets and photographs. In the results, we highlight the preference of students for the use of informal strategies of direct modeling. To a lesser extent, children use algorithms, invented strategies and knowledge of place value to solve the problems.

Références bibliographiques

  • ALSINA, A. (2012). La estadística y la probabilidad en educación infantil: Conocimientos disciplinares, didácticos y experienciales. Revista de Didácticas Específicas, 7, 4-22.
  • BAROODY, A.J., CIBULSKIS, M., LAI, M.-L. y LI, X. (2004). Comments on the use of learning trajectories in curriculum development and research. Mathematical Thinking and Learning, 6(2), 227-260.
  • BLANKE, B. (2008). Using the Rekenrek as a Visual Model for Strategic Reasoning in Mathematics. Salem, OR: The Math Learning Center. Disponible en mathlearningcenter.org/media/Rekenrek_0308.pdf
  • CARPENTER, T. P., FRANKE, M. L., JACOBS, V., FENNEMA, E. y EMPSON, S. B. (1997). A Longitudinal Study of Intervention and Understanding in Children’s Multidigit Addition and Subtraction. Journal for Research in Mathematics Education, 29, 3-30.
  • CARPENTER, T. P. y LEHRER, R. (1999). Teaching and learning mathematics with understanding. In E. Fennema y T. A. Romberg (Eds.), Mathematics classrooms that promote understanding (pp. 19-32). Mahwah, NJ: Erlbaum.
  • CARPENTER, T. P., FENNEMA, E., FRANKE, M. L., LEVI, L. y EMPSON, S. B. (1999). Children’s mathematics: Cognitively guided instruction. Portsmouth: Heinemann.
  • CASTRO, E. (2008). Resolución de problemas: ideas, tendencias e influencias en España. En R. Luengo, B. Gómez, M. Camacho y L. Blanco (Eds.), Investigación en educación matemática XII (pp. 113-140). Badajoz: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM.
  • CASTRO, E., CAÑADAS, M. C. y CASTRO-RODRÍGUEZ, E. (2013). Pensamiento numérico en edades tempranas. Edma 0-6: Educación Matemática en el Infancia, 2(2), 1-11. Disponible en: http://www.edma0-6.es/index.php/edma0-6/article/download/32/43
  • CASTRO, E. y FRÍAS, A. (2013). Two-step arithmetic word problems. The Mathematics Enthusiast, 10 (1-2), 379-406. Disponible en:http://www.math.umt.edu/tmme/vol10no1and2/15-Castro-Frias_pp379_406.pdf
  • CASTRO, E. y RUIZ, J. F. (2011). Aritmética de los números naturales. Estructura multiplicativa. En I. Segovia y L. Rico (Coords.), Matemáticas para maestros de Educación Primaria (pp. 99-121). Madrid: Pirámide.
  • D’AMORE, B. (1997). Problemas: Pedagogía y Psicología de la Matemática en la actividad de resolución de problemas. Madrid: Síntesis.
  • DE CASTRO, C. y ESCORIAL, B. (2007). Resolución de problemas aritméticos verbales en la Educación Infantil: una experiencia de enfoque investigativo. Indivisa. Boletín de Estudios e Investigación (Monografía IX), 23-48. Disponible en: http://eprints.ucm.es/12643/
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (1992, 24 de marzo). Resolución de 5 de marzo de 1992, de la Secretaría de Estado de Educación, por la que se regula la elaboración de proyectos curriculares para la Educación Primaria. BOE, 72, 9594-9667.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (2007, 20 de julio). ORDEN ECI/2211/2007, de 12 de julio, por la que se establece el currículo y se regula la ordenación de la Educación primaria. BOE, 173, 31487-31566.
  • MINISTERIO DE EDUCACIÓN Y CIENCIA (2014, 1 de marzo). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por la que se establece el currículo de Educación primaria. BOE, 52, 19349-19420.
  • NCTM (2003). Principios y Estándares para la Educación Matemática. Sevilla: Sociedad Andaluza de Educación Matemática Thales.
  • NÚÑEZ, C., DE CASTRO, C., DEL POZO, A., MENDOZA, C. y PASTOR, C. (2010). Inicio de una investigación de diseño sobre el desarrollo de competencias numéricas con niños de 4 años. En M. Moreno, A. Estrada, J. Carrillo y T. Sierra, (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIV (pp. 463-474). Lleida: SEIEM. Disponible en: http://eprints.ucm.es/12784/
  • OCDE (2005). Informe PISA 2003: Aprender para el mundo del mañana. Madrid: Santillana. Disponible en: http://www.oecd.org/pisa/39732493.pdf
  • PUIG, L. y CERDÁN, F. (1988). Problemas aritméticos escolares. Madrid: Síntesis.
  • PUIG, L. (1996). Elementos de Resolución de Problemas. Granada: Comares.
  • RAMÍREZ, M. y DE CASTRO, C. (2012). El aprendizaje de algunos aspectos del sistema de numeración decimal a través de problemas aritméticos verbales al inicio de educación primaria. En D. Arnau, J.L. Lupiáñez, y A. Maz (Eds.), Investigaciones en Pensamiento Numérico y Algebraico e Historia de la Matemática – 2012 (pp. 97-109). Valencia: Universitat de València y SEIEM. Disponible en: http://eprints.ucm.es/25470/
  • SANTOS, L. M. (2008). La resolución de problemas matemáticos: avances y perspectivas en la construcción de una agenda de investigación y práctica. En R. Luengo, B. Gómez, M. Camacho, L. Blanco (Eds.), Investigación en educación matemática XII (pp. 159-192). Badajoz: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática, SEIEM.
  • VERGNAUD, G. (1990). La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactique des Mathématiques, 10(2, 3), 133-170.
  • VERSCHAFFEL, L., GREER, B. y DE CORTE, E. (2007). Whole Number Concepts and Operations. En Frank K. Lester (ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning: a project of the National Council of Teachers of Mathematics (557-628). Charlotte, NC: Information Age Pub.
  • WRIGHT, R.J., MARTLAND, J. y STAFFORD, A.K. (2006). Early numeracy: Assessment for teaching & intervention. London: Paul Chapman Publishing.